MAA-202 Seitsemäs ja viimeinen kurssikerta

Moikka! 

 

Seitsemännellä eli viimeisellä kurssikerralla meidän piti tuottaa kartta valitsemastamme aiheesta tai alueesta. Meille annettiin kolme eri vaihtoehtoa, miten toteuttaa kartta. Ensimmäinen vaihtoehto oli luoda kartta, jossa esitetään vähintään kaksi muuttujaa per kartta. Toinen vaihtoehto oli käyttää johonkin muuhun aiheeseen liittyvää kartta-aineistoa. Kolmas vaihtoehto oli tehdä maastotietokanta, joka sisältäisi korkeuskäyrät, vinovalovarjosteen ja nimistön. 

 

Artun ohjeista poiketen en ollut valmistautunut tunnille mitenkään, joka kostautui minulle luennon aikana. Päätin aluksi tehdä kolmannen vaihtoehdon, mutta se ei onnistunut haluamallani tavalla. Tein maastokartan Hailuodon alueesta, joka on saari Oulussa. Karttani oli vain harmaa köntti, eikä siitä saanut mitään selvää. Tämä turhautti minua paljon, joten päätin mennä perjantaina 17.3. kampukselle omalla ajalla tekemään uuden kartan.  

Inspiroiduin Iinan tekemistä kartoista ja päätin tehdä samantyylisen, sillä ensimmäisen vaihtoehdon mukaan luotu kartta vaikutti yksinkertaisemmalta työvaiheiden osalta. Hän oli hienosti laittanut syy-seuraussuhteet liikenneonnettomuuksien ja vesistökartan välille. 

 

Toisella yrityksellä yritin tehdä Suomen kartan, jossa näkyisi Suomessa olevat kaikki oppilaitokset sekä huostaanotettujen lasten määrä kunnittain prosentuaalisesti. En osannut tuoda huostaanotettujen lasten tietokantaa QGIS:iin useasta yrityksestä huolimatta. Törmäsin kampuksella sattumalta Joeliin ja Turkkaan ja pyysin heitä auttamaan, mutta emme saaneet tiedostoa tuotua Sotka.net:istä 

 

Tässä vaiheessa olin tosi turhautunut ja kolmannella yrityksellä päätin yhdistää kaksi tietokantaa, jotka olivat Suomessa olevat kaikki oppilaitokset ja alle 15-vuotiaiden määrä Suomen väestöstä prosentuaalisesti. Kartta vihdoin ja viimein onnistui jätkien avustuksella. Kartasta voi huomata, että Suurin osa oppilaitoksista on keskittynyt Etelä-, Länsi-, ja Keski-Suomeen. Oppilaitoksia on vähän Pohjois- ja Itä-Suomessa lukuun ottamatta parin suurkaupungin kuten Joensuun Kuopion ja Rovaniemen keskittymää.  

Suurimmat prosentit alle 15-vuotiaiden osuus kunnan väestöstä sijoittuvat Pohjanmaan alueelle. Tähän vaikuttaa alueella vallitsevat vähemmistöuskonnot kuten, lestadiolaisuus, mormoonit ja helluntailaisuus, joiden mukaan ehkäisy on kielletty. Tämän seurauksena perheisiin syntyy paljon lapsia, joka näkyy merkittävästi kyseisien kuntien ikäjakauma rakenteesta. 

 

Geoinformatiikan menetelmät kurssi oli kaiken kaikkiaan itselleni tosi työläs, mutta asenteellani oli toki vaikutusta asiaan. Olen helpottunut, että kyseinen kurssi on vihdoin ja viimein ohitse. En koe olevani mikään “GIS-velho” ja enkä usko valitsevani geoinformatiikkaa pääaineekseni tulevaisuudessa. Opin paljon kyseisen kurssin aikana, mutta en usko pärjääväni geoinformatiikan parissa tulevaisuudessa. Kiitän Arttua ja opiskelutovereita, jotka auttoivat minua kurssin aikana. 

 

Heippa! 

 

KUVA 1. Kartta Hailuodosta 

Kuva 2. Kartta alle 15-vuotiaiden osuus väestöstä prosentteina ja oppilaitoksien määrä Suomessa vuonna 2022 

 

Lähteet: 

https://blogs.helsinki.fi/iinakiik/ 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *