Kasvatusfilosofian näkökulmia ja aatteita 2015, 5op

Minkälainen kasvatus on arvokasta? Mitä päämääriä koulutuksen tulisi palvella? Minkälaisia kansalaisia tulisi kasvattaa? Kenellä on oikeus opettaa lapsia? Kasvatusfilosofisia kysymyksiä voidaan tarkastella esimerkiksi yhteiskuntafilosofisesta, pragmatistisesta, epistemologisesta, kriittisestä tai queer-teorian näkökulmasta. Seminaari tarjoaa kattavan läpileikkauksen Helsingin yliopistossa tehtävästä kasvatusfilosofisesta tutkimuksesta ja antaa erinomaisen tilaisuuden keskustella näistä aiheista Helsingin yliopiston tutkijoiden ja jatko-opiskelijoiden kanssa. Kurssilla tutustutaan myös filosofian opettamiseen ja didaktiikkaan.

Seminaari koostuu tutkijoiden luennoista, yhteisistä keskusteluista ja opiskelijoiden alustuksista.

Vastuuopettaja: yliopistolehtori Olli Loukola, käytännöllisen filosofian laitos.

Aika: 26.10.2015-7.12.2015 maanantaisin ja keskiviikkoisin.

Paikka: U40 (Metsätalo) ma sali 13 ja ke sali 7.

Oodikoodi: 71007

Ilmoittautuminen alkaa: 21.9.2015

Kurssin suoritustavat: Aktiivinen läsnäolo luennoilla, esitelmä ja essee (3-5s). Opiskelijoiden esitelmät pohjautuvat pääasiassa luennoitsijoiden suosittamaan materiaaliin, mutta myös omia aiheita saa ehdottaa. Lisäopintopisteitä on mahdollista suorittaa laajemmalla esseellä.

Mitä kasvatusfilosofia on? Taustamateriaalia kurssille löytyy sivulta ‘Opetuksen filosofia‘.

OHJELMA:

Ma 26.10. 1. tapaamiskerta: tutustuminen, kurssin käytännöt ja suoritustavat.

Ke 28.10. Olli Loukola, Tarna Kannisto: Johdatus kasvatusfilosofiaan.

Ma 2.11. Olli Loukola: Analyyttinen kasvatusfilosofia.

Ke 4.11. Hanna-Maija Huhtala: Adorno – ”Education after Auschwitz”

Ma 9.11. Anniina Leiviskä: Gadamerin hermeneutiikka kasvatusfilosofiassa.

Ke 11.11. Katariina Tiainen: Paulo Freiren ´toivon´ filosofia – juuret ja merkitys tänään.

Ma 16.11. Katariina Holma: Israel Scheffler – Kapeutuva kasvatuskäsitys demokraattisen yhteiskunnan uhkana.

Ke 18.11. Lauri Ojalehto: Koulumarkkinat ja oikeus koulutukseen.

Ma 23.11. Eero Salmenkivi: Oppiminen mieleenpalauttamisena – Anamnêsis Platonin Menonissa.

Ke 25.11. Severi Hämäri: John Dewey – demokratian suhde kasvatukseen.

Ma 30.11. Tarna Kannisto: Vaatiiko kasvatus taustakseen näkemystä hyvästä? Perfektionismi ja antiperfektionismi kasvatusfilosofiassa.

Ke 2.12. Markus Neuvonen: Kasvattaako filosofia viisaaksi?

Ma 7.12. Akseli Huhtanen: Lasten kanssa filosofoinnin menetelmät.

Linkki weboodiin.

Käytännöllisen filosofian laitos