Marraskuu 2016

1) Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen Verkostoilta – ilmoittaudu viimeistään 4.11. !

Verkostoilta 15.11.: ohjelmassa Tiedepäivän loppupuheenvuoro ja katsaus Uuteen Opetussuunnitelmaan (OPS) sisältyviin oppimistaitoihin.

Tilaisuuden ohjelma

15.00-16.00 Lahden Tiedepäivän 2016 loppupuheenvuoro Globaali näkökulma kiertotalouteen, Helena Kahiluoto (LUT Lahti), FellmanniCampus (Kirkkokatu 27, Lahti)

16:00-16:30  Siirtyminen Hotelli Cumulukseen (Kauppakatu 10, Lahti), kahvia ja kevyttä välipalaa

16:30-17:00 Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen kuulumisia, johtaja Jarkko Lampiselkä, koordinaattori Tarja Kariola & StarT ja Koulutuksesta kouluun aluevastaava Noora Kivikko.

17:00-17:30 Tänä syksynä peruskouluissa on otettu käyttöön Uusi Opetussuunnitelma (OPS), joka korostaa oppimistaitojen kehittämistä ja oppilaan omaa, aktiivista roolia oppimisessa. KM, erityisluokanopettaja Maarit Juvonen-Nihtinen puhuu aiheesta ”Oppimistaidot ja teknologia alakoulussa”

17.30-17.45  Vapaata keskustelua

2) Äiti tuu koodaa / Isi tuu koodaa!

Lahdessa jo syyskuussa järjestetty, valtavan suosion saavuttanut Äiti tuu koodaa! -ohjelmointityöpaja saa nyt jatkoa Heinolassa, Riihimäellä ja Asikkalassa! Lapsille ja heidän vanhemmilleen suunnatussa puolentoista tunnin työpajassa tutustutaan koodaamisen saloihin kokeilemalla ohjatusti ohjelmoinnin alkeita helpon, hauskan ja loogisen Scratch -ohjelman avulla. Mukaantuloon riittää pelkkä innostus, minkäänlaista aiempaa koodausosaamista ei tarvita! Halutessasi voit tutustua Scratchiin jo etukäteen osoitteessa http://scratch.mit.edu

Seuraavat Äiti tuu koodaa/Isi tuu koodaa! –tapahtumat:

• Riihimäki 11. (täynnä)
  • Heinola, Lyseonmäen koulu 12.11.2016 klo 11:00-12:30 ja 13:00-14:30
  • Asikkala, Kirjasto, 17.11.2016 klo 17:00-19:00

3) LUMA-ohjaajakoulutusta

Alkuvuodesta 2017 järjestetään jälleen LUMA-ohjaajakoulutusta. Koulutus mahdollistaa työllistymisen ohjaajana Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen järjestämillä leireillä ja kerhoissa. Lisätietoa päivitetään Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen www-sivuille aikataulun täsmentyessä.

4) Opettajien koulutusiltapäivä

Joulukuun aikana on jälleen suunnitteilla koulutusiltapäivä alakoulun opettajille, tällä kertaa ajankohtaisena aiheena koodaus. Aikataulun täsmentyessä tietoja päivitetään Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen www-sivuille.

5) Päijät-Hämeen Ympäristötutkimus esillä Lahden Tiedepäivässä 15.11.

Lahden tiedepäivä – Lahti Science Day järjestetään tiistaina 15.11.2016 klo 9–16 FellmanniCampuksella (Kirkkokatu 27). Tänä vuonna yhtenä teemoista on päijäthämäläinen ympäristötutkimus. Päijät-Häme on ympäristötutkimuksen keskittymä, jossa tehdään laadukasta tutkimustyötä yhdessä korkeakoulujen ja yritysten kesken. Tutkimusaiheet liittyvät mm. pilaantuneen maaperän puhdistukseen, valimohiekkojen käsittelyyn, hulevesien vihreään käsittelyyn, ilmansaasteisiin ja jokivesien laatuun. Päijät-Hämeen alue toimii näin myös oivana referenssiympäristönä sille, miten ympäristöhaittoja voidaan ehkäistä ja korjata. Päijät-Hämeen ympäristötutkimusosion ohjelma:

Tapahtuman järjestävät Lahden ammattikorkeakoulu, Lahden Yliopistokampus ja HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Vierumäen kampus.

6) Tiede ratkaisee – ajankohtainen luentosarja seurattavissa osittain myös Lahdessa

Syksyn Studia Generalia Tiede ratkaisee –luentosarjan kaksi viimeistä luentokertaa to 3.11. ja to 10.11. klo 17-19 välitetään suorina myös Lahteen, FellmanniCampuksen tiloihin (Kirkkokatu 27). Voit tulla paikan päälle katsomaan luentoja isolta ruudulta ja samalla keskusteleman muiden osallistujien kanssa.

3.11. Huomisen ruoka

Professori Juha Helenius: Globaalista lokaaliin – ruokaa kestävästi

Teknologiajohtaja Reetta Kivelä, Gold&Green: Nyhtökauran tarina

Tilaisuuden puheenjohtaja: Yliopistonlehtori Hannele Cantell

10.11. Hyvä kaupunki

Professori Laura Kolbe: Tarina tuotteeksi – vetovoimaa kaupunkihistoriasta

Yliopistonlehtori Rami Ratvio: Tilapioneerit: elämää kaupungin katveisiin

Professori Heikki Setälä: Kaupunkiluonto palvelee?

Tilaisuuden puheenjohtaja: Professori Markku Löytönen