Pietari ja Lahti ovat tehneet yhteistyötä ympäristökasvatuksessa jo yli 10 vuotta

Pitkäjänteinen yhteistyö Lahden ja Pietarin välillä sai alkunsa vuonna 2003 Lahden kaupungin ja Pietarin vesilaitoksen välisestä yhteisestä hankkeesta, jonka avulla perustettiin Pietariin lasten ekologinen keskus – Детский экологический центрДЭЦ. Keskuksen toiminta kasvoi ja laajeni nopeasti hyvin aktiiviseksi lasten ja nuorten ympäristövalistuksen keskuspaikaksi Pietarissa. Toiminta on sisältänyt niin paikallista kuin kansainvälistä yhteistyötä. Tilat sijaitsevat Pietarin vesilaitoksen päätoimipisteessä. (Linkki: http://www.vodokanal.spb.ru/en/shpalernaya_56/detskij_ekologicheskij_centr_dec/)

Yhteistyön alkuvuosina Lahden nuorisotoimi keräsi Lahden seudulta vuosittain nuorisoryhmän, joka teki yhteistyötä pietarilaisten nuorten kanssa. Vuonna 2011 Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy ja Pietarin vesilaitos perustivat Kansainvälisen Vesiosaamiskeskuksen, jonka yhtenä kolmesta toimintasektorista on lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen keskittyvä ”D-moduli”.

 

”Nykyään modulia toteutetaan Pietarin vesilaitoksen lasten ekologisen keskuksen, Ladecin sekä Lahden seudun lukioiden ja Helsingin Yliopiston Luma-keskuksen toimesta”, kertoo Ladecin projektipäällikkö Saija Tillgren. ”Vuosina 2011 – 2013 veturikouluna Lahden seudulla oli Hollolan lukio ja vuodesta 2014 alkaen Lahden lyseo. Kansainvälinen vesistöntutkimuskurssi on Lahden seudun lukioiden yhteisessä kurssivalikoimassa ja siitä on tullut hyvin suosittu opiskelijoiden keskuudessa. Kurssi puhuttelee nuoria niin Suomessa kuin Venäjällä, koska se tarjoaa monipuolista opetusta, ympäristövalistusta, käytännön tutkimusprojekteja ja nuorille tärkeää kansainvälistä kulttuurivaihtoa.”

Pietarissa lasten ekologien keskuksen toiminta on maksutonta koko kaupungin kouluille ja päiväkodeille. Lasten kanssa hyödynnetään heidän ikäänsä soveltuvia ympäristökasvatuksen menetelmiä, jotka ovat Pietarissa hyvin pitkälle kehitettyjä. Lisäksi vesiosaamiskeskus tarjoaa nuorille mahdollisuuden osallistua kansainvälisiin projekteihin.

 

”Esimerkiksi Pietarissa nuorten pääsy D-moduliin on todella haasteellista. Siihen valitaan mukaan ympäristöaiheisen kilpailun perusteella 15 oppilasta kaikista kaupungin kouluista. Mukaan päässeiden nuorten kokemukset D-moduulista ovat erittäin positiivisia ja parhaimmillaan ne ovat luoneet kestäviä ystävyyssuhteita lahtelaisten ja pietarilaisten nuorten välille.”

Lahden seudun Kehitys LADEC Oy:n rooli ja tehtävät kansainvälisen vesistöntutkimuskurssin toteuttamisessa

 

Ladec vastaa lahtelaisten koulujen kurssitarjottimella olevan kurssin kansainvälisen yhteistyön toteutumisesta. Vuoden aikana järjestetään kaksi kansainvälistä opiskelijatapaamista, joista toinen on Lahdessa ja toinen on Pietarissa. Tapaamiset ovat muutaman päivän pituisia ja niiden ohjelma on tiivis ja monipuolinen.

 

Ohjelma sisältää muun muassa vesistöihin liittyvää tutkimusta sekä luentoja ja interaktiivisia harjoituksia aiheesta, mutta myös kulttuurivaihto ja yhteisvastuu ovat tärkeitä vierailuiden sisältöjä.

 

”Työ kahta eri kulttuuria edustavien nuorten kanssa on hyvin antoisaa. Nuoret ovat aitoja ja yhteiset tapaamiset lisäävät yhteenkuuluvuuden tunnetta ja vastuuta yhteisistä ympäristöasioista. Itämeren hyvinvointi on tärkeää niin suomalaisille kuin venäläisillekin ja Vesijärven ekologia on mielenkiintoinen tutkimuskohde nuorille”, lopettaa Tillgren.

 

Kulttuurit kohtaavat tieteen parissa

Osallistuimme Tiede 2 – kurssiin, joka koostui kahdesta neljän päivän opintojaksosta. Ensimmäinen opintojakso, 7.9 – 10.9.2015 vietettiin täällä kotikaupungissamme Lahdessa. Toinen opintojakso vietettiin Pietarissa 16.11 – 19.11.2015. Kurssin ideana oli tutustua vesistöjen ekologiaan sekä ympäristöongelmiin että niiden ehkäisemiseen. Kurssiin osallistui viisitoista suomalaista ja viisitoista venäläistä oppilasta.

Ensimmäinen päivämme yhdessä venäläisten kanssa meni täysin tutustumisleikkien parissa. Toisena päivänä matkasimme Rautakankareen majalle Jalkarantaan. Siellä meidät jaettiin pienryhmiin, joissa oli sekä suomalaisia että venäläisiä. Jokainen ryhmä sai erilaisen tutkimuskohteen. Esimerkiksi yksi ryhmistä lähti Vesijärvelle mittaamaan veden lämpötiloja eri syvyyksistä ja toinen ryhmä keräsi pohjaeliöitä. Ryhmien keräämät pohjaeliöt sekä planktonit kerättiin tutkimusta varten, joka suoritettiin seuraavana päivänä Helsingin Yliopiston Biotieteellisessä laitoksessa. Osa ryhmistä, esimerkiksi järven ravinteita tutkiva ryhmä teki jo Rautakankareella tutkimuksia. Tutkimuksen kohteena oli muun muassa fosforin sekä typen määrä järvessä.

Seuraavana päivänä menimme Heurekan kautta Biotieteelliseen yliopistoon. Heurekassa pääsimme tutustumaan erilaisiin kivilajeihin sekä kaivostoimintaan. Meille Lyseon opiskelijoille Heurekasta mieleen jäi parhaiten planetaarion elokuva nimeltä Pimeä maailmankaikkeus. Elokuva käsitteli avaruutta sekä sen rakennetta niin menneisyydessä kuin tulevaisuudessakin. Elokuvassa meille uudeksi mielenkiintoiseksi asiaksi nousi pimeä aine. Opimme, että maailmankaikkeutemme koostuu suurimmaksi osaksi tuntemattomasta pimeästä aineesta.  Biotieteelliseen laitokseen päästyämme kuulimme Petriina Köngäksen luennon vesistöistä ja niiden happikadosta. Tämän jälkeen saimme Köngäksen avustuksella tutkia yliopiston mikroskoopeilla keräämiämme näytteitä Vesijärvestä.

Viimeinen päivämme yhdessä täällä Suomessa olikin hieman rennompi. Lähdimme porukalla Pirunpesään, joka sijaitsee Hollolassa. Pirunpesällä meillä oli Noora Kivikon opastama kierros. Kierroksella saimme kuulla hieman Pirunpesän menneisyydestä. Se on muodostunut magmasta 2000 miljoonaa vuotta sitten. Myöhemmin lähellä sijaitseva jääjärvi oli sulaessaan muotoillut Pirunpesän kallioperää rotkomaiseksi. Pirunpesällä kuulimme myös hieman lisää kivien historiasta. Pirunpesältä lähdimme vierailulle Sibeliustaloon Lahden keskustaan. Siellä tutustuimme enemmänkin Lahden kulttuuriseen puoleen kuin tieteeseen.

Toinen opintojaksoistamme oli Pietarissa. Ensimmäisenä päivänämme pääsimme vierailemaan Lasten ekologisessa keskuksessa ja vesimuseossa. Vesimuseossa opimme mitä vesi on ja mihin sitä käytetään. Museossa oli myös erillinen osio, joka käsitteli vedenkulkua. Ideana oli kävellä veden reitti, minkä aikana meille kerrottiin sen erivaiheista pitkin Pietarin vesiverkostoja. Se sisälsi esimerkiksi viemärit, kerrostalot sekä matkan vedenpuhdistamolle.

Toinen päivämme menikin tutustuessa venäläisten kouluun sekä pitäen esitelmiä esimerkiksi Vesijärvestä. Kolmantena päivänä olimme vierailemassa Luoteisella jätevedenpuhdistamolla. Siellä pääsimme tutustumaan siihen miten ihmisten jätevesi puhdistetaan ennen kuin se päästetään mereen. Meille näytettiin erilaisia vaiheita veden puhdistuksesta, esimerkiksi kuinka ultraviolettisäteilyn avulla puhdistettiin vettä ja kuinka rapuja käytettiin veden puhtauden mittauksessa. Jätevedenpuhdistamon jälkeen suuntasimme takaisin Lasten ekologiseenkeskukseen, jossa teimme erilaisia kokeita liittyen veteen ja sen puhtauteen.

Venäjän matkassa suurena osana oli nähtävyydet. Vierailimme esimerkiksi Eremitaasissa, Verikirkossa, Pietari-Paavalin linnoituksessa sekä yhdessä maailman syvimmistä metrotunneleista.  Nähtävyydet olivat uskomattoman hienoja, eikä niiden kaltaisia rakennuksia Suomesta löydykään!

Kurssi oli mahtava kokemus meille kaikille. Kurssilla opimme edellä mainittujen asioiden lisäksi myöskin  paljon muuta. Opimme lyhyessä ajassa tulemaan toimeen uusien ja erilaisten ihmisten kanssa. Kurssi toi meille kaikille uusia ystäviä niin Venäjältä kuin Suomestakin. Kurssin kansainvälisyyden ansiosta pääsimme harjoittamaan myös kielitaitoamme Englannissa. Me lyseolaiset opiskelijat suosittelemme tämän kaltaisia kursseja hyvin lämpimästi! Haluamme myös kiittää Lahden seudun kehitys –LADECin Julia Kurhista ja Saija Tillgreniä sekä opettajia, Hanna Alhonmäkeä ja  Petri Ojalaa, siitä että he tekivät tästä matkastamme mahdollisen!

 

 

Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen avajaiset 31.10.2013.

Avajaiset 31.10.2013 Fellmanniassa

Avajaisten alkuräppi

Ohjelma

Professori Maija Aksela, valtakunnallisen LUMA-keskuksen johtaja 

Ajankohtaista Suomen LUMA-toiminnassa ja valtakunnallisten LUMA-viikkojen avaus

Johtaja Juha-Pekka Liljander, HY Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia

LUMA-keskus Lahden Yliopistokampuksen osana

Lahden yliopistokampus kuvassa mukana

Lehtori Eila Hämäläinen, Hollolan lukio

Mitä opettaja toivoo LUMA-keskukselta?

Lahden Yliopistokampuksen pääsihteeri Senja Jouttimäki toimi juhlan juontajana.

LUMA on tervetullut Lahteen