Numeron esittely

Piirtoheitin on verkko-opetuksen verkkolehti, jonka tavoitteena on raportoida, esitellä ja eritellä verkon tai laajemmin tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön eri puolia. Lehti julkaisee yksityiskohtaisia ja perusteellisia kuvauksia opetustilanteista, kursseista ja välineistä.

Pyrimme myös siihen että kirjoituksissa tai niistä käytävässä keskustelussa nostettaisiin esiin kiinnostavia teemoja, onnistuneita suorituksia ja myös epäonnistumisia. Kunnianhimoisena tavoitteena on tiivistää ja

3 thoughts on “Numeron esittely

  1. Hei!

    “Ensimmäisen numeron teemana ovat verkko-oppimisympäristöt.”

    Oletteko tutustuneet mm. TKK:lla (ja muissakin yliopistoissa kuten TTY:llä) pidettyihin moniin kursseihin, joilla ei ole mitään keskitettyä välinettä käytössä, vaan opetus perustuu avoimiin ja hajautettuihin ratkaisuihin? Aiheesta on myös kirjoitettu jonkin verran, esimerkiksi
    http://www.cc.jyu.fi/~lestinen/peda-forum/ptl/arkisto/lehti992.html#l992b
    http://www.cs.hut.fi/~lma/TRAKLA_text.html

    En väitä, että tällaiset avoimet järjestelmät olisivat ongelmattomia, mutta ne kuitenkin tarjoavat selkeän vaihtoehdon suljetuille järjestelmille ja ratkaisuja eräisiin niissä esiityvistä ongelmista. Mielestäni teemaa “verkko-oppimisympäristöt” käsitellään melko yksipuolisesti, jos esitellään vain suljettuja oppimisympäristöjä. Siksi haluaisinkin tuoda keskustelun piiriin myös muita vaihtoehtoja.

    Ystävällisin terveisin,
    Ari Korhonen
    Opettava tutkija
    Teknillinen korkeakoulu

  2. Uutta lehteä nyt hetken aikaa selailtuani vaikuttaa se mielestäni erittäin kiinnostavalta ja keskusteluryhmineen lupaavalta konseptilta. Toivotan uudelle lehdelle paljon onnea ja jään innolla odottamaan uusia teemoja ja niihin ilmestyvää keskustelua!

    Terveisin,
    Ari Korhonen

  3. Kiitos Ari hyvistä huomioista ja kannustavista kommenteista! Oppimisympäristöt ovat joskus tosiaan ongelmallisia, erityisesti avoimuuden puutteensa vuoksi. Olen aiemmin kiihkoillut aiheesta weblogissani (http://www.valt.helsinki.fi/blogs/jjmajava/ymparistot.htm).

    Suljetutut ympäristöt eivät toki ole ainoa verkko-opetuksen malli valtsikallakaan. Itse olen tällä hetkellä innostunut erityisesti weblogien opetuskäytön mahdollisuuksista. Weblogit ovatkin seuraavan Piirtoheittimen numeron teemana.

Kommentointi on suljettu.