Ohjattu BSCW-keskustelu osana kurssisuoritusta

Teppo Hujala

Tässä kirjoituksessa kuvataan BSCW-ympäristön käyttöä satelliittipaikannuskurssin ohjatuissa verkkokeskusteluissa Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa. Kokemukset ovat vuosilta 2002-2004, mutta raportissa painottuu syksyn 2004 kurssin toteutus. Raportissa esitellään eräs tapa motivoida verkkokeskustelua ja kerrotaan, miten verkkokeskustelua sovellettiin osana kurssisuoritusta. Esimerkinomaisesti esiin nostetaan keskustelujen aikataulutus ja teemoitus. Toteutuneista keskusteluista esitellään tilastoja ja opiskelijoiden antamaa palautetta. Lopuksi arvioidaan BSCW-ympäristön soveltuvuutta käytettyyn tarkoitukseen ja arvioidaan kokemuksia oppimisen laadun näkökulmasta.

GIS2-kurssin kuvaus

GPS maa- ja metsätaloudessa (GIS2)

2 thoughts on “Ohjattu BSCW-keskustelu osana kurssisuoritusta

1. Sivuan ohimennen tästä artikkelista mieleeni nousseita ajatuksia ’omassa blogissani'{http://www.valt.helsinki.fi/blogs/moisio/post110.htm}.

2. Kaima-Moisio pohdiskelee blogissaan ansiokkaasti työskentelytapoja ja opiskelutottumuksia, joihin kulloisenkin projektin tavoitteet, odotettavissa olevat palkkiot ja itse kunkin ideaalit vaikuttavat. Hänen kirjoituksestaan voi saada kuvan, että artikkelini mukaan _kaikki_ opiskelijat olisivat pitäneet verkkokeskustelua GIS2-kurssilla turhana ja työläänä. Oma tulkintani on, että osa suhtautuu näin, mutta vähintään yhtä suuri osa pitää keskustelua hyödyllisenä ja suhtautuu siihen myönteisesti – jos ei ennen kurssia niin ainakin jälkeenpäin oman oppimisensa arvioinnin yhteydessä. Tällä havainnolla on merkitystä sekä keskustelukulttuurin kehittymisen että oppimisen laadun näkökulmista!