Numeron esittely

Piirtoheittimen 1/2005 numeron teemana on weblogit, lyhyemmin yleensä blogit, ja niiden käyttö yliopisto-opetuksessa. Jos weblogit ovat ennestään tuntematon ilmiö, voit päivittää tietosi Lyhyestä johdatuksesta weblogeihin.

Tutustuminen weblogien opetuskäyttöön maailmaan alkaa Jere Majavan kirjoituksesta ”Kohti avointa oppimista: Henkilökohtaiset weblogit opetuksessa”, jossa hän keskittyy siihen, miten hajautettua blogiympäristöä voidaan hyödyntää opetuksessa. Majava pohtii myös weblogien käyttöä julkisuuden, henkilökohtaisuuden sekä vuorovaikutuksen näkökulmasta. Weblogien avulla voidaan luoda uudenlaista julkista ja vuorovaikutteista opiskelukulttuuria. Kysymykseksi nouseekin se, ovatko opiskelijat ja opettajat valmiita tähän uudenlaiseen verkkojulkisuuteen?

Nelli Hankonen esittelee kirjoituksessa ”Weblogit kollokvion ryhmäpäiväkirjojen työstämisen areenana” erästä kokeilua ryhmäweblogien opetuskäytöstä. Aikaisemmin ryhmäpäiväkirjoilla suoritetulle kurssille otettiin syksyllä 2004 pedagogiseksi mausteeksi ryhmäblogit. Kirjoituksessa Hankonen pohtii kurssin antia opiskelijoiden ja opettajan palautteen pohjalta. Mauste ei aiheuttanut pahempia allerkisia reaktioita opiskelijoille eikä opettajallekaan. Hankonen suosittaa kuitenkin ennen kurssin alkua opiskelijoiden motivointia ryhmäblogien käyttöön.

Teppo Moisio vastaa kirjoituksessaan kysymykseen ”Miksi opiskelijan kannattaa blogata?”. Vaikkakin blogin ylläpito on Moision mukaan työlästä, näkee hän siinä myös paljon hyviä ja bloggamista puolustavia puolia. Weblogit on eräs mahdollinen muistiinpanojen tallennuspaikka, mutta sitä voi käyttää myös ajattelu- ja keskustelupaikkana. Mosio toteaakin, että

4 thoughts on “Numeron esittely

1. Aihe kuulosti mielenkiintoiselta, mutta jo ensimmäinen sivu ryydytti: Mikä on blogi?????? Kovasti sen käyttökelpoisuutta, mielenkiintoisuutta ja ihmellisyyttä opetukselle selvitettiin, mutta ensimmäisellä sivulla ei todellakaan tullut selvästi esille että mistä on kyse, joten niinpä jäi tiedonmurut kiireisille opettajille saamatta. Meitä on täällä 7kpl 30-40 vuotiasta tutkijaa ja opettaajaa, eikä kukaan meistä tajunnut sanasta tuon taivaallista.

Ärtynein terveisin Laura Hänninen

2. Hyvä huomio. Innostuksesta sokeutuu. Koitamme joko etsiä valmiin sivun tai tehdä ihan uuden jossa annetaan vastaus kysymykseen mikä on blogi. Laitamme sen sitten linkiksi tähän esittely sivulle.

Ihan ensi hätään olisi tarjolla : http://www.valt.helsinki.fi/blogs/lokari/blogit.htm

Toimitus laatii myös lähiaikoina laajemman artikkeliluettelon blogien opetuskäytöstä maailmalla.

3. Juuri nyt edellisen kommentin/vastauksen lupaus tuli täytettyä. Nyt sekä etusivulta että numeron esittelyn alusta löytyy linkki uuteen artikkeliin, jossa Jere Majava tekee lyhyesti selkoa siitä mikä on weblog: ”’Lyhyt johdatus weblogeihin'{blogintro.htm}”

4. Luulisi, että aikuiset ihmiset osaisivat seurata aikaansa ja jos ei tunne jotain sanaa niin osaisivat jo sentään edes googlettaa sitä… :/

Blogeista on ollut juttua jopa Trendi -lehdessä… Saati sitten koko internet täynnä.

Ärsyyntyneisyyttä ihmetellen…