Heitä nopilla murtolukuja

“Voihan murheenkryynimurtoluvut!”, Jippo tuskaili katsellessaan Merirosvon antamaa läksyä. Hertta ja Ruudolf pelailivat matolla jatsia. Oli Hertan vuoro pyöräyttää noppia. “Nyt kolme viitosta”, Hertta hihkaisi nopille. Jippo mulkaisi kavereitaan kitkerästi. “Olkaa hiljaa, minun aivoni eivät toimi tässä metakassa.” Ruudolf katsoi Herttaa ja yhteistuumin he päättivät auttaa toveriaan pulassa. “Hei Jippo”, he kysyivät varovasti. “Tiesitkö, että noppaa voi käyttää myös murtolukujen muodostamiseen?”

Kuva: Florida Center for Instructional Technology Clipart ETC (Tampa, FL: University of South Florida, 2009)

Kahta noppaa heittämällä voidaan muodostaan erilaisia murtolukuja:

Esimerkki 1.

eka noppa:

toka noppa:

Saat näin murtoluvun

Tutki, kuinka monta erilaista murtolukua voidaan muodostaa kahta noppaa heittämällä?
Mikä murtoluvuista on suurin ja mikä on pienin?

Näin pelaat nopilla murtoluku-peliä:

1. Pelatkaa kolmen tai kahden hengen ryhmissä murtolukunoppapeliä. Kukin heittää vuorollaan kahta noppaa ja muodostaa nopan silmäluvuista murtoluvun siten, että suurempi silmäluku on murtoluvun nimittäjä ja pienempi osoittaja (ota mallia esimerkistä 1).

2. Vertailkaa muodostamianne murtolukuja. Se, jolla on suurin murtoluku, saa pisteen. Voitte pelata kymmeneen pisteeseen. Kirjoittakaa saamanne murtoluvut muistiin.

3. Yhden ekstrapisteen saa se pelaaja, joka osaa kertoa, mitkä murtoluvuista ovat yhtä suuria kuin

ja mitkä ovat pienempiä kuin :

?

Hauskoja pelihetkiä!

Jutun on laatinut matematiikan opiskelija Janina Järvinen.