Tutkimusblogi

Työn tavoitteet

• Tutustua tutkimusten tekemiseen
  • Innostua tekemään tutkimuksia
  • Harjoitella tiedon tuottamista ja esittämistä

• varhaiskasvatus ja alakoulu

Työn taustaa

Tässä työohjeessa tutustutaan tutkimusblogin tekemiseen. Tutkimusblogin tekemisen aikana lapset saavat tehdä hauskoja tutkimustöitä ja samalla harjoitella tiedon esittämisen eri muotoja. Tutkimusblogin tarkoitus on myös tallentaa tutkimuksen tekemisen vaiheita, jotta niihin voidaan palata yhdessä lasten kanssa tutkimusten tekemisen jälkeen.

Blogialusta

Sopivan blogialustan valitsemisessa kannattaa ottaa huomioon kuka tallentaa tiedot blogiin (ohjaaja vai lapset itse?), kenelle blogin halutaan näkyvän (vain oman ryhmän käyttöön, oppimisyhteisön muille ryhmille, vanhemmille, avoin kaikille?) sekä mitä halutaan dokumentoida ja miten (kuvaamalla, kirjoittamalla, videoimalla, äänittämällä, piirtämällä?). Ohjaajien kannattaa keskenään valita, minkälaista alustaa blogin pitämisessä käytetään. Blogialustana voi toimia lähes mikä tahansa alusta, jolle voi kirjoittaa ja laittaa kuvia. Tässä muutamia esimerkkejä:

• Word ja powerpoint (blogin jakaminen vain omalle ryhmälle)
  • Instagram, padlet (blogin oikeuksien jakaminen vain valituille ryhmille, kuten vanhemmille)
  • Nettisivut, blogialustat (avoimia kaikille)

Työohje

Tutkimusblogia voi pitää todella monella erilaisella tavalla. Tässä työohjeessa esitellään tutkimusblogityö, jossa hyödynnetään tutkimustuvan lyhyitä tutkimustöitä. Työssä lapset toimivat ryhmissä, joiden sisällä on jaettu erilaisia vastuutehtäviä. Vastuutehtäviä kierrätetään eri tutkimustöiden kohdalla siten, että kaikki pääsevät kokeilemaan erilaisia tehtäviä tutkimusblogin pitämisen aikana. Vastuutehtävät mahdollistavat sen, että kaikki pääsevät kokeilemaan erilaisia tutkimuksen ja blogin tekemisen vaiheita. Työskentely tutkimusblogin pitämisen aikana voidaan jakaa esimerkiksi seuraaviin tehtäviin, joita voi omien suunnitelmien ja kohderyhmän mukaan poistaa, lisätä ja muokata:

Tutkimustiimi

Tutkimustiimi päättää, mikä tutkimus tehdään. Ohjaajat tai opettajat voivat etukäteen tehdä listan esimerkiksi tutkimustuvasta löytyvistä sopivista töistä, joista tutkimustiimi saa sitten valita heidän mielestään kiinnostavimman. Opettajat voivat esimerkiksi valita vain tiettyyn teemaan kuuluvia töitä (matematiikka, luonto, ruoka tms). Tutkimustyöt kannattaa valita hyvissä ajoin etukäteen, että tarvittavat tarvikkeet ovat varmasti kasassa. Laatikaa tutkimustöistä esimerkiksi kalenteri, josta lapset näkevät milloin tehdään mitäkin tutkimuksia.

Kun tutkimuksen aika koittaa, pääsee tutkimustiimi suorittamaan tutkimuksen. Opettaja tai ohjaaja auttaa ohjeistuksessa. Tutkimuksen tekemiseen kannattaa sisällyttää ainakin seuraavat vaiheet:

• Mitä luulet, että tutkimuksessa tulee tapahtumaan / mikä tutkimuksen tulos tulee olemaan?
  • Mitä tutkimuksessa tapahtui ja miksi?
  • Mitä kysymyksiä nousi mieleen?

Kuvaustiimi

Kuvaustiimin tehtävä on dokumentoida tutkimus ottamalla kuvia. Lasten kanssa voidaan ensin tutustua muutamiin erilaisiin kuvakulmiin (esimerkiksi suoraan ylhäältäpäin tai sivusta) ja etäisyyksiin (lähikuva vai kaukokuva). Ennen kuvaamista on tärkeää sopia mitä ja ketä saa kuvata. Kuvaustiimi valitsee lopulta muutaman kuvan, jotka he haluavat blogiin laittaa. Ohjaaja tai opettaja auttaa kuvan siirtämisessä blogialustalle. Kuvan alle laitetaan kuvaajien nimet.

Blogipostaajat

Blogipostaajat suunnittelevat ohjaajan tai opettajan avustuksella, mitä blogipostauksessa sanotaan tutkimuksesta. Lapset voivat esimerkiksi kertoa ja opettaja kirjoittaa tekstin lasten kertoman pohjalta. Opettaja tai ohjaaja auttaa kirjoittamisessa ja blogipostauksen tekemisessä. Tämän voi tehdä myös aina yhdessä koko ryhmän kesken. Blogipostauksen tekemisessä kannattaa hyödyntää tutkimuksen aikana pohdittuja kysymyksiä (mitä ennustitte, että tutkimuksessa tapahtuu, mitä tapahtui, jäikö mieleen kysymyksiä?)