Sähköinen usb-mikroskooppi

Tarvikkeet

• Sähköinen usb-mikroskooppi ja tietokone, johon se yhdistetään (vaatii ohjelman asentamisen)
  • Erilaisia tarkasteltavia kohteita

Työn turvallisuus

• Mikroskopilla voi turvallisesti tarkastella esimerkiksi omaa ihoa. Mikroskooppia ei kuitenkaan saa missään tapauksessa osoittaa silmään mikroskoopista tulevan kirkkaan valon vuoksi

Työohje

Tässä työohjeessa esitellään muutamia ideoita, kuinka voit käyttää sähköistä usb-mikroskooppia osana opetusta. Erilaisten usb-mikroskooppien, kuten easi-scopen hyöty on, että mikroskoopin läpi katsottava kuva voidaan heijastaa tietokoneen näytölle ja siitä vaikka valkotaululle kaikkien katsottavaksi. Lisäksi usb-mikroskoopit ovat pieniä ja kevyitä ja ne voidaan ottaa mukaan vaikka luontoretkelle (tarvitaan tosin myös tietokone, jolle kuva heijastetaan).

Näin käytät sähköistä mikroskooppia:

1. Kiinnitä mikrsokooppi tietokoneeseen (heijasta koneen näyttö valkokankaalle), vaatii ohjelman asentamisen koneelle
  2. Valitse tarkasteltava kohde, kuten hius
  3. Aseta mikroskoopin pää kiinni kohteeseen
  4. Tarkenna tietokoneen ruudulla näkyvää kuvaa pyörittämällä mikroskoopin päässä olevaa säädintä
  5. Useassa mallissa on mahdollisuus ottaa kuva kohteesta

A: Tutkitaan ihoa

1. Katso mikroskoopilla sormenpäätäsi, tarkenna mikroskooppia tarvittaessa, että iho näkyy selkeästi. Mitä näet?
  2. Kun olet katsonut ihoasi, laske mikroskooppi alas ja pompi ainakin 20 kyykkyhyppyä. Katso sormenpäätäsi uudestaan: Mitä näet nyt? Mitä iholla tapahtuu?

Ohjaajalle:

Hyppimisen jälkeen iholle nousee hikipisaroita, jotka näkyvät hyvin esimerkiksi sormenpäässä. Jos hikipisaroita ei näy, kannattaa hyppimistä jatkaa vielä hetki ja kokeilla uudestaan.

B: Mysteerikohde

Erilaiset materiaalit näyttävät hyvin erilaisilta, kun niitä tarkastellaan mikroskoopin läpi. Tässä tehtävässä yksi oppilas valitsee jonkin sähköisen mikroskoopin läpi tarkasteltavan kohteen ja muiden tehtävä on arvata, mikä kohde on kyseessä. Kuva heijastetaan yhteiselle isolle näytölle, kuten valkokankaalle. Tarkasteltavia kohteita voivat olla esimerkiksi:

• hius
  • iho