Negaa kuumotteluille ja kaatuiluille

Posintäytteinen tervehdys Teille, arvon lukija! Viidennettä kurssikertaa kuumoteltiin minulle opiskelijoiden, mutta ehkä vielä kuumottavammin itse maikkamme toimesta. Kärryillä pysyminen kuulemma jotenkin luonnistuisi ensimmäisen puolikkaan tunnin aikana, jonka jälkeen täytyisi olla tarkkana kuin asemakaavakartta. Harjoittelimme puskurianalyysien tekemistä, mikä yllätyksekseni onnistui kohtalaisen hyvin ottaen huomioon, että olen terävyydeltäni ehkä penaalin pyyhekumin luokkaa.

Ekaksi laskimme asukkaiden lukumäärää yhden sekä kahden kilometrin säteellä Malmin lentokentästä. Tehtävä taittui helposti. Seuraavaksi luettelen vastaukset tylysti tänne tekstin sekaan, sillä en koe tarpeellisena tehdä niistä taulukkoa: Yhden kilometrin säteellä Malmin lentokentästä asuu meikäläisen laskujen mukaan 8707 ihmistä, kun taas kahden kilometrin säteellä asustaa jopa 56935 ihmistä. Kun ensimmäisten tehtävien suorittaminen kävi kuin valssi, hyökkäsin ahnaasti lisätehtävän kimppuun. Tehtävässä täytyi selvittää, kuinka monta yhden kilometrin säteellä olevista rakennuksista on rakennettu Malmin lentokentän käyttöönoton jälkeen. Nopean googletuksen perusteella Malmin lentokenttä otettiin käyttöön jo 16.12.1936 (fun fact: 15.12.1936 silloinen tasavallan presidenttimme P.E Svinhuvud täytti 75 vuotta ja 17.12.1936 Buenos Airesisssa syntyi pieni poikalapsi kenet tunnemme nykyään paremmin nimellä Paavi Franciscus). Nyt aineistosta piti poistaa rakennukset, jotka oli rakennettu ennen tuota kyseistä vuotta. Koin tämän hiukan haasteelliseksi, enkä olisi edennyt ilman kaikkitietävän opettajamme apua. Yritin aluksi valita kaikki vuodet vuodesta 1936 eteenpäin, mutta se ei harmikseni onnistunut kuten ajattelin. Maikka näytti mulle tavan, jolla voi rajata kätevästi aineistoa haluamaansa muotoon asettamalla maksimi ylä- ja ala-arvoja. Toisin sanoen tätä > ja tätä < käyttäen helmitaulussa. Noh, long story short; kilometrin säteellä rakennuksista 683 on rakennettu vuoden 1936 jälkeen ja niissä asuu 8486 asukasta.

Seuraavaksi teimme temppuja teräviä Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristössä sekä yleisesti pk-seudulla. Alussa Spatial Queryn käyttö oli hiukan tahmeaa, mutta loppua kohden ahmin tehtäviä kuin hampurilaisia yösyöttölässä. Alla hyvää settiä helposti kulutettavassa taulukkomuodossa.

Taulukko 1.

Kysymys? Vastaus!
Asukkaita 2 km päässä He-Va:sta 10344
Asukkaita 65 db:n alueella 324
Asukkaiden osuus 65 db:n alueella 2 km säteellä n. 0,8%
Asukkaita väh. 55 db:n alueella 11913
Asukkaita 60 db:n alueella Tikkurilan suunnalla, mikäli lentoliikenne saapuisi kaakosta 12528
Asukkaita alle 500 m päässä juna- tai metroasemasta pk-seudulla 102798
Osuus pk-seudun väestöstä, ketkä asuvat alle 500 m päässä juna- tai metroasemasta 21 %
Osuus pk-seudun työikäisistä, ketkä asuvat alle 500 m päässä juna- tai metroasemasta 68 %

Kaikki yllä olevat pulmat on ratkaistu puskurianalyysin voimin (, muistaakseni).  Itsenäistehtävää 2 tehdessäni QGis kaatuili jatkuvasti suorittaessani laskuja kuin meikäpoika lyhyen matikan ylppäreissä, enkä kyennyt saamaan vastauksia muihin tehtäviin kuin, että taajamissa asuu 478371 ihmistä.

Viimeisenä tehtävänä oli selvittää Helsingin Yhtenäiskouluun liittyviä seikkoja. Tai siis otin sen viimeiseksi tehtäväkseni. Yritin kylläkin vielä selvittää pk-seudun putkirempparallia, kun Yhtenäiskouluun liittyvät kyssärit olivat ainakin omasta mielestä suht helppoja. Putkirempat saivat kuitenkin jäädä vain ajatuksen tasolle, kun jumituin alun huippumotivaation kauhuksi jo tehtävän toiseen vaiheeseen.

Eli siitä koulusta. Äitini kävi siellä alusta loppuun, 1lk – 12 lk. Loppu.

Läppä oli 😀 on mulla hieman lisää sanottavaa aiheesta. Mutta ensin välikevennyksenä raskas taulukko.

Taulukko 2.

Kysymys? Vastaus!
Aineiston keruuvuodesta seuraavana vuonna koulun omasta koulupiiristä aloittaa? 14 oppilasta
Kuinka montaa yläasteikäistä oppilasta tulee koulun varautua opettamaan? 18 oppilasta
Kuinka monta asukasta asuu koulupiirin alueella? 1894 asukasta
Kuinka monta kouluikäistä (7-16v) asuu koulupiirin alueella? 184 kouluikäistä
Koululaisten määrä suhteessa alueen kaikkiin asukkaisiin? 10 %
Kuinka monta muunkielistä on alueella? 110 muunkielistä
Karkea arvio muunkielisten lasten määrästä perustuen kantaväestön samaiseen arvoon? n. 11 muunkielistä lasta.

Kuten aiemmin mainitsin, nämä laskut olivat semi helppoja. Spatial Query on avainsana, tuki ja turva sekä paras kaveri. Tämän sanottuani, verratessani lukuja esim. Alex Naumasen vastaaviin, huomasin paljonkin eroja. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta seison vankasti kaikkien vastauksieni takana.

Kaikesta kuumottelusta huolimatta kurssikerta sujui mukavasti. Ongelmia toki oli, mutta vähemmän kuin aiemmin. Mulla oli jopa aikaa ja taitoa auttaa muita kurssilaisia ongelmissaan! Tuntuu, että Spatial Query alkaa olla hanskassa. Vaikeuksia ja kirosanoja tuotti lähinnä vain QGissin kaatuilu. Jos jotain positiivista siitä pitäisi repiä se olisi, että opinpahan tallentamaan projekteja tiheämmin. Posit sille!

Ja posit Teille, arvon lukija.

🙂

Kiistatta komein mies maankamaran ja taivaankannen välillä:

Aivot narikassa

Published by Justus Poutanen

Seuraa naamapalmuillen kun räpellän tän blogin kanssa