BERLIININMUNKKIA JA OPINTOASIAA

Arvon naiset, herrat ja Polhon hallitus!

Perjantaina 26.3. juhlittiin riemukkain menoin Yhteiskuntahistorian osaston historian ensimmäisiä osastokahveja. Suuren kansanjuhlan kunniaksi olivat Yhiksen opintovastaavat erityisesti tilanneet – konsultoituaan ensin professori Matti Peltosta – juhlaleivonnaisiksi suuren suosion poliittisen historian oppiainekahveilla saaneita BERLIININMUNKKEJA, joita nyt siis tasolaisetkin pääsivät rouskuttelemaan.

Päivän kuumia puheenaiheita oli lukuisia, joista erityisen erikoismaininnat ansaitsee todennäköisesti lestadiolaisen äidin hedelmällisyyttä hedelmällisyydessä lähennellyt vaihein erittäin kiivas keskustelu palautejärjestelmistä. Asiasta, joka on ollut pöydällä kauemmin kuin allekirjoittaneella on elinvuosia takana.

Ennen penetroitumista palautekeskustelun syövereihin valaisen kuitenkin pimeydestä muutamia muita keskustelunaiheita, joita kahveilla pyöriteltiin. Professori Seppo Hentilä kertoi kuulumisia laitosrakenne- ja yliopistouudistukseen liittyen. Syksyn opetusta, erityisesti fukseille suunnattua sellaista, käsiteltiin. Ensi vuonna tehtävää tutkintovaatimusuudista ja tenttikirjojen muutoksia valmistelemaan perustetaan jossain vaiheessa työryhmä. Ja mahdollisesti jotain muutakin asiaa käsiteltiin… Jos sinä muistat sen, laita se kommenttina tähän merkintään!

Palautekeskustelu tai pikemminkin keskustelu palautteesta oli kuten jo aiemmin  mainittu: hedelmällinen ja kiihkeä, sekä mahdollisesti myös mehukas. Berliininmunkit olivat muuten rakenteeltaan hieman erilaisia kuin poliittisen historian oppiainekahveilla. Tällä kertaa ne olivat kuohkeampia ja mehukkaampia tavallaan. Hillo oli hieman imeytynyt kovasta keskustasta munkin kantaviin rakenteisiin. Tämä loi hienostuneen kostean vaikutelman kokonaisuudesta.

Tiivistettynä palautekeskustelu: Opiskelijat vaativat parempaa palautetta ja lisää työtä opettajilta, opettajien mukaan vaatimus oli yksipuolinen, vaati vain lisää työtä, eikä kokemuksen mukaan opiskelijoita edes kiinnosta palaute, silloin kun sitä on tarjolla. Tämä siis oli tilanne hyvin kärjistettynä.

Matti Peltonen esitti ratkaisua, jossa tiedekuntatenttikuoriin tulisi mahdollisuus ruksia kohta “haluan tentistä palautetta, enkä saa suoritusmerkintää, ennen kuin olen hakenut palautteen opettajalta henkilökohtaisesti”. Näin lisätään opettajien ja opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja parannetaan palautemahdollisuuksia ja tiedekuntatenteissä oppimista.

Polhon hallitus taistelee kynsin ja hampain, jotta tämä idea joskus otetaan ihan oikeasti ihan käytäntöönkin. Alustavien tiedustelujen mukaan niin opettajat kuin opiskelijatkin ovat pitäneet ideasta.

Ja lopuksi vielä suru-uutinen. Viime päivien sään perusteella emme ehkä kaikista toiveista huolimatta saa tänäkään vuonna valkoista vappua :<

Kevätterveisin
Mikko “Mikko” Virta, Opintovastaava ja lähimmäinen