Paneelikeskustelu: Historiaton Eurooppa 17.10.

Historiaton Eurooppa: Eurooppalaisen ja kansallisen historian merkitys muuttuvassa maailmassa

Euroopan komission tulevan puheenjohtajan Ursula von der Leyenin ehdotus perustaa salkku eurooppalaisen elämäntavan suojelua varten kohahdutti. Jean-Claude Juncker kritisoi salkun nimeä, kun taas Marine le Pen piti sitä ideologisena voittona. Mutta mitä eurooppalainen elämäntapa edes pitää sisällään ja voiko historia auttaa sen ymmärtämisessä?

Mikä on historian rooli nopeasti muuttuvassa maailmassa, jossa kansalliset ja globaalit virtaukset haastavat toisiaan niin kulttuurin kuin politiikankin saralla?

Yhteiskuntahistorioitsijoiden alumnijärjestön Yhistys ry:n järjestämässä paneelikeskustelussa pureudutaan historian rooliin eurooppalaisen yhtenäisyyden – ja sen puutteen – näkökulmasta. Voiko historiankirjoitus auttaa ymmärtämään nykyhetken haasteita Brexitistä Ukrainan tilanteeseen ja äärioikeiston nousuun? Voiko historia tarjota ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin, ja minkälaista roolia historiankirjoitukselle Euroopan unionin ja Suomen puheenjohtajamaana tulisi ajaa?

Paneelikeskustelu järjestetään 17.10. Tiedekulman 2. kerroksessa Think Loungessa. Paneelikeskustelu alkaa klo 18.

Puhujina tilaisuudessa ovat poliittisen historian apulaisprofessori Johanna Rainio-Niemi, Aleksanteri-instituutin yliopistonlehtori, itäisen Euroopan tutkimuksen tieteenalavastaava Katalin Miklossy, Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen yliopistonlehtori Arto Luukkanen sekä tutkijatohtori Ville Erkkilä Eurooppalaisen oikeuden, identiteetin ja historian tutkimuksen huippuyksikkö EuroStoriesta.

Puhetta vetää poliittisen historian alumni, vapaa toimittaja Jari Hanska. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä poliittisen historian opiskelijoiden ainejärjestön Polho ry:n ja talous- ja sosiaalihistorian opiskelijoiden ainejärjestö Taso ry:n kanssa.

Linkki tapahtumaan: https://www.facebook.com/events/687255331755580/

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Tervetuloa!

CategoriesUncategorized