Kuukausikatsaus 4/2020

Polho ry – Kuukausikatsaus 4/2020

Arvoisa lukija,

Huhtikuun myötä opiskelijajärjestöjen hiljaiselo on jatkunut pitkittyvästä  koronavirusepidemiasta seuranneiden kokoontumisrajoitusten myötä. Polho ry:n toiminnan näkyvimmän osuuden muodostaneiden läsnäoloon pohjautuvien tapahtumien ollessa tauolla on järjestö keskittynyt enemmän sen muihin rooleihin.

Polho on aktiivisesti tarjonnut tukeaan opiskelijoille etäopintoihin siirtymisestä seuranneessa epävarmuuden ajassa. Opintovastaavien merkitys korostuu kurssijärjestelyjen nopeiden muutosten myötä. Lisäksi uusista kurssijärjestelyistä on kerätty palautetta, joka epäilemättä osoittautuu hyödylliseksi poliittisen historian kurssien järjestämisessä vastaisuudessa, etenkin jos epidemian myötä voimaan astuneet poikkeusjärjestelyt jatkuvat jossain muodossa syyslukukaudella.

Tämän lisäksi järjestömme on panostanut huhtikuun aikana näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa. Erilaiset viihdyttävät ohjelmanumerot, kuten Polho-aiheinen tietovisa ovat tarjonneet jäsenistöllemme hauskuutusta tässä yksitoikkoisessa ajassa. Lisäksi muun muassa viini- ja elokuvasuosituksiemme myötä olemme pyrkineet tukemaan opiskelijoita sopeuttamaan arkeaan poikkeustilaan. Sosiaalisessa mediassa toteutetut katsaukset hallituksen jäsenien omaan arkeen ovat tarjonneet samaistumispintaa eriytyneisyyteen.

Olemme pyrkineet viestinnän keinoin siis ylläpitämään tunnetta opiskelijayhteisön jatkuvuudesta. Poliittisen historian tieteenalaa ja opiskelijaelämää koskevat sosiaalisen median tempaukset muistuttavat yliopistoyhteisöä sitovasta yhteisestä kokemusmaailmasta, joka on jäänyt taka-alalle arjen normaalista vieraannuttavan etäopiskelun myötä. Vapun alla toteutettu opiskelijahaalarien kollektiivinen ripustaminen parvekkeille ja ikkunoiden eteen toimi symbolisena muistutuksena opiskelijaelämän riemusta, johon toivomme mitä suurimmissa määrin syksynä palaavamme.

Markus Patomo

Urheilu – ja Ympäristövastaava