Kuukausikatsaus 9/2020

Polho ry – Kuukausikatsaus 9/2020

Syksyn ensimmäiselle etäluennolle en ollut ehtinyt istahtaakaan, kun jo mainitsin ystävälleni, että olen uinut Polhossa viimeiset kaksi viikkoa. Opiskelijajärjestöjen viestintä käy lukuvuoden alussa kuumana, on fukseja tavoitettavana ja vanhoja aktivoitettavana. Pinnan alla kiehuu. Lukukauden alussa hallituksessa käytiin keskustelua siitä, miten saavutamme fuksit.

Syyskuun alussa koronan tuomat huolet pyrittiin unohtamaan virkistäytymällä hallituksen kesken. Kuun alussa kuvasimme myös videon Fuksihaastetta varten Oonan kanssa. Fuksihaasteen video on hyvä esimerkki siitä, miten ainejärjestötoiminta on vaatinut valtiotieteilijältä insinöörintaitoja ja kekseliäisyyttä.

Syyskuussa Yhiksen kanssa tehtiin tiivistä yhteistyötä. Järjestimme yhteisen palaverin tulevan syksyn kuvioita varten. Yhmun fuksiaisista ja Kannun fuksisuunnistuksestakin selvittiin yhdessä, joskin tapahtumien peräkkäinen ajankohta ja hallituslaisten ahkera hauskanpito painoivat Presidenttimölkky-rastin pitäjiä perjantaina. Fuksisuunnistuksessa puheenjohtajamme kysyikin eräältä hallituslaiselta, että ”jaahas, korkkasitkin sitten lonkeron” ja tähän hallituslainen vastasi, että ”kyllä, todellisuudessa olisin halunnut vettä, mutta en jaksanut käydä kaupassa”. Tapahtumista mieleen jäivät tietenkin fuksit reippaalla meiningillä ja anteliailla lahjuksillaan, sekä hallituksen kultainen yhteishenki.

Kuun puolivälissä kahden hektisen viikon jälkeen tekemisen maku oli edelleen hyvä. Aktiivista kirjeenvaihtoa käytiin moneen suuntaan, erityisesti Tason kanssa. Syysmatkaa järjestettiin Anrin kanssa kaksi hyvin intensiivistä viikkoa perinteisenä Yhis-yhteistyönä. Kotimaanmatkaksi muodostuneen syysmatkan kohteeksi päädyimme valitsemaan Sulkavan. Syyskuun lopulla tätä kuukausikatsausta kirjoittaessa on vielä epäselvää, voimmeko lähteä matkalle. Kaikkea kivaa on osallistujille kuitenkin järjestetty, muinaislinnoituksilla ja tykkipattereilla vierailua myöten.

Nyt kun jatkuva kotona jököttäminen on jälleen nurkan takana, alkusyksyn tapahtumia muistellessa tunnelma on haikea. Opiskelijaystäviä ja tapahtumia oli jo ehtinyt tulla ikävä, mutta kasvotusten tapaamisesta oli jälleen luovuttava. Omaa kesken jäänyttä fuksivuotta on kuitenkin paikannut ainejärjestötoiminta. Polho on piristänyt etäopiskelun harmaata arkea ja estänyt yliopistoarjesta etääntymistä. Suosittelen siis lämpimästi jokaiselle yhmulaiselle ainejärjestötoimintaa. Itse löysin paikkani valtsikassa Polhon riveistä ja erityisesti näin etäaikana hallitustoiminta on ollut tärkeä voimavara.

Helena Kilpeläinen

2. viestintävastaava sekä ISHA- ja kansainvälisyysvastaava