Politicus resa till Island våren 2015: Studiebesök till statistikcentralen på Island (Hagstofa Islands)

Andra dagen i Reykjavik besökte Politicus statistikcentralen på Island. Vi medaljerades av statistikern Albert med besökarkortet ”Gestur” dvs. gäster (vilket också är ett isländskt namn bland män). På statistikcentralens övre våning satte vi oss på ett rum där den andra statistikern, Ómar, väntade på att få starta sin presentation om Islands population. Albert presenterade sig arbeta med miljöstatistik på Island och skämtade om att hans kollega Ómar befunnit sig lite längre för att börja likna de gråa möblerna i rummet där vi befann oss. Islänningarna har verkligen läggning för humor och ironi.

Statistik kan verkligen göras intressant. Samma intresse och humor hölls uppe under Ómars presentation. Ómar berättade att det är en utmaning att upprätthålla statistik då folkräkningen i landet baseras på flera register. En annan utmaning är att flera Islänningar inte anmäler var de bor och därmed undviker att följa lagen. Felavkastningen i statistiken är därför höga 8 % i jämförelse med Finland som enbart har ca 1 % felavkastning.

PAINT OMAR rätt

Ómar visar bild på Islands befolknings spridning.

Även andra jämförelser mellan Finland och Island hade Ómar tagit tid att förbereda. Vi fick veta att Islands invånarantal på ca 330 000 ligger mellan Norra Österbottens och Mellersta Finlands befolkningsantal. 63,4 % av befolkningen bor på en 12,5 km radie kring Reykjavik och resten är spridda längs Islands kuster. En stark metropolarisering finns alltså i det mest glesbefolkade landet i världen. Island befolkas av 9-10% immigranter, de finländare som bor på Island är över 45 åringar, medan Islänningarna i medeltal är yngre. Sedan babyboomen efter krigstiden har fertiliteten på Island hållits relativt stabil på ungefär två barn per familj.

På Island växer immigrationen, främst polacker har av någon anledning flyttat till ön efter att gränserna i Polen öppnades 2004. Till Island flyttar utlänningar främst efter arbete. Arbete som bartender inom turismen är populärast eftersom Island årligen besöks av över en miljon turister och antalet växer varje år. Emigrationen bland islänningar och utlänningar sköt i höjderna efter 2008 då finanskrisen slog välfärdslandet hårt. Unga Islänningar har idag börjat återvända till landet efter studier på utländska universitet runtom världen. Främst unga flyttar tillbaka medan äldre emigrerar utomlands vilket också förklarar den unga befolkningen på ön.

Flera tror fortfarande att den största industrin på Island är fiskefångst. I början av 2000 bestod exporten till 75 % av fisk medan den idag är ca 25 %. Idag har aluminiumproduktionen blivit allt viktigare på grund av billig tillgång på geotermisk energi som bubblar under jorden. Denna värme ger inte bara möjligheter till aluminiumproduktion men även energi till att producera grönsaker året om.

Statistikcentralen har även data om Islands hälso-, sociala och ekonomiska frågor. Även miljöstatistik försöker Island producera, men ännu ligger landet i startgroparna då det gäller statistik om ekonomiska beräkningar om färskvatten användning och avfallshantering. Målet är att finna fler indikatorer inom Islands miljöstatistik under de närmaste åren.

politicus på statistikcentralen

En skara av Politicus medlemmar på statistikcentralen.

Text och bild: Katarina Rehnström