Politicus studieresa till Island våren 2015: Turism på Island

Det är väldigt enkelt att vara turist på Island. Allting fungerar, lokalbefolkningen är trevlig, engelska som kommunikationsmedel fungerar bra, maten är otroligt god och vyerna är ofattbara!

Vår grupp bodde på Kex hostell i Reykjavik i tre nätter. Reykjavik är en mångsidig och intressant stad med mycket livlig restaurang- och barkultur. Fastän prisnivån är ganska hög, får man definitivt kvalitetsprodukter för de pengar man spenderar. Fastän Reykjavik är en relativt liten stan finns det en stor variation på restauranger som alla har sin egen nisch. På de ställen vi åt under vår resa var inte en enda måltid en besvikelse, tvärtom. Vi hann inte fokusera så mycket på shopping p.g.a av att vi hade fullt upp med studiebesök och av att njuta av sevärdheterna. Det som ändå är värt att nämnda är att Island har många lokalt producerade produkter att erbjuda, vilket det lönar sig att ta en titt på. T.ex. de välkända isländska tröjorna kan man se mera som en investering än endast som en trevlig souvenir. Sevärdheterna i Reykjavik kunde man säga är relativt få, men staden i sig är en sevärdhet. De snötäckta berglandskapen och det klarblåa havet som ständigt är närvarande känns som en ny upplevelse varje gång man ser på det, färgerna och atmosfären ändrar mycket beroende på vädret. Man kan lätt säga att i Reykjavik finns något för alla, bara man kommer ihåg att klä på sig tillräckligt, vinden kan vara väldigt kall!

image2.JPG

Vi hikade i national parken Skaftafell beläget vid den största glaciären på Island Vatnajökull och såg vattenfallet Svartifoss.

På söndag flög en del av gruppen hem medan resten åkte iväg med husbilar mot södra Islands kust. Under vår resa upptäckte vi bl.a. regnbågsfyllda vattenfall, kolsvarta stränder och troll-lika bergsformationer. När man ser på naturen i Island behöver man inte fundera många gånger på varför islänningar tror på älvor och troll, naturen är väldigt levande och närvarande och man kan nästan se och känna hur naturen andas och omformas hela tiden. Man känner sig ganska liten och obetydlig då men ändå väldig levande.

image6.JPG

Spår av turister som kastat mynt i bäcken vid det äldsta parlamentet i världen, Thingvellir.

Dock är ändå inte allting så sagolikt som det på ytan ser ut. Det finns mycket bubbel bakom de finurliga isländska leenden och t.ex. valfångst är ett omdebatterat ämne som delar islänningarnas åsikter för och emot. Turism har blivit en av Islands viktigaste inkomstkällor och det är fint att turisterna hittat den underbara ön som resmål. Turister välkomnas med öppna famnar men om Island fortsätter på detta vis med att ta in turister utan att ha en ordentligt igenom tänkt plan kommer turisterna att ta kål på landet. Redan nu besöker ca 1,2 miljoner turister Island årligen och denna trend är växande. Om turismen ständigt ökar kommer Island inte att ha kapacitet att ta emot så mycket turister. Dessutom förstörs naturen snabbt i och med turismen. Folk har en tendens att skräpa efter sig, nyfikenhet kan leda till ödesdiga  omständigheter både för den intet ont anande turisten som för naturen. Gräs och bergsväxlighet trampas ihjäl, mynt kastas i bäckar och floder i hopp om att få sina önskningar uppfyllda, små godisskräp flyger iväg med vinden. Dessa händelser är inte ett problem då hundratals människor gör det per år, men när siffran stiger upp till miljoner uppstår det problem.

image7.JPG

Vattenfallet Gullfoss.

Island är ändå en av de mest intressanta resmålen jag besök och rekommenderar ser varmt för alla, så länge man har bakom örat att komma ihåg att respektera naturen och de lokala omständigheterna så att landet fortsätter att växa som stat och med positiva följder.

Text och foto: Gabriela Langinauer