Politicus studieresa till Island våren 2015: Studiebesök till polisen på Island (Lögreglan)

Politicus r.f. hade glädjen att besöka Reykjavik Metropolitan Police (eller Lögreglan på inhemska) för att få en inblick i polisens arbete på Island och i brottstrender i det isländska samhället.

Vi mottogs av Jónas Orri, sociolog och forskare vid polisen i Reykjavik. Orri presenterade en sammanfattning av kriminalstatistik för metropolområdet i Reykjavik. På Island bor ca 70 procent av befolkningen i de fem distrikten som utgör metropolområdet på Island, och följaktligen sker de flesta brotten också i området kring Reykjavik med omnejd.

besök till Lögreglan

Sociologen Jónas Orri presenterar kriminalstatistik.

Trender och våldsbrott på Island

I samband med ekonomiska kriser tenderar brottsligheten att öka, vilket också är fallet på Island. Från att ha stigit från och med år 2008 och 2009 har antalet brott på Island minskat de senaste åren. Ser man på brotten mer specifikt så har narkotikabrotten i landet dock stigit, med 1.716 rapporterade brott år 2014 och 482 fall hittills under år 2015. Narkotikabrotten upptäcks ofta i samband med trafikkontroller. De tyngre drogerna fraktas med båtar eller flyg till Island, medan marijuanan odlas på ön.

Angående sexuella trakasserier rapporterades flera trakasserier än tidigare åren 2012 och 2013. Detta kan enligt Orri ha samband med en pedofilskandal på Island som tog upp ämnet ”på tapeten”, och eventuellt sänkte tröskeln för att göra anmälningar till polisen. I samband med våld i hemmet har Island tagit i bruk ett program från England där två poliser samt en representant från socialservicen ingriper i samband med rapporter om våld i hemmet, vilket lett till goda resultat enligt Orri.

Hur ser det ”typiska brottet” på Island ut och vem utför det? Enligt Orri sker 70 procent av brotten nattetid, i huvudstadsregionen, och utförs av berusade män i åldern 21-25 år då krogarna stänger. Brotten sker främst på huvudgatan i Reykjavik och för att motverka detta strävar polisen efter att finnas på plats efter midnatt.

Könsfördelningen hos polisen då? Från att ha varit en mansdominerad bransch sökte fler kvinnor än män sig till polishögskolan senaste år. Även chefen för polisväsendet på Island är för tillfället en kvinna.

Attityder och tillit

Polisen på Island utför årligen en undersökning angående medborgarnas känsla av säkerhet, attityder gentemot polisen och rädsla för brott. Trenden har varit att ca 70 procent av islänningarna anser att polisen gör ett gott jobb, och att de litar på polisen. I undersökningen framgår också att islänningarna känner sig rätt så otrygga på kvällarna inne i innerstan, men i sitt grannområde känner de sig trygga.

Fängelseväsendet på Island

De isländska fängelserna är gamla och i dåligt skick. Det äldsta fängelset på Island är från 1886 ligger precis bredvid ”bargatan” i Reykjavik. Detta leder till att fångarnas nattsömn lider på veckosluten och att ljuden från frestelserna utanför tränger in innanför fängelseväggarna.
2016 öppnar ett nytt fängelse på Island med både öppna och slutna avdelningar.

Polisen på sociala medier

Polisen på Island började använda sig av sociala medier år 2007 och detta har blivit något av en succé. Idag följer en tredjedel av alla islänningar poliserna på Instagram. En följd av detta är också att fler islänningar än tidigare tar kontakt med polisen.

Text: Christina Holm Foto: Heidi Östling