3 mielenkiintoista vaikuttamistapaa

Somevaikuttaminen

Somevaikuttaminen on yhteiskunnallista vaikuttamista sosiaalisen median avulla. Vaikuttaminen tapahtuu erilaisilla sosiaalisen median alustoilla, kuten Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa. Sosiaalisessa mediassa on mahdollista vaikuttaa julkaisemalla erilaisia tekstejä, videoita, kuvia tai luomalla julkaisuihin aihetunnisteen eli hästägin. Esimerkkinä somevaikuttamisesta toimii paljon esillä ollut #metoo-kampanja, jossa ideana oli vastustaa seksuaalista ahdistelua ja tuoda aihetta esille yhteiskunnallisessa keskustelussa. Kampanja kehittyi maailmanlaajuiseksi someilmiöksi ja mukaan lähti monia julkisuuden henkilöitä ja vaikuttajia. #metoo-kampanja on hyvä esimerkki sosiaalisen median ja sen yhteisön voimasta vaikuttamisen välineenä: häshtägin ilmestyessä sosiaaliseen mediaan se levisi nopeasti suuren yleisön tietoisuuteen aktiivisen jakamisen seurauksena.

Ostopäätökset

Suomen ylikulutuspäivä oli 11.4, jolloin Suomi on kuluttanut oman osansa maailman luonnonvaroista. Luonnonvarojen kulutukseen on mahdollisuus vaikuttaa monella eri tavalla, mutta yksilöiden on helpointa vaikuttaa jokapäiväisillä ostopäätöksillään. Ostopäätökset voivat koskea kaikkia elämässä tehtäviä hankintoja: esimerkiksi vaatteita, ruokaa tai elektroniikkaa. Tärkeintä on pyrkiä tekemään kestäviä valintoja ostamalla esimerkiksi aikaa ja käyttöä kestäviä, sekä eettisiä tuotteita, harkiten kuitenkin jokaisen ostoksen tarpeellisuutta. Yksi esimerkki on kansainvälinen kulutuskriittinen ja kulutuksen vastainen Älä osta mitään -kampanja, jota vietetään vuosittain samana päivänä kuin Black Fridayta, joka on suuri alennusmyyntipäivä. Myös tiettyjen valmistajien tuotteita saatetaan boikotoida, jos niiden tuotantotavoista paljastuu eettisiä ongelmakohtia.

Mielenosoitukset

Mielenosoitus on yleinen tapa vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin suuren joukon voimalla. Mielenosoitukset järjestetään usein julkisilla paikoilla ja ne ovat kaikille avoimia tapahtumia. Yleensä ne toteutetaan kulkueina tai valtaamalla alueita ja niihin liittyy lisäksi kylttejä ja iskulauseita. Tarkoituksena on herättää julkista huomiota sekä vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen ja päättäjiin. Viime aikoina nuoret ovat esimerkiksi osoittaneet aktiivisesti mieltään ilmastonmuutoksen torjunnan puolesta ruotsalaisen 16-vuotiaan Greta Thunbergin innoittamana. Toinen erityyppinen esimerkki mielenilmauksesta on Pride-kulkue, joka on tunnettu kansainvälisenä, monissa maissa vietettävänä tapahtumana, jossa seksuaalivähemmistöt kokoontuvat tuomaan mielipiteitään esiin positiivisella tavalla.

– Ryhmä 1.

Tristan Billet (2018), Unsplash, https://unsplash.com/photos/72EYDDwn8dE

Published by Hilkka S Pajukangas

Minamossa saramossa kanneloorulom, barbarossa tillintallin tilulilulaa!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *