Työpaja kestävästä matkailusta

Tuntisuunnitelmapohja tästä linkistä!

Aiheen alustus tästä linkistä!

Kestävä matkailu -työpaja

Alina Ylimäki, Anniina Ahonen, Hilkka Pajukangas ja Tuuli Aaltonen

Helsingin yliopiston maantieteen projektityökurssilla suunnittelimme ja toteutimme kestävän matkustamisen vaikuttamisprojektin yhdessä lukion maantieteen opettajan ja opiskelijoiden kanssa. Päämääränämme oli lisätä lukiolaisten tietoa kestävästä kehityksestä ja kestävästä matkailusta sekä vaikuttaa mahdollisesti heidän tuleviin päätöksiinsä matkailua suunniteltaessa.

Työpaja soveltuu parhaiten toteutettavaksi yläasteen loppupuolelta eteenpäin. Siinä vaiheessa opiskelijoiden tietotaidot ovat projektin tekoon luultavasti jo tarpeeksi hyvät, jotta työpaja saadaan toteutettua järkevässä ajassa ja opiskelijat itse hyötyvät siitä mahdollisimman paljon.

Keskeisiin maantieteen opetussisältöihin tässä työpajassa kuuluvat esimerkiksi kestävä kehitys, matkailu, ilmastonmuutos ja (paikallis)kulttuurit. Näitä teemoja pyritään tuomaan esille sekä tunnin alustuksessa että itse ryhmätöissä. Opiskelijoita kannustetaan monipuoliseen ja laajakatseiseen asioiden pohdiskeluun.

Oppimistavoitteet

Vaikuttamisprojekti edistää monia niin tiedollisia, taidollisia kuin affektiivisiakin oppimistavoitteita. Tiedollisesti työpajan tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietämystä kestävästä matkailusta ja siihen liittyvistä osista. Taitojen osalta tarkoituksena on antaa välineet kestävän matkan suunnitteluun sekä kehittää opiskelijoiden ryhmätyöskentelytaitoja, tiedonhakua ja tiedon jäsentämistä. Affektiivisena tavoitteena eli arvoina ja asenteina, joita työpajalla tahdotaan herätellä, on saada opiskelijat pohtimaan omia vaikutusmahdollisuuksiaan ja matkailun vaikutuksia sekä rohkaista heitä sosiaalisesti, ekologisesti ja kulttuurillisesti kestävään matkailuun tulevaisuudessa. Opiskelijat oppivat myös vastakohtaisten (ei-kestävä ja kestävä) näkökulmien avulla syventämään käsitystään kestävyydestä.

Työpajassa tehtävä työ vahvistaa kaikkia kolmea toimintakompetenssin ulottuvuutta: tietoisuutta toimintamahdollisuuksista, halua toimia ja uskoa omiin vaikutusmahdollisuuksiin. Näitä ulottuvuuksia ei suoraan tuputeta osallistuville opiskelijoille, mutta työtä tehdessä ne silti vahvistuvat.

Realistiset ja monelle tututkin matkakohteet niihin yhdessä kestäviä ratkaisuja keksiessä lisäävät tietoisuutta omista toiminta- ja vaikutusmahdollisuuksista. Monilla herääkin varmasti työpajakerran aikana myös halu toimia kestävästi matkalla, kun huomataan miten laajasti eri kestävyyden osa-alueet vaikuttavat niin paikalliseen ympäristöön kuin sen asukkaisiin. Syntynyt tietoisuus toimintamahdollisuuksista ja halu toimia lisäävät jo itsessään uskoa omiin vaikutusmahdollisuuksiin. Kuitenkin matkustuksen tuttuus ja ”arkipäiväisyyskin” yhdistettynä tietoon ja konkreettisiin yhdessä keksittyihin ratkaisuihin tekevät opiskelijoiden uskomisesta omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa helpompaa. Yksilöllisten valintojen tärkeyden painottaminen isossa kuvassa on tärkeää, jotta jokainen kokee kestävyyden puolesta antamansa panoksen merkitykselliseksi.

(korvaava tehtävä: Hilkka Pajukangas)

Työpajan käytännön ohjeistus

Työpajan ryhmät arvotaan heti työpajan alkaessa, jotta aikaa säästyy ja ryhmistä tulee sekoitetut. Työpajan alkuun järjestetään Flinga-kysely, jolla johdatellaan opiskelijoita aiheeseen ja testataan heidän alustava tietotasonsa aiheesta. Kaikkien vastattua kyselyyn, vastaukset puretaan lyhyesti valmiiksi jaetuissa ryhmissä, joten kaikki pääsevät tutustumaan toisiinsa. Kyselyn purkuvaiheen jälkeen työpajan ohjaajat kertovat kestävän matkailun osista ja sen tärkeydestä aiheen alustuksessa, jotta opiskelijoiden olisi mahdollisimman helppo lähteä tekemään ryhmätöitä omatoimisesti. Aiheen alustuksen laajuus sekä pituus on muokattavissa opiskelijoiden tietotason sekä käytettävissä olevan ajan mukaan.

Ryhmätyön ohjeistaminen voidaan aloittaa suoraan alustuksen jälkeen. Ryhmätyön ideana on suunnitella mahdollisimman kestävä tai mahdollisimman ei-kestävä matka ryhmälle annettuun kohteeseen.Työpajan ohjaajat antavat opiskelijoille tarvittavat materiaalit sekä valmiit posteripohjat, joihin työstetään ryhmien omat matkasuunnitelmat. Työskentely aloitetaan itsenäisesti ryhmissä ja samalla ryhmille jaetaan ohjaajien valmiiksi keräämiä linkkejä mahdollista tiedonhakua varten.Työpajaohjaajat avustavat ja tarvittaessa ohjaavat ryhmiä työn edetessä. Kun posterit ovat valmiita, jokainen ryhmä esittelee vuorollaan matkasuunnitelmansa. Jokaisella ryhmällä on oma opponointiryhmä, jota he kommentoivat esityksen jälkeen. Lopussa ohjaajat ja ryhmäläiset käyvät yhteistä keskustelua aiheesta ja pohtivat, miten työpajalla ja sen materiaaleilla on mahdollista vaikuttaa laajemmin.

Vaikuttavuuden arviointi

Ryhmätyöskentelyvaiheessa oppilaiden työskentelyä on hyvä seurata ja arvioida. Purkuvaiheessa voidaan keskustelun avulla saada selville opiskelijoilla työn aikana syntyneitä ajatuksia ja ideoita kestävästä matkailusta. Näitä havaintoja voidaan edelleen verrata Flinga-alustuksessa kerättyihin ideoihin ja nähdä, ovatko ajatukset muuttuneet työpajan aikana. Opiskelijoilta voidaan myös kysellä lyhyesti tunnin jälkeen, mitä he saivat työpajasta irti ja miten he kokivat työpajan vaikuttavuuden. Yhteisen keskustelun avulla saadaan syvennettyä aiheen ymmärrystä ja tuodaan esille eri näkökulmia.

Vaikuttavuuden lisääminen sosiaalisen median avulla

Oman ryhmämme työpajan vaikuttavuutta voidaan lisätä vielä huomattavasti erilaisilla somekeinoilla. Matkailun kestävyys liittyy vahvasti “trendikkääseen”, ajankohtaiseen ja paljon keskusteltuun ilmastonmuutokseen, jota tuodaan vahvasti esille yhteiskunnassa esimerkiksi sosiaalisen median avulla. Viime aikoina ilmastonmuutoksen ehkäisyssä esiin ovat nousseet erityisesti erilaiset somekampanjat, -julkkikset ja -yhteistyökumppanit, sekä erilaiset vetoomukset ja addressit. Hyvänä ajankohtaisena esimerkkinä ilmastonmuutokseen liittyvästä somekampanjasta on Ilmastoveivi 2019, kansalaisten ilmastokampanja, jolla vaaditaan vetoomuksen avulla kestävämpää ilmastopolitiikkaa EU:ssa.

Ilmastonmuutokseen liittyvä somekampanja kulkee oman kestävään matkailuun liittyvän työpajaideamme kanssa hyvin käsi kädessä.  Yksinkertaisimmillaan kampanjan saa luotua aiheesta julkaisemalla työpajassa tehdyt posterit somessa (esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa), sekä kertomalla ohessa niiden tarkoitus ja toteutustapa. Julkaisujen avulla olisi mahdollista herätellä julkaisun näkeviä somealustan seuraajia miettimään omia valintojaan matkan eri vaiheissa. Jokaisella matkalla on mahdollista tehdä kestäviä valintoja, joten kaikkien erilaisten työpajajulisteiden julkaisu on sen vuoksi tärkeää.

Erityisen vaikuttavan somekampanjasta kestävään matkailuun liittyen saisi, jos mukaan saataisiin ehkä joku nuorillekin tunnettu tärkeä somevaikuttaja tai muuten vain positiivisessa valossa tunnettu henkilö. Konkreettisen ja ihaillun henkilön tukiessa kampanjaa, saadaan aiheesta tehtyä mielenkiintoinen ja tavoiteltava, ja opiskelijoiden työt ja niiden sanoma leviäisi parhaimmillaan suuremmallekin yleisölle. (korvaava tehtävä: Alina Ylimäki, Hilkka Pajukangas, Tuuli Aaltonen)

Kiitos!

Published by Hilkka S Pajukangas

Minamossa saramossa kanneloorulom, barbarossa tillintallin tilulilulaa!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *