Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan toimenpidefobiasta ja somatisaatiosta kärsivän potilaan oireen käsitteellistämistä sekä hoitamista integratiivisessa koulutuspsykoterapiassa traumateoreettisen sekä tunnekeskeisen (Emotion focused therapy, EFT) viitekehyksen kautta.

Aineistona toimi terapian 50 ensimmäisen istunnon ääninauhat sekä terapeutin muistiinpanot niistä. Terapiaa ja sen etenemistä kuvaamaan valittiin yhdeksän keskustelukatkelmaa terapian alusta, keskivaiheelta ja lopusta, jotka ensin litteroitiin ja sitten analysoitiin valittuihin teorioihin peilaten.

Tutkimus paljasti oireen takana olevan monimutkaisen emotionaalis-kognitiivisen seurausketjun, jonka pääosassa ovat torjutut tunteet ja monimuotoinen traumatisoituminen. Tutkimus tuki sekä traumateoreettista tieteellistä tietoa että tunnekeskeisen terapian tutkimustietoa. Toimenpidepelko-oire tuli potilaalle hieman paremmin haltuun omiin primaaritunteisiin kosketuksiin pääsemisen myötä. Se ei hävinnyt kokonaan, mutta muuttui sallitummaksi; potilas alkoi uskaltaa tuntea sitä voimakkaan vähättelyn ja torjunnan sijaan. Tämä vähensi ahdistuksen tunnetta ja mahdollisti potilaalle aiempaa paremmin muiden ihmisten tuen.

Leea Mattila: ”Nurkkaan ajettu villikissa”: tunnekosketuksen kehittyminen pelko-oireisen potilaan terapiassa

Integratiivisen psykoterapian koulutusohjelma 2018-2021