Hyvinkää
9 Miten perushoidossa voitaisiin vähentää ei-sallitun toiminnan määrää? Vehkoja
12 Miten opetus- ja kasvatustilanteisiin saataisiin enemmän kehollisia ja liikunnallisia elementtejä? Mustamännistö
20 Miten vuodenaikojen vaihtelu (erityisesti kesä) voisi lisätä lasten liikkumista?
29 Miten lisätä lasten välisten suhteiden osuutta opetuksessa? Kaukas
29 Miten lisätä lasten välisten suhteiden osuutta draamakasvatuksessa? Kaupunkisilta
32 Miten nostaa fyysistä aktiivisuutta kirjoja luettaessa?
43 Miten lisätä sääntöleikkeihin kasvatuksellista ainesta?
60 Miten ulkoleikissä lasten fyysistä aktiivisuutta voisi edelleen kehittää leikittäessä leluilla ja fyysisessä ympäristössä? Hangonsilta
72 Miten tukea lasten turvallista ulkoilua ja silti tarjota haasteellinen ulkoiluympäristö? Kruununmaa
79 Miten tehdä fyysisestä aktiivisuudesta vähemmän ristiriitaista päivähoidossa? Mustamännistö
97 Miten vuorohoidossa ( isossa päiväkodissa) voitaisiin vähentää lasten huomion keskittämistä häiritseviä tekijöitä? Lähdekierto/Martinkaari
117 Miten käyttää rooli- ja mielikuvaleikkiä suorassa kasvatustoiminnassa 5-6-vuotiailla? Martintalo
117 Miten käyttää rooli- ja mielikuvaleikkiä suorassa kasvatustoiminnassa alle 5-vuotiailla? Martti
126 Mitä taitoja kasvattaja tarvitsee osallistuakseen lasten roolileikkiin? Anttila/Koulutupa
138 Voisimmeko ajatella uusiksi lukemisen siirtymistilanteissa?
145 Miten suhtautua sääntöleikkien herättämiin ristiriitoihin? Hiidenkiuas
146 Miten sisällyttää sääntöleikkejä sisällöllisiin orientaatioihin?
156 Miten vähentää kiellettyä toimintaa perushoitotilanteissa? Anttila
159 Miten tyttöjen ja poikien suhdetta kiellettyyn toimintaan tulisi käsitellä? Viertola
171 Miten tehdä oppimisympäristöstä kestävämpi ajatellen lapsia, joilla on erityisen tuen tarve? Punaoja
173 Miten auttaa lapsia joilla on kuulo- ja näkövammoja saamaan ote toiminnasta ja muun ryhmän prosesseista?
174 Miten estää ADHD-lapsia saamasta liikaa negatiivista palautetta? Hakala
175 Miten tukea lapsia joilla on ongelmia kielellisessä kehittymisessä? Tanssikallio
178 Miten suunnitella yksityisen lapsen toimintaa?
179 Miten musiikki kytketään eläväksi osaksi päivittäistä vuorovaikutusta?
180 Miten kuvallisen ilmaisun osuutta vahvistetaan perhepäivähoidossa? Mustamännistön, Anttilantalon, Martin pph
181 Miten rikastaa draamakasvatusta päivähoidossa? Paavola
Hämeenlinna
10 Miten voitaisiin katkaista ei-sallitun toiminnan negatiivisen runsaan huomion kehä? Idänpään varhaiskasvatuskeskus
34 Miten virittää lapset osallistumaan opetustilanteisiin? Idänpään varhaiskasvatuskeskus
165 Miten auttaa lapsia joilla on enemmän kiellettyjä toimintoja luomaan rakentavampia sosiaalisia suhteita? Katuman varhaiskasvatuskeskus
31 Miten nostaa fyysistä aktiivisuutta tehtävien teossa? Katuman varhaiskasvatuskeskus
88 Miten sisällyttää opetus perushoitoon? Katuman varhaiskasvatuskeskus
21 Miten voisi lisätä talviulkoilun mahdollisuuksia ja houkuttelevuutta ja näin lasten liikuntaa? Katuman varhaiskasvatuskeskus
21 Miten voisi lisätä talviulkoilun mahdollisuuksia ja houkuttelevuutta ja näin lasten liikuntaa? Kutalan varhaiskasvatuskeskus
131 Miten virittää alle viisivuotiaiden lasten roolileikki intensiivisemmäksi? Kutalan varhaiskasvatuskeskus
90 Miten luodaan pohja lujille rutiineille ja itsestään selvälle toiminnalle? Kutalan varhaiskasvatuskeskus
70 Miten ulkoleikistä saisi pienille lapsille mielekkäämpää erityisesti kylminä talvikuukausina? Ruununmyllyn varhaiskasvatuskeskus
51 Miten tuettua leikkiä voisi soveltaa luonnontieteellisessä orientaatiossa? Ruununmyllyn varhaiskasvatuskeskus
139 Miten lisätä sääntöleikin määrää ryhmässä? Tarvasmäen varhaiskasvatuskeskus
183 (Miten tietotekniikkaa kannattaisi hyödyntää lasten toiminnan dokumentoinnissa?) Tarvasmäen varhaiskasvatuskeskus
155 . Millainen työkasvatus olisi mielekästä modernissa päivähoidossa? Tarvasmäen varhaiskasvatuskeskus
Uusi Mikä on lapsen valintojen merkitys erilaisissa tilanteissa, lasten konkreettiset valintojen merkitys? Tarvasmäen varhaiskasvatuskeskus
162 Miten auttaa runsaasti kiellettyjä asioita tekeviä lapsia rakentaviin prosesseihin muiden lasten kanssa? Kaivokadun varhaiskasvatuskeskus
153 Miten lisätä lasten välistä yhteistyötä tehtävien teossa? Hauhon varhaiskasvatuskeskus
207 Miten suhtautua epäsuosittuun lapseen? Perhepäivähoito
Järvenpää
1 Miten saadaan näkyväksi ja käsittelyyn myös muuhun kuin opetukseen liittyvä kasvatuksellinen aines? Iso – Antti ja Närekatu
185 Tietotekniikan mahdollisuudet lasten luovuuden edistämisessä Iso – Antti ja Närekatu
5 Mitä keinoja olisi lisätä ulkona tapahtuvaa ohjausta, silti huomioiden lasten turvallisuuden ja kunnioittaen lasten itseohjautuvaa toimintaa? Pehtoori
11 Miten lasten liikkumista saataisiin huomattavasti lisättyä? Keskusta – Kinnari
67 Miten kasvattajat voivat edistää lasten fyysistä aktiivisuutta ulkoleikissä? Keskusta – Kinnari
14 Miten opetus- ja kasvatustilanteisiin saataisiin enemmän kehollisia ja liikunnallisia aineksia täydentämään esimerkiksi historiallis-yhteiskunnallista orientaatiota? Loutti – Satusauna
33 Miten nostaa fyysistä aktiivisuutta opetuksessa? Loutti – Satusauna
23 Miten aikuiset edesauttavat lasten keskinäisten merkityksellisten ja lujien vertaissuhteiden kehittymistä? Puistola ja Lampipuisto
202 Miten leikissä ilmenevät vahvat tunteet saadaan esiin ja tarvittaessa prosessoitua lasten kanssa? Puistola ja Lampipuisto
41 Miten lisätä esineleikkiin paneutumista? Isokytö ja Pikkuvanha
84 Miten helpottaa lounaan jälkeistä perushoidon ruuhkaa? Isokytö ja Pikkuvanha
50 Miten tuettua leikkiä voisi käyttää matemaattisessa orientaatiossa? Tahvontupa
73 Miten saada aikuinen näkemään itsensä aktiivisemmassa roolissa tukemassa lasten ulkoleikkejä? Tahvontupa
101 Miten lisätä lasten osallistumismahdollisuuksia isoissa päiväkodeissa? Nummenkylä
184 Tietotekniikan mahdollisuudet yhteistyössä vanhempien kanssa Nummenkylä
103 Miten auttaa lapsia tiivistämään hahmotustaan perushoitotilanteissa? Lampaanpolska
118 Miten tukea lasten roolileikkiä? Kyrölä
207 Miten suhtautua lasten epätietoisuuteen päivähoidon eri tilanteissa? Kyrölä
150 Millaisia tehtäviä lapset voisivat tehdä perushoitoon liittyen? Jamppa
200 Tieto- ja viestintätekniikan uhkia lapsen kehitykselle Jamppa
161 Miten autetaan kiellettyjä asioita tekeviä lapsia avaamaan omia strategioitaan tilanteissa? Varhaiskasvatuksen erityisopettajat
182 Millaista olisi tasapainoinen informaatioteknologian käyttö perhepäivähoidossa? perhepäivähoito
66 Miten kehittää pihan leikkikulttuuria enemmän prosessinomaisen roolileikin suuntaan?
24 Miten sääntöleikkien määrää saadaan lisättyä esiopetuksessa? Miten sääntöleikkeihin kytketään kasvatuksellisia sisältöjä?
Kerava
4 Miten ruokailussa voisi lisätä mahdollisuuksia keskittyä yhdessäoloon ja syömiseen? Kaleva
7 Mitä vaikutteita kannattaisi päiväkotihenkilöstön ottaa perhepäivähoidosta lasten roolileikin vaalimisessa? Kaleva
18 Miten opetus- ja kasvatustilanteisiin saataisiin enemmän kehollisia ja liikunnallisia piirteitä täydentämään esimerkiksi luonnontieteellistä orientaatiota? Sorsakorpi
27 Miten siirtää opetuksen painopistettä erityistaitojen opettamisesta enemmän metakognitiivisiin taitoihin? Sorsakorpi
28 Miten sisällyttää roolileikkiä suoraan kasvatustoimintaan? Naavapuisto
38 Miten tarjota riittävän rauhallisia tiloja rooli- ja mielikuvaleikille? Kannisto
47 Miten tehdä lasten sääntöleikeistä fyysisesti haastavampia vapaan sisäleikin aikana? Kannisto
53 Miten tuettua leikkiä voisi yhdistää eettiseen orientaatioon? Kannisto
56 Miten rakennamme oppimisympäristön rikastamaan matemaattista orientaatiota? Kannisto
57 Millaisessa oppimisympäristössä lapset voivat monipuolisesti käsitellä luonnontieteellistä orientaatiota? Kannisto
59 Miten rakentaa esteettiselle orientaatiolle otollinen oppimisympäristö? Aarre
68 Miten helpottaa lasten fyysisesti aktiivisempaa ja sitoutuneempaa leikkiä? Kalevan KEO
74 Miten tutustuttaa lapset arjen vaaroihin? Kieppi
80 Miten auttaa lapsia, joilla on motorisia ongelmia liikkumaan enemmän? Kurkela
81 Miten lisätä pienten lasten liikkumista talviaikaan Suomessa? PPH
85 Miten selkeyttää kasvattajan roolia perushoidossa? Ilmarinen
93 Miten vähentää häiriöitä aamupalalla ja lounaalla? Jaakkola
98 Miten lisättäisiin kasvattajien mahdollisuuksia keskittyä avoimeen vuorovaikutukseen lasten kanssa myös isommissa päiväkodeissa? Untola
102 Miten auttaa lapsia yhtenäisempään huomion kohdistamiseen ruokailutilanteissa? Savio
105 Miten aikuisten pitäisi toimia kun he huomaavat että lapsella on vaikeuksia kiinnittyä omaan tai yhteiseen toimintaan muiden kanssa? Sompio
115 Miten tiivistää isompien lasten esineleikkejä? Sompio
123 Miten parantaa lasten mahdollisuuksia erilaisten roolien ottoon ja draamallisten prosession luomiseen ryhmässä? Kiddy
124 Miten turvata lasten yksityisyys roolileikin aikana? Kurjenpuisto
132 Miten auttaa isompia lapsia sitoutumaan draamaleikkiin? Marttila
140 Miten lisätä lasten sääntöleikkejä ulkoleikissä? Heikkilä
186 Tietotekniikan mahdollisuudet erityispedagogiikassa Lapila
187 Tietotekniikan mahdollisuuden henkilöstön välisessä yhteistyössä Kanniston EO
188 Tietotekniikan mahdollisuudet lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa Keskusta
189 Tietotekniikan mahdollisuudet lasten kuvallisessa ilmaisussa Virrenkulma
190 Tietokoneen mahdollisuudet musiikkikasvatuksessa Päivölänkaari
191 Kännykän mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa Päivölänkaari
201 Millaista voisi olla tulevaisuuden TVT-pedagogiikka? Päivölänkaari
Mäntsälä
8 Miten lisätään tilanteita, joissa aikuinenkin voisi antaa oman osansa lasten persoonallisen kehityksen koetinkenttään roolileikissä? Amanda
39 Miten saada lasten mielikuvat liikkeelle leikin vauhtiin saamiseksi? Taikametsä ja Anderstorp
55 Miten rakentaa monisävyinen oppimisympäristö? Anttila
69 Miten lisätä tyttöjen fyysistä aktiivisuutta vapaassa ulkoleikissä? Pikku-Pappila
89 Voitaisiinko aamun rento perushoidon ilmapiiri siirtää myös lounaan jälkeiseen aikaan? Anttila
92 Miten vähentää odotukseen kuluvaa aikaa päiväkodeissa? Anttila, Mustamäki Anderstorp ja Kaunismäki
135 Miten saada henkilökohtaista ainesta lasten lukemistilanteisiin? Anttila
141 Miten lisätä lasten sääntöleikkejä suoran kasvatuksen aikana? Saviaho
152 Miten lisätä fyysistä aktiivisuutta tehtävien tekemisessä? Pikku-Pappila ja Kaunismäki
154 Miten lisätä lasten yhteenkuuluvuutta tehtävien teossa? Amanda
169 Miten auttaa erityistä tukea tarvitsevia lapsia suhtautumaan tilanteisiin avoimesti? Myllytonttu
172 Miten käyttää leikkiä erityistä tukea tarvitsevien lasten auttamiseen? Kaijan alue
192 Digi/videokameran mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa Mäntsälä
193 Skannerin käyttömahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa Mäntsälä
194 Tietotekniikan mahdollisuudet kasvun kansion laatimisessa Mäntsälä
199 Miten tieto- ja viestintätekniikan uhat varhaiskasvatustyölle voisi eliminoida? Mäntsälä
Nurmijärvi, Klaukkalan alue
6 Mitä keinoja meillä on rikastaa ja syventää lasten ulkona tapahtuvia esineleikkejä? Lepsämä
15 Miten opetus- ja kasvatustilanteisiin saataisiin enemmän kehollisia ja liikunnallisia aineksia täydentämään esimerkiksi esteettistä orientaatiota? Lepsämä
19 Voisiko perhepäivähoidon käytännöissä olla jotakin joka voisi edistää myös päiväkotien käytäntöjä? PPH
25 Miten esiopetuslasten edellytyksiä ja kiinnostusta sääntöleikkeihin voisi lisätä ulkona? Äppelgården
35 Miten tehdä opetustilanteista avoimempia pienryhmissä? Tähkärinne
36 Millaiset tilanteet ovat otollisia pienryhmäopetukselle? Harjula
42 Miten auttaa lapsia pääsemään alkuun sääntöleikissä? Vaskomäki
45 Miten tehdä lasten rooli- ja mielikuvaleikistä fyysisesti aktiivisempaa? Äppelgården
49 Miten tuettua leikkiä voisi soveltaa historiallis-yhteiskunnallisessa orientaatiossa? Ylitilantie
63 Miten tehdä päiväkodin pihasta käyttäjäystävällisempi paikka erilaisille sääntöleikeille? Riihipuisto
65 Miten tehdä pihasta paremmin roolileikkiin koukuttava? Suopolku
75 Miten aikuiset voisivat tuoda lisää seikkailua ulkoleikkeihin? Huitti
78 Miten ajatella isosti pihalla? Ylitilantie
83 Miten käsitellä säänmukaista pukeutumista vanhempien lasten kanssa? Mäntysalo
94 Voisiko päiväkodeissa ottaa oppia perhepäivähoitajien työtavasta? Perttula ?
95 Miten lisätä avoimen vuorovaikutuksen osuutta lasten ja aikuisten välisessä vuorovaikutuksessa ruokailun aikana päiväkodeissa? Perttula
100 Miten isojen ja pienien päiväkotien hyviä ja huonoja puolia voisi hälventää? Kiertävät lh:t
107 Miten antaa epävarmoja strategioita omaavalle lapselle enemmän käsitteellisiä työkaluja käytettäväksi vuorovaikutuksessa muiden kanssa? Havumäki
110 Miten lisätään ruokapöytäkeskusteluja? Tiira
113 Miten lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta esineleikissä vapaan sisäleikin aikana? Havumäki
119 Miten käyttää rooli- ja mielikuvaleikkiä perushoidon aikana? Mäntysalo
122 Voisiko kasvattajan rooli päivähoidossa olla monimuotoisempi? Riihipuisto
127 Miten työskennellä lasten sosiaalisten toimintastrategioiden kanssa roolileikissä? Huitti
129 Miten auttaa lapsia joilla on vaikeuksia saada roolileikki jatkumaan? Professorintie
133 Miten lukutilanteista saisi vähemmän aikuiskeskeisiä? Tiira
137 Miten tehdä päivittäisistä lukuhetkistä päivittäisiä draamoja ja esityksiä? Aitohelmi
145 Miten pienet lapset saa tarttumaan kiinnostaviin sääntöleikkeihin? Suopolku
149 Millaiset tehtävät ulkona voisivat olla kasvatuksellisesti antoisia? Isosuo
157 Miten tehdä fyysisestä aktiivisuudesta sallitumpaa? Professorintie
160 Miten auttaa lapsia saamaan parempi ote kielletyistä toiminnoista? Riihipuiston päiväkoti
166 Miten autetaan paljon kiellettyjä asioita runsaasti tekeviä lapsia saamaan positiivinen minäkäsitys? Isosuo
170 Miten katkaista erityistä tukea tarvitsevien lasten ongelmien kasautuminen? Tähkärinne
177 Miten perhepäivähoitaja voisi dokumentoida toimintaa? PPH
197 Tietotekniikan mahdollisuudet lasten havainnoinnissa ja arvioinnissa Aitohelmen eo
204 Miten lasten osallistuvaa hahmotusta voisi edistää päivähoidossa? Haikala
206 Miten lasten vetäytyvään hahmotukseen tulisi suhtautua? Syrjälä
211 Miten auttaa vetäytyvää lasta katsomaan ja prosessoimaan edessä olevaa polkua? Syrjälä
216 Miten auttaa vetäytyviä lapsia ulos kuorestaan? Vaskomäentie
Nurmijärvi, Kirkonkylä – Rajamäki
3 Miten muutamme toiminnan painopisteen toiminnan vetämisestä lasten oman toiminnan tukemiseen ja rikastamiseen? Isokallion pk
13 Miten opetus- ja kasvatustilanteisiin saataisiin enemmän kehollisia ja liikunnallisia aineksia täydentämään esimerkiksi uskonnollis-filosofista orientaatiota? Sompionkujan op eo
17 Miten opetus- ja kasvatustilanteisiin saataisiin enemmän kehollisia ja liikunnallisia aineksia täydentämään esimerkiksi matemaattista orientaatiota? Maaniitun pk (eskarit) ,Tammentuvan pk (eskarit)
22 Miten aikuinen voisi ohjata lasta keväällä ja kesällä runsaampaan liikkumiseen? Tammentuvan pk (eskarit)
30 Miten soveltaa sääntöleikkejä opetuksessa? Mäkitupa
36 Miten lisätä lasten tuottamaa ainesta oppimisen sisällöissä? Röykän pk
40 Miten varata aikaa leikkitilanteiden kehitykselle? Mäkituvan pk
44 Miten sisätilat voisivat olla suotuisampia lasten fyysiselle aktiivisuudelle sisäleikissä? Tuuliviirin pk
48 Miten käynnistää tuettu leikki lasten kanssa? Sorvankaaren pk,Röykän pk (alle 3 v.)
54 Miten tuettua leikkiä voisi soveltaa uskonnollis-filosofisessa orientaatiossa? Sompionkujan op eo
64 Miten saada lapset virittymään ulkona pelaamiseen? Kylänpään pk
71 Miten tukea lasten sääntöleikkejä ulkoleikissä? Kylänpään pk
77 Miten tukea lasten pitkäkestoisia prosesseja ulkoleikissä? Tornitien pk
82 Miten huomioida sään vaikutukset perushoitoon suomalaisessa päivähoidossa? PPH Kirkonkylä
86 Miten lisätä pienten lasten sitoutumista perushoidossa? Kylänpään pk, Tornitien pk
96 Miten lisätä lasten aktiivisuutta ja osallistumista ruokailutilanteissa? Toivojentien pk (Einari)
99 Miten estetään lasten yksilöllisten ominaisuuksien hukkuminen massaan isommassa päiväkodissa? Tuuliviirin pk
106 Miten auttaa lasta luomaan tiiviimmän suhteen muihin lapsiin? Mutkapolun pk (yli 3-v.)
108 Miten auttaa harhailevia lapsia tulemaan enemmän itseohjautuviksi? Kirkonkylän pk, Länsikaaren pk
112 Miten auttaa lapsia suhtautumaan muihin avoimemmin ja oppimaan jakamaan ajatuksiaan? Röykän pk
114 Millaiset lelut, materiaalit ja toiminnat syventäisivät pienten lasten oppimisprosesseja? PPH Kirkonkylä, Mutkapolun pk (alle 3-v.)
121 Tulisiko kasvattajien roolia ulkoleikissä laajentaa kattamaan myös roolileikin tukeminen? Toivojentien pk ( Erkki )
125 Miten auttaa kasvattajaa saamaan paremman kontaktin lasten mielikuviin? Röykän pk
128 Miten auttaa alkuun lapsia jotka eivät leiki roolileikkejä? Maaniitun pk
130 Miten auttaa vähemmän suosittuja lapsia taitavammaksi sosiaalisten roolien muokkaajaksi? Tammentuvan pk
136 Miten yhdistää lukeminen osalliseen pedagogiikkaan? Röykän pk
143 Miten lisätä lasten sääntöleikkien sisältöjä? pk Majakka
148 Miten suhtautua pelikoneisiin? Rajamäen op eo
151 Onko ruokailutilanteessa mahdollisuutta lisätä lasten vastuuta oman hygieniansa hoitamisesta? Puistotien pk
158 Miten aikuisten pitäisi suhtautua kiellettyyn toimintaan? Tornitien pk
164 Miten luodaan rauhallisempi oppimisympäristö ja vähemmän häiriöitä? Toivojentien pk ( Aarne)
167 Miten huomata tytöt erityistarpeineen paremmin? Kirkonkylän pk
177 Miten perhepäivähoitaja voisi dokumentoida toimintaa? PPH
198 Tietotekniikan mahdollisuudet ja uhat lasten motoriselle kehitykselle Rajamäen op eo
205 Miten lasten dominoivaan hahmotukseen tulisi suhtautua päivähoidossa? Tornitien pk
210 Miten auttaa vetäytyviä lapsia olemaan aktiivisempia sääntöleikissä? Puistotien pk
212 Miten auttaa lasta työstämään ristiriitojaan ja tuomaan niitä muiden lasten ulottuville? Alhonniitun pk
Tuusula
104 Miten perhepäivähoidossa voitaisiin auttaa lasta keskittymään paremmin toimintaansa vapaan leikin aikana? Perhepäivähoito
87 Miten tehdä perushoitotilanteista hauskempia ja kiinnostavampia? Anttilan päiväkoti
196 Tietotekniikan mahdollisuudet lasten välisen sosiaalisuuden kehityksessä?Kidsmart Anttilan päiväkoti
Aiheena leikki, tehtävä tarkentuu Hyrylän pk
Sähköisen kasvun kansion luominen? Kidsmart Lahelan tertun pk
142 (mukailtu) Miten kasvattajat voivat tukea lasten sääntö-/rooli-/mielikuvitusleikkejä? Mattilan pk
176 Miten auttaa lapsia, joilla on sosio-emotionaalisia ongelmia, avaamaan omia näkemyksiään ja tutustumaan paremmin muiden näkemyksiin? Kievarin pk
203 Miten lapsen toisen näkemyksen huomioimista ja toisen hyväksymistä voisi edistää päiväkodissa? Aarteiden Talo
? Lahelanniityn pk
? Pk Satumaa