Viimeisen postauksen aika!

Loppuhuipentumana tehtävänämme oli tuottaa itse karttaesitys valitsemastaan aiheesta, mikä kuulosti erittäin innostavalta! Tuumaillessani ja pyöritellessäni viime kerralla tehdyillä maailmakartoilla sormeani, valitsin lopulta aiheekseni Ranskan ja päädyin itselleni tuttuun Nizzan alueeseen. Olin huomannut saman asian kuten myös Johanna datan hurjasta määrästä ja siitä kuinka vaikea sieltä oli myös kaivaa itselleni ne sopivat tietokannat. Aluksi aikomuksenani oli tehdä karttaesitys Ranskan luonnonvaroista tai jostakin ympäristön tilaan liittyvästä. Oma kielitaitoni tai kärsivällisyyteni ei kuitenkaan taittunut sopivaan aineistokokonaisuuden kasaamiseen vaan lopulliset kartat muodostuivat lähinnä materiaalista, minkä sisällön ymmärsin. 

Innostuin viheralueista kertovasta datasta. Olisi ollut houkuttelevaa katsoa, miten viheralueiden sijainti vaikuttaa asuntojen hintoihin, mutta tämäntyyppisen datan etsiminen ei oikein tuottanut tulosta. Päädyin sitten yhdistelemäään viheraluetietokantaan julkiseen liikenteeseen liittyviä tietokantoja. Tarkastelin miten kaupunkipyöräasemien ja julkisenliikenteen pysäkkien määrät eroavat viheralueittain. Tuotin viheralueiden saavutettavuustiedon luomalla 100 metrin puskurointivyöhykkeet.

Kuva 1. Kartta Nizzan viheralueiden saavutettavuudesta julkisella liikenteellä.
Kuva 2. Kartta Nizzan viheralueiden saavutettavuudesta kaupunkipyörillä.

Nizzan julkinen liikenne koostuu linja-auto- ja raitiovaunuliikenteestä. Kaupungissa on myös kaupunkipyöräverkosto. Julkinen liikenne Nizzan alueella on mielestäni mielenkiintoinen aihe, sillä uusia raitiovaunuyhteyksiä on rakenteilla lentokentälle ja siitä pohjoiseen Var-joen laaksoon.  Kartoista voi huomata, että julkisella liikenteellä (kuva 1) joidenkin keskusta-alueiden puistojen saavutettavuus on heikompi kuin kaupunkipyörillä kuten esimerkiksi vanhan kaupungin kupeessa sijaitsevan korkean linnakukkulan saavutettavuus. Puisto sijaitsee rannassa korkean kukkulan laella, jonka vieressä lepää tiheään rakennettu vanha kaupunki, jolloin julkisen liikenteen pysäkit jäävät kauas puistoalueesta. Julkisen liikenteen solmukohdat ovat keskusta-alueella ja sen pohjoisosassa kaukana kukkulan ympäristöstä, mikä voidaan huomata keskustaa halkovasta rannasta kaakkoon suuntautuvasta puistokaistaleesta, jonka saavutettavuus on puolestaan varsin hyvä. 

Toisen kartan pohjalta (kuva 2) voidaan huomata, että kaupunkipyöräasemaverkosto on erityisen hyvä Nizzan keskustassa (Promenaden itäreuna) sekä rantaviivan läheisyydessä. Keskusta-alueen ulkopuolisien viheralueiden ympäristössä julkisen liikenteen pysäkkien määrä on tasainen, kun kaupunkipyöräverkoston ulottuvuus jää vain keskusta-alueelle.

 

Kartoista tuli mielestäni visuaalisesti ihan kivoja. Värimaailma miellyttää omaa silmää ja on varsin harmoninen. Karttojen selkeyden puolesta ulkoasuun jäi ehkä hieman hiottavaa. Puistojen väriluokituksessa huonoimmin saavutettavien viheralueiden väri olisi voinut olla hieman kauempana meren väristä. Pienimpiä puistoja on myös hieman haasteellista erottaa karttaesityksistä, kuten myös kaikkia julkisen liikenteen pysäkeitä. Yksi iso ongelma on myös varmasti aluetta tuntemattomalle paikkojen hahmottaminen ilman yhtään paikan nimeä, jonka tajusin näin jälkikäteen kun tarkastelin lähemmin tuottamiani karttoja.

Kurssi alkaa olemaan takanpäin ja gis-luokan penkkiä kulutettu muutama tovi! Tästä sai kyllä hyvän briiffauksen QGIS:n pariin ja vaikka välillä hermot meinasi pettää ja pahasti niin karttojen kanssa hääräily oli kyllä tosi kivaa, varsinkin kun tajusi oppineensa ja osasi korjata jo aiempien kertojen virheitä. Näihin juttuihin on ehkä hyvä lopetella tämä kurssi!

 

Lähteet:

Johanna Mölsä, Kurssikerta 7, (luettu 24.3.2019) (https://blogs.helsinki.fi/johannmo/2019/03/15/kurssikerta-7-2/)

http://tramway.nice.fr/schema-des-transports/

https://www.data.gouv.fr/en/

http://opendata.nicecotedazur.org/site/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *