Ongelmalähtöinen oppiminen ja ilmiöpohjaisuus
Kurssin tarkoituksena oli antaa kurssilaisille mahdollisuus saada konkreettinen kokemus yhteisöllistä oppimista, joten yhtenä kurssin työskentelytapana toimi Problem Based Learning (PBL, suomeksi ongelmalähtöinen oppiminen), joka on myös 2016 voimaan astuvassa opetussuunnitelmassa:
Opetussuunnitelman perusteet on laadittu perustuen oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppilas on aktiivinen toimija. Hän oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa. (POPS 2014:17)
Ongelmalähtöisen oppimisen 7 askelta, Marjo Vesalainen
Ruotsia ilmiöpohjaisesti oppien, Joanna Ovaska
Integrointi kielten opetuksessa, Outi Hakola
Digitala verktyg i PBL processen, Kirsi Wallinheimo
Kouluttajien Marjon Vesalaisen ja Riikka Järvelän diat:
Kurssin kouluttajan Riikka Järvisen PBL rautalankamallina (1.lähipäivä).