Tulevat suomi toisena kielenä -opettajat sanovat tervetuloa!

Avustusjärjestöjen ja vapaaehtoistoimijoiden lisäksi myös Helsingin yliopisto on huomannut, että Euroopassa on humanitaarinen kriisi. Akateemiset tolkun ihmiset ovat tehneet ainoan humaanin ja järjellisen johtopäätöksen: jotain tarttis tehdä.

Kieli-ihmiset ovat pakolaisten auttamisessa erityisasemassa. Maahantulon ensivaiheessa (jolla on tapana kestää aivan liian kauan), olisi erityisen tärkeää saada kosketus paikalliseen kieleen ja kulttuuriin. Tämä ensivaihe kun on eräänlainen herkkyyskausi, jossa saatu kielialtistus vaikuttaa olennaisesti yhteiskuntaan integroitumiseen.

Turvapaikanhakijat joutuvat kuitenkin odottamaan kuukausia pääsyä varsinaisiin kielikoulutuksiin. Aika, jonka voisi käyttää kielitaidon oppimiseen ja kotoutumiseen, kuluukin usein peukaloiden pyörittelyyn.

Jos kieliopetukseen ja muuhun toimintaan ei olekaan mitään juridista estettä, ei resursseja opetukseen ole. Ei siis ole ihme, että myös Suomen yliopistoissa on herätty kehittämään vapaaehtoispohjalta keinoja opetuksen järjestämiseksi maahantulijoille.

Tässä blogissa kuvataan yhden tällaisen projektin tarinaa. Projektin nimi on Suomen kieli sanoo tervetuloa. Kirjoittajan tapaan muutkin projektin tekijät ovat ennen kaikkea Helsingin yliopiston suomen kielen opiskelijoita, jotka parhaillaan erikoistuvat suomen opetukseen maahanmuuttajataustaisille.

Opintomme saivat mielenkiintoisen käänteen, kun päädyimme ohjaajamme Maria Kelan johdolla toteuttamaan avaimet käteen -tyyppistä opetusmenetelmää vapaaehtoisille kielenopettajille vastaanottokeskuksiin ja ylipäätään tilanteisiin, jossa koulutettua kielenopettajaa ei ole välttämättä saatavilla.

Ideana on tarjota valmis, netitse jaeltava paketti, joka sisältää tarkat ohjeet ja valmiit materiaalit erilaisten alkeisoppituokioiden opettamiseen. Jokainen opetustuokio on ikään kuin energiapatukka: kaikki olennaiset ravinteet sisältävä välipala, jonka tarvitsee vain napata hyllystä, avata kääreistään ja tarjota sellaisenaan.

Energiapatukan tarjoajan ei tarvitse olla kokki – siis koulutettu opettaja. Pyrimme vastaamaan juuri siihen tarpeeseen, kun vapaaehtoisia auttajia löytyy mutta työkaluja puuttuu. Tavoitteemme on, että menetelmämme avulla kuka tahansa voi olla kielenopettaja, ainakin aivan alkuvaiheessa.

Tässä blogissa käsittelemme menetelmäämme ja projektimme vaiheita mutta myös muita maahantulijoiden kielenopetukseen ja kotouttamiseen liittyviä ilmiöitä, uutisia ja muiden vapaaehtoistoimijoiden edesottamuksia. Jaamme opetuskokemuksiamme ja kommentoimme maailman menoa sen minkä opinnoilta ehdimme. Tervetuloa mukaan!

Ps. lähitulevaisuudessa luvassa kehittämämme menetelmän kuvausta, opiskelijatarinoita ja mediakuulumisia.

About Tapani Möttönen

Suomen kielen yliopisto-opettaja (S2, kirjoitusviestintä, tieteellinen kirjoittaminen), tutkija.
This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.