Opiskelijanäkökulma#1: Eeva & Kristiina K.

– Oletko koskaan ennen opettanut?

– En. Mutta nyt kun opetan ensimmäistä kertaa, niin ensitunnistani tehdään julkinen opetusvideo malliksi tuleville vapaaehtoisille kielioppaille.

Monella meistä oli projektin alkaessa sama lähtötilanne. Alun perin tarkoituksena oli vain harjoitella suomen opiskelijoiden nollatason opetustuokioita. Sitten maailma muuttui, ja oppitunneista tuli täyttä totta. Yhtäkkiä löysimme itsemme deadlineviidakosta varaamasta kuvaustiloja, rekrytoimasta koekaniineja ja opettelemasta videokameroiden käyttöä. Laukkumme olivat kuin lastentarhanopettajilla, täynnä hedelmien kuvia, leikkikelloja ja muuta tarpeellista.

Meistä Kristiina K. luuli jättäneensä entisen työnkuvansa taakseen, kun pedagogiset opinnot alkoivat. Toisin kävi. Projektin edetessä kaivattiin yhteisiä aikatauluja, joten Kristiina pääsi jälleen rakentamaan rakastamiaan Excel-taulukoita ja harjoittelemaan ristiintaulukointia osallistujien luentojen, tenttien ja kaikenlaisten kissanristiäisten mukaan.

Eeva pähkäili Kristina H:n kanssa, miksi sanotaan puistoSSA, mutta kotoNA, ja miten se selitetään opiskelijoille. Onneksi metodissa ei kuitenkaan ole kyse kieliopin hienouksista, vaan kaikki opetellaan fraaseina. Periaatteen toimivuuden huomasi videoiduissa tuokioissakin, sillä kukaan ei kyseenalaistanut eri sijapäätteitä.

Vaikka kaikki on tapahtunut nopeasti ja vauhti vain kiihtyy, on ollut upeaa saada olla mukana projektissa. Jos olisimme vain järjestäneet ”leikkitunteja” toisillemme, emme olisi oppineet yhtä paljon kuin tästä prosessista kaikkine sivujuonineen. Lisäksi on ollut mukavaa tehdä jotakin, jolla on todellista merkitystä – opettajaksi oppimisen lisäksi. Odotamme innolla tulevia käänteitä.

– Eeva & Kristiina K.

About Tapani Möttönen

Suomen kielen yliopisto-opettaja (S2, kirjoitusviestintä, tieteellinen kirjoittaminen), tutkija.
This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.