Next stop: Masuria

Hei!

Viime viikko meni suurelta osin kouluhommia tehdessä… Paljon oli rästissä, läksyt ja piti tehdä esitelmä. Viikonloppuna käytiin kaupungilla ja kampuksen baarissa. Ostin myös vähän vaatteita, koska mulla on mukana täällä niin vähän että viikon välein on pestävä… Täällä annetaan Suomeen nähden paljon enemmän läksyä. Tottakai kielikurssilla läksyt kuuluu asiaan, mutta harvemmin luentokursseilla läksyjä tulisi… Nyt on (melkein) kaikki tehty ja alkoi loma, sillä pyhäinpäivän(?) takia luentoja ei oo keskiviikkona eikä ilmeisesti torstainakaan, joten tänään maanantaina oli mun ainoa koulupäivä tällä viikolla! Huomenna on Halloween-bileet merirosvoteemalla.

Ollaan vuokrattu auto ja mökkimajoitus, ja lähdetään perjantaina retkelle pienellä porukalla Masuria-järvialueelle (https://fi.wikipedia.org/wiki/Masuria). Freshiä käydä välillä luontoretkellä! Meitä on lähdössä 7: kämppis Kate Tsekistä, Marie Tsekistä, Federico ja Vale Italiasta, Lore Belgiasta ja Andriana josta en tiedä, onko se alunperin myös Italiasta. Majoitus maksaa 27 euroa yöltä. Kysyin Federicolta, että niin per henkilökö niin ei, vaan per seurue… Ja aamupala kuuluu hintaan. Mielenkiintoista nähdä, minkä tasoisen majoituksen tolla hinnalla saa:D Eilen nähtiin porukalla, ja suunniteltiin reittiä tarkemmin. Aiotaan ulkoilla mahdollisimman paljon, jos sää suosii. Aiotaan käydä myös Sudenpesässä. Lähtö on pe-aamuna klo 6.30, että vältyttäisiin pahimmalta ruuhkalta. Masurialle ajaa noin kolmessa-neljässä tunnissa täältä.

Ens viikolla ekat kaverit tulee kylään!!! Super kivaa! Varasin meille hostellin keskustasta Pawilonyn vierestä (pubialue), ja näytti kuvissa ainakin ihan siistiltä, ja huoneeseen kuuluu oma vessa. Kaverit on täällä keskiviikosta lauantai-sunnuntai -yöhön.

Täällä on ollut aika myrskyisä sää (2 ihmistä kuollut jäädessään kaatuvien puiden alle), ja tänäänkin tuulen nopeus oli aamupäivällä 11 m/s, huh. Sadetta myös joka päivä enemmän tai vähemmän… Kraanavesitilanteesta ei oo kuulunu mitään uutta.

Videolla näkyvä Kulttuurin ja tieteen palatsi oli aikoinaan lahja Stalinilta. Myöhemmin se herätti kansalaisissa ristiriitaisia tunteita, mutta rakennus päätettiin säilyttää purkamisen sijaan, koska se on osa kaupungin historiaa. Nykyään sen sisällä on teatteri, museo ja muita tiloja. Me käytiin vain ylhäällä katsomassa maisemia tällä kertaa. Todella massiivinen se on, ja tuo hassua kontrastia vieressä seisoville pilvenpiirtäjille.

Terveisin,

Saara

Videolla viime viikon juttuja. Huonekaverini Kate esittäytyy:D Barbora lupasi myöhemmin. Tuuli vähän humisee videoilla, pahoittelut:(