Hölökyn kölökyn

Moikka!

Loma on nyt ohi ja videot editoitu. Loma alkoi äidin ja Jukan tulolla 21.12. Jaoin materiaalin kahteen videoon, ettei yhdestä tule liian pitkä. Äidin ja Jukan lähdettyä otettiin Loren kanssa yöbussi Zakopaneen. Joulunaika äidin ja jukan kanssa meni korttia pelatessa ja ravintolasta toiseen siirtymisessä:D Mukavaa!

Zakopaneen saavuttuamme (28.12.) lähdimme kaupungille, ja pienten löytämisongelmien jälkeen saavuimme Tatran kansallispuistoon, jossa patikoimme muutaman tunnin. Nousu oli jyrkkää ja paikoin hyvin jäistä, mutta ylhäällä odottivat maisemat, jotka olivat ehdottomasti vaivan arvoiset. Alastulo vasta olikin koominen kokemus… Illalla käytiin syömässä ulkona, ja mentiin aikaisin nukkumaan. Seuraavana päivänä heräsimme ajoissa, ja lähdimme Morskie Oko -järvelle (https://en.wikipedia.org/wiki/Morskie_Oko), jonne piti kiivetä loivaa nousua 8 km. Järvelle saavuttuamme sää muuttui jonkinasteiseksi lumimyrskyksi, ja lähdimme kävellen takaisinpäin. Suunnitelmissa oli alunperin kävellä vielä reilu tunti (yhteen suuntaan) järveltä korkealle vuorenhuipulle, mutta näkyvyys oli niin huono ja mun jalat niin väsyneet jo, että tämä oli paras vaihtoehto:D Illalla kävimme vielä vesipuistossa, Lore on uimari. 28.12. aamulla otimme bussin takaisin Varsovaan. Jalat oli hyvin mielenkiintoiset monta päivää, käveltiin 27.12. yhteensä 27 km…

Bussi oli myöhässä noin 1,5 h, kävin äkkiä kotona ja lähdin kaupunkiin. Viivi, Anna, Opa ja Jenni tulivat kylään ja majoituin heidän kanssaan Airbnb:ssä. Majoitus oli ok muutamaa pikkuseikkaa lukuun ottamatta:D Suihkusta ei tullut lämmintä vettä ja asuntoa ei oltu siivottu ennen meidän tuloa…. Siivous tuli nopeasti, mutta  suihkuilla piti kylmällä vedellä. Viivi lähti kotiin illalla 1.1. ja muut perässä 2.1. Oli niin virkistävää nähdä hyviä ystäviä!!!! Syötiin ulkona, juhlittiin, kierreltiin kaupungilla ja käytiin kulttuurin ja tieteen palatsissa. Käytiin katsomassa ilotulitusta vuoden vaihtuessa, joka oli puolamaiseen tapaan vähän sekava, ja alkoi vähän etuajassa…:D En kuvannut kavereiden täällä ollessa yhtään videota.

Yksi ravintolakokemus jäi mieleen: mietittiin, että yhdet nopeat kahvit ravintolassa tai kahvilassa, ja jatketaan sitten kävelyä vanhassakaupungissa. Ensimmäinen ravintola haisi niin homeelle, että menimme seuraavaan, joka vaikutti hyvältä. Katsottiin ruokalistaa, ja mä, Jenni ja Opa otettiin 4 ruokalajin menut ruokiin valituilla oluilla (55 zl eli noin 14 e), kun kuulostivat niin hyviltä. Mun menussa oli myös etanoita ja kaviaaria. Koko ravintolaelämys oli täysi farssi! Ruoan tulo kesti lähes tunnin, oluet ja  menun ateriat tuotiin ihan eri aikoihin, Anna ja Viivin annokset unohdettiin, en saanut etanoita vaan jotain hemmetin silliä… Kokonaisuudessaan oltiin raflassa vajaa 3 tuntia, sillä ruokien tulo vain kesti ja kesti. Ympärillä olevat muut asiakkaat olivat yhtä tyytymättömiä, osa lähti pois kun tilattuja juomia ei tuotu ajoissa, osa kävi valittamassa useasti ja viereisessä pöydässä istunut mies otti yhden palan pihvistä, viskasi haarukan ja veitsen pöydälle ja totesi “Horror”. Hän lähti myös vihaisena pois. Mietittiin jo, ollaankohan me piilokamerassa:D Ainakin tiedän, minne en mene enää koskaan uudestaan. Vaikka Puolassa aina vähän kestää, oli tuo ihan överiä.

Mun joululoma oli todella intensiivinen, mutta tosi kiva! Paljon ei enää koulua oo jäljellä, eli pyrin vain täysin rinnoin nauttimaan vaihdon loppupuolesta! Alla kaksi videota, toinen joulusta ja toinen Zakopanesta. Tänään alkoi arki, ja lähden kohta ryhmäliikuntaan.