Koulusta & asumisesta

Moikka.

Kaikki on mennyt täällä hyvin, ja vierailevat kaverit on pitäneet kiireisenä. Vikat kouluhommatkin alkaa olla paketissa. Viime blogista on niin pitkä aika, että kirjoittelen vähän koulunkäynnistä ja asumisesta täällä.

Yleisesti vähän paikallisesta koulunkäynnistä.

Valitsemani kurssit olivat aika erilaisia kuin omassa yliopistossa, mutta se johtuu varmaan aineesta jota luen. Englanninkielisiä kursseja ei ollut muutenkaan tarjolla rajattomasti, ja puolalaisten opiskelijoiden keskuudessa englanninkieliset kurssit ei oo täällä suuressa suosiossa. Kurssit, joilla olin, olivat siis lähinnä “vaihtarikursseja”.

En tiedä, koskeeko tämä vain vaihtarikursseja, mutta noin puolilla mun kursseista materiaaleja ei lähetetä opiskelijoille sähköisesti. Jos et tule paikalle luennolle, se on voi voi:D Myöskään mitään Moodlen tyyppistä opiskelualustaa ei ollut käytössä millään kurssilla, materiaaleja sai sähköpostitse jos sai. Lähes kaikkiin kursseihin kuului tehtäviä/läksyjä ja/tai esitelmiä. Vaatimustaso ei ollut tosin korkea, ja hyvän arvosanan sai kohtalaisen helposti.

Monet proffat pelottelivat läsnäolopakolla, mutta kurssin edetessä huomasin, että nimiä ei juuri kyselty eikä läsnäolijoita juurikaan tarkkailtu. Oletin, että kurssien retket ovat pakollisia, ja menin kaikkiin (vaikkei ehkä esim. lauantaina klo 9 olisi huvittanut), mutta monet lintsailivat niitäkin.

Opetus itsessään oli melko tasokasta ja omien proffien englanti hyvää. Valitsin osan kursseista (alkoholikurssi + smart food, joka kertoi lääkkeistä ja huumeista) sillä perusteella, että omassa yliopistossa ei samanlaisia kursseja järjestetä. Opettajat tunsivat aiheensa, ja kysymyksiin saatiin aina vastaukset.

Lukukausirakenne on erilainen kuin Suomessa, mikä ei ollut omasta mielestäni paras mahdollinen. Meillä on syyslukukaudessa kaksi periodia, ja usein kurssi kestää yhden periodin, että kurssin aikataulu on yleensä suht napakka. Täällä mulla oli muutama kurssi, jotka kestivät koko lukukauden (lokakuu-tammikuu) ja luentoja oli kerran viikossa. Hidas tempo….

Asun täällä koulun asuntolassa, ja olen ollut tyytyväinen valintaan. Osa vaihtareista asuu kampuksen ulkopuolelta vuokratuissa huoneissa, jotka maksavat helposti neljä kertaa enemmän. Kampuksella huoneessa asuu kaksi tai kolme opiskelijaa per huone, ja en voi kiistää, etteikö yksityisyyttä ja yksinäisyyttä olisi ollut välillä ikävä. Toisaalta on kivaa, että aina on joku jolle jutella, mennä kauppaan, lounaalle tms. Uuteen maahan tullessa oli kivaa, että on lähellä samassa tilanteessa olevia. Varsinkin tsekkiläisestä Katesta on tullut täällä mulle todella hyvä ystävä. Meillä on mennyt hyvin koko ajan kämppisten kanssa, eikä mitään kummempia riitoja ole ollut.

Suomessa en oo koskaan asunut kampuksella tai sen välittömässä läheisyydessä, joten siinäkin mielessä kampuselämä on ollut kiva kokea. Kampuksella on luonnollisesti koulu, kirjasto, pankkiautomaatit, pankki, kauppa, ravintoloita, baari, apteekki, lääkäri, uimahalli, urheiluhalli, kuntosalit, poliisi, kaikki:D Ei täältä olisi pakko edes poistua, jos ei haluaisi. Bussit ja noin 700 m päästä lähtevä metro vievät kaupunkiin puolessa tunnissa. Kävelymatkan päässä on parempia ruokakauppoja ja ostoskeskus.

Asuntolassa on paljon sääntöjä, esimerkiksi muiden luona ei saa kyläillä klo 22 jälkeen ja vierailijoiden täytyy jättää henkkarit respaan. Respa on jokaisen rapun aulassa vuorokauden ympäri, ja vähän riippuu henkilöstä, kuinka tarkasti sääntöjä noudatetaan. Vain muutama puhuu englantia, keskimäärin ehkä joka toinen tai kolmas päivä meidän aulassa on englantia ymmärtävä henkilö.

Asuntolan hintaan (3 hlön huoneesta vajaa 90 euroa kuussa) kuuluu lakanat, viltti ja pöytälamppu. Lakanat saa käydä vaihtamassa uusiin noin kolmen viikon välein. Siivoojat käyvät siivoamassa jaetun kylppärin ja keittiön, ei ihan joka päivä mutta riittävän usein. Meidän kylppäriä käyttää 7 naista ja 3 miestä, ja se pysyy yleensä siedettävässä kunnossa.

Ei tässä muuta tällä kertaa. Videolla kuluneiden viikkojen hetkiä.

terkuin

Saara