Kalle Nummisen ja Joona Revon gradut valmiit!

Hankkeemme gradun tekijät Kalle Numminen ja Joona Repo ovat molemmat saaneet gradunsa valmiiksi ja tarkastettua.

KALLEN ERINOMAINEN TYÖ otsikolla ”Liikenteen hinnoittelun vaikutus vähittäiskaupan saavutettavuuteen – tarkastelussa joukkoliikenteen hinnoittelu-uudistus” tarkasteli pääkaupunkiseudun kauppakeskusten saavutettavuutta kustannusten näkökulmasta. Auton ja julkisen liikenteen vertailussa hän katsoi muun muassa HSL:n tulevan julkisen vyöhykeuudistuksen vaikutuksia saavutettavuuskustannuksiin.

Tulosten perusteella kustannussaavutettavuudessa pääkaupunkiseudulla on merkittäviä eroja kulkumuodoittain. Keskustan kauppakeskusten saavutettavuus autolla on huono, kannustaen asiointiin kehäteiden kauppakeskuksissa. Hinnoittelu-uudistuksen vaikutus näkyy kustannussaavutettavuudessa etenkin alueilla, jotka sijaitsevat lähellä kuntarajoja, mutta kaikkinensa uudistuksella tuskin on suuria vaikutuksia kulkutapojen väliseen tasapainoon pääkaupunkiseudulla

Linkki työhön: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/175829

JOONAN NIIN IKÄÄN ERINOMAINEN TYÖ otsikolla ”Palveluiden saavutettavuuden muutos pitkällä aikavälillä: tapaustutkimuksena pääkaupunkiseudun kirjastoverkko” käsitteli pitkän ajan saavutettavuutta pääkaupunkiseudulla eri kulkumuodoilla huomioiden pääkaupunkiseudun kaupunkirakenteessa tapahtuvia muutoksia. Tarkastelu keskittyi kirjastopalveluiden saavutettavuuteen ja sen muutokseen vuoteen 2050 mennessä.

Tulosten perusteella kirjastojen saavutettavuus näyttäytyy melko hyvänä pääkaupunkiseudulla ja tarkastelluilla kaupunkirakenteen muutoksilla on pääosin melko pieni vaikutus. Ennustettu väestömuutos kasvattaisi kaikilla kulkumuodoilla lähimmän kirjaston puolessa tunnissa saavuttavaa absoluuttista väestömäärää, mutta tämän joukon osuus koko alueen väestömäärästä pienenisi. Vaikka pienimpien toimipisteiden karsimisella näyttäisi olevan kokonaisuuden kannalta melko pieni vaikutus saavutettavuuteen, voisi sen vaikutukset kestävän saavutettavuuden edellytyksiin sekä yksilötasolla olla suuria. Tutkimustulosten perusteella liikennejärjestelmien muutoksia tai houkuttelevuutta suurempi merkitys näyttäisi olevan kuitenkin väestörakenteen ja palveluverkon keskinäisellä suhteella.

Linkki työhön: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/221337

Onnea vielä kerran molemmille!