Mainitaanko Vanhassa testamentissa tatuoinnit?

Valomerkki.fi -sivuston lukijoita on puhuttanut tatuoinnit ja se ottaako Raamattu kantaa tatuointeihin. Kolmannen Mooseksen kirjan kohtaa 19:28 käytetään joissain uskonnollisissa piireissä perustelemaan, miksi iholle ei saisi ottaa tatuointeja.

Huippuyksikön kakkostiimin professori Anneli Aejmelaeus kommentoi Valomerkin haastattelussaan, että kyseinen kohta ei liity esteettisiin tatuointeihin, vaan vainajien palvontaan. Kohdassa heprean sanan merkitys ei edes ole selvä.

“Vanhassa testamentissa esiintyy vain kerran heprean sana, jonka on ajateltu merkitsevän tatuointia. Sen merkitys ei ole aivan kiistaton. Sama jae kieltää myös ihon viiltelyn, josta mainitaan muutamassa muussakin kohdassa.”

Aejmelaeus myös muistuttaa Jesajan kirjan kohdassa, jossa Jumalan sanotaan piirtäneen käteensä Jerusalemin kuvan (Jes. 19:46) rakkauden ilmaisuksi. Hänen mukaansa tatuoinnit ovat yksi tapa ilmaista uskoa. Mielivaltaisten raamattupointojen sijaan Raamatun eettisessä tulkinnassa oleellinen on rakkauden kaksoiskäsky.

”Rakkauden kaksoiskäskyä on syytä soveltaa ja sen soveltamisessa on syytä käyttää Jumalalta lahjaksi saatua järkeä.”

Lue koko haastattelu täältä: http://www.valomerkki.fi/aiheet/usko/professori-raamattu-ei-kiella-tatuointeja

Teksti: Ville Mäkipelto