Farmasian digiloikassa alkaa olla valmista

Kevään pandemia hidasti farmasian digiloikan etenemistä. Emme päässeet tekemään suunniteltuja videomateriaaleja yliopiston ulkopuolella, mutta oma videotiimimme ahkeroi kesän korvalla opetuslaboratoriossa mittavan sarjan lääkkeenvalmistuksen opetusvideoita.

Syyslukukauden alkaessa pääsimme jatkamaan töitä – uudella tavalla. Lääkkeenvalmistuksen videot osoittautuivat kultaakin kalliimmiksi toteutettaessa opetuksen laboratoriokurssit suojatoimin ja vaihtoehtoisin menetelmin. HUS Apteekin kanssa suunnitellut asiantuntijaluennot verkkokurssiamme varten on nyt tehty Zoom-luentoina ja lääkehoidon potilastapaukset (H5P branching) on kuvattu mukaillen aidosti nykytilannetta – suojamaskein potilaan ja farmasistin kohtaamisina tai verkkotapaamisina.

Olemme jakaneet kokemuksiamme digitaalisten menetelmien opetuskäytöstä ja tutkimustuloksia opetuksen kongresseissa. Esittelimme AR tutkimustamme virtuaalisessa opetuksen alan EDULEARN2020 kongressissa heinäkuussa. Myös Euroopan farmasian koulutusyksiköiden EAFP virtuaalikongressissa osallistujat saivat maistiaisia innovatiivisista farmasian digimateriaaleista. EAFP Newsletter Winter 2020 kuvaa, miten farmasian tiedekunta on selviytynyt opetuksesta pandemian aikana – farmasian digiloikkahanke ei olisi voinut osua parempaan ajankohtaan!

Farmasian digiloikkahanke päättyy – mutta innostunut opettajajoukkomme jatkaa tiedekunnassa työtä digitaalisuuden puolesta. Opetuksen digiloikkaa saattoi ylpeänä esitellä Tiedekulmassa 9.12.2020 pidetyssä Lääketutkimuksen päivässä, käypä katsomassa tallenne .

Kiitokset farmasian digiloikkaajille & yhteistyöverkostollemme, joka on hankkeen aikana muodostunut! Kiitokset myös teille kaikille blogiamme seuranneille – toivottavasti olette inspiroituneet yhtä paljon opetuksen digiloikasta kuten me! Työ jatkuu!

Vuorovaikutteinen AR tukee oppimista laboratoriotyössä. Sovellus on kehitetty yhteistyössä Sciar Companyn kanssa.