Digiloikan kurssi Turvallinen lääkehoitoprosessi sairaalassa

Farmasian digiloikassa 2019-2020 on arvioitu useita digitaalisia keinoja oppimisen tukemiseksi ja koottu farmasian opetukseen menetelmien ”digikoria”. Yhteinen teema työlle on ollut Turvallinen lääkehoitoprosessi sairaalassa -verkkokurssin (Moodle) kehittäminen.

Digiloikan kurssi koostuu useista asiantuntijaluennoista ja opetusvideoista (mm. lääkeneuvonnan ja lääkehoidon arvioinnin videot sekä videot lääkkeenvalmistuksesta ja aseptisesta työskentelystä), visuaalisista ja vuorovaikutteisista 360o materiaaleista (aseptinen tila) sekä lääkehoidon virtuaalipotilastapauksista (H5P branching).

Sisältökokonaisuutta on tehty sidosryhmäyhteistyössä HUS Apteekin asiantuntijoiden kanssa ja farmasian opiskelijat ovat olleet työssä vahvasti mukana. Kurssi avatuu farmasian opiskelijoille lukuvuodesta 2021/2022. Keväällä 2021 kurssi on pilotoitavana HUS Apteekkilaisilla ja myös sairaala-apteekkiharjoittelua tekevät opiskelijat pääsevät tutustumaan uuteen kurssiin. Tutkinto-opiskelijoille käyttöönoton jälkeen kurssi on tavoitteena avata myös MOOC tutustumiskurssiksi farmasiasta kiinnostuneille.

Virtuaalipotilastapaus “keuhkoahtaumataudin lääkehoidon neuvonta”. Potilastapauksen neuvontatilanne etenee vuorovaikutteisesti opiskelijan tekeminen valintojen mukaan. (Digitaalinen työkalu H5P branching)