MAA-202 Geoinformatiikan menetelmät, viikko 7

Viimeinen tehtävä ja kurssin päätös

Viimeisenä tehtävänä oli tarkoitus luoda oma kartta itse etsityistä aineistoista. Tehtävässä oli hyvin paljon vapautta: kiinnostavien aineistojen valitsemiseen meni melko paljon aikaa, mutta lopulta sain ne valittua ja toivottavasti niistä tuli jotain tehtävänannon mukaista. Huomasin kuitenkin valittuani aineistot, että ne eivät välttämättä vastaa aivan täsmällisesti tehtävänantoa, mutta toivottavasti ne kelpaavat kuitenkin. Valitsin siis Tilastokeskuksen aineiston Helsingin, Espoon ja Vantaan oppilaitoksista (Paituli) sekä Tilastokeskuksen aineiston opiskelijoiden ja asukkaiden määristä postinumeroalueittain. Tavoitteenani oli tehdä kartta, josta näkyisi oppilaitosten sijainnit ja opiskelijoiden asuinpaikat. Tästä voisi sitten tutkailla, että missä päin opiskelijat asuvat ja asuvatko he lähellä oppilaitoksiaan.

Olisin tahtonut Anna Makkosen tavoin tehdä jonkinlaisia diagrammeja, mutta en vain usean tunnin työnkään jälkeen löytänyt sellaista aineistoa, joka kiinnostaisi, josta saisi tehtyä hyvän vähintään kahden muuttujan kartan ja, josta saisi myös sisällytettyä karttaan diagrammin. Niinpä päädyin sitten ihan mielenkiintoiseen ja itselleni ajankohtaiseen aiheeseen eli opiskelijoiden sijoittumiseen suhteessa oppilaitoksiin.

Vasta aineistot QGIS:iin tuotuani tajusin kuitenkin, että oppilaitosaineisossa on vain lukioita ja peruskouluja. Ajatuksenani oli tutkia pääosin korkeakouluopiskelijoiden sijoittumista, koska tulkitsin Tilastokeskuksen aineiston opiskelijoiden tarkoittavan heitä. Niinpä päädyin erittäin epätarkkaan ratkaisuun: katsoin Google Mapsista Pääkaupunkiseudun korkeakoulujen sijainnit ja tein uuden karttatason, johon sijoitin ne kartalle. Ratkaisuni oli epätarkka, mutta en löytänyt aineistoa korkeakoulujen sijainneista. Olin tätä ennen tuskaillut aineistojen etsimisen kanssa tunteja, joten luovutin ja päädyin tähän päätökseen.

Tuotuani aineistot QGIS:iin, laskin ensiksi opiskelijoiden osuuden kaikista postinumeroalueen asukkaista, minkä jälkeen yhdistin opiskelijoiden osuuden postinumeroalueita kuvaavaan tiedostoon. Tämän jälkeen loin koropleettikartan, joka esittää opiskelijoiden osuuden kaikista asukkaista. Sitten rajasin oppilaitoksista vain Helsingin, Vantaan ja Espoon alueella olevat, koska alun perin aineistossa olivat kaikki Suomen oppilaitokset. Lopuksi lisäsin korkeakoulut kartalle. Lopputuloksena syntyneestä kartasta voi tutkia opiskelijoiden sijoittumista suhteessa oppilaitosten sijaintiin.

Kuva 1: Helsingin, Espoon ja Vantaan oppilaitokset ja korkeakoulut sekä opiskelijoiden osuus väestöstä postinumeroalueittain (Tilastokeskus, Paituli, KK4, Google Maps)

Kartasta erottuu ainakin selkeänä tummana alueena Otaniemi, jossa Aalto-yliopiston sijoittumisen takia on hyvin suuri opiskelijoiden osuus. Myös jotkin yksittäiset postinumeroalueet erottuvat muuten melko tasaisesta joukosta. Esimerkiksi Espoon Suvisaaristo ja Helsingin Östersundom erottuvat tummempina, vaikka kyseisillä alueilla ei oppilaitoksia juurikaan ole. Tämä saattaa johtua siitä, että etenkin Suvisaaristossa asukkaita on melko vähän, joten opiskelijoita voi silloin olla suurempi osuus. Vähiten opiskelijoita on muun muassa Santahaminassa. Saarella asuu vai yhdeksän opiskelijaa, mikä on noin 2% asukkaista. Myös tarkasteltavan alueen pohjois- ja itäosissa on melko vähän opiskelijoita. Olettaisin, että tämä johtuu pääosin oppilaitosten vähyydestä. Yleisesti voisi sanoa, että siellä, missä on oppilaitoksia, on myös opiskelijoita.

Vaikka QGIS osaa joskus temppuilla oikein kunnolla, on kurssi ollut hyvin mielenkiintoinen ja olen oppinut paljon QGIS:n käytöstä. Kuten Makkonenkin blogissaan toteaa, oli mukavaa, että apua oli tarjolla, jos sitä kaipasi. Odotan innolla seuraavaa geoinformatiikan kurssia, jolla tällä kurssilla opittuja taitoja pääsee kehittämään ja oppimaan lisää.

Lähteet:

Tilastokeskus: Paavo, Asukkaiden pääasiallinen toiminta 2019. Päivitetty 25.1.2021 https://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/Postinumeroalueittainen_avoin_tieto/Postinumeroalueittainen_avoin_tieto__2022/paavo_pxt_12f4.px/table/tableViewLayout1/ (viitattu 24.3.2022)

Paituli: Tilastokeskus, Oppilaitokset. 2020 https://paituli.csc.fi/download.html (viitattu 24.3.2020)

KK4: Kurssikerran 4 aineisto Helsingin, Vantaan ja Espoon alueesta (viitattu 23.3.2022)

Google Maps: Pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulut, Helsingin yliopiston kampukset ja Aalto-yliopisto (viitattu 23.3.2022)

Anna Makkonen (4.3.2022).  Annmakko’s blog: Viimeisiä viedään… https://blogs.helsinki.fi/annmakko/?lang=en (viitattu 24.3.2022)