Blogitehtävä: Päivän kuuma sana ERIYTYMINEN. Ja vieläkö mietit miksi?

Jenkkilässä kaikki on vähän suurempaa ja vapaampaa.

Ei saa…keli, on ihan eka ajatus tästä! Siis miksi tämmöistä on oikeestaan olemassa..? Kun puhutaan eriytymisestä yms.. Pyritäänkö tässä ihan tahallaan siihen? Kyse on siis The New York Timesin ylläpitämästä sivusta, jossa pääset tarkkailemaan erilaisin muuttujin kaupunkeja ja niiden kortteleita USA:ssa. Sivulla on maininta: “Browse local data from the Census Bureau’s American Community Survey, based on samples from 2005 to 2009. Because these figures are based on samples, they are subject to a margin of error, particularly in places with a low population, and are best regarded as estimates“, mutta mielestäni tätä ei todellakaan ole painotettu tarpeeksi.

Kun estimaatit ovat näinkin suurpiirteisiä, niin mihin ihmeeseen näillä ihan oikeasti pyritään? Tieteellistä näyttöä en näe tälle, ja jotenkin viimeisenkin uskottavuuden tieteelliseen verhoiluun vie mahdollisuus ”jaa sosiaalisessa mediassa”. Jenkkilässä kaikki on vähän suurempaa.

Jo pelkästään tämä nimi, every city, every block, on minusta aika kamalaa. Tulee tosi häijysti mieleen isoveli-valvoo tyyppinen sivusto. Oikea tosielämän Bigbrother- ja tämä todella huolestuttaa minua. Jos kaikilla kansalaisilla, ympäri maailman, on tällaiseen pääsy, en ihmettelisi vaikka “hieman” äärevästi ajattelevat saattaisivat käyttää näitä tietoja erittäinkin pahasti väärin, sanotaanko nyt vaikka terrori-iskua suunnitellessaan. Ja kun miettii millainen järjestelmä Jenkkilässä on, en epäilisi vaikka myös esimerkiksi vakuutusyhtiöt käyttäisivät näitä tietoja ei-niin-kivasti hyväkseen..

SWOT, arvioi tästä nyt sitten jotain hyvää

Mitä hyötyä näistä sitten on? En ihan suoraan sanoen osaa sanoa. Ketä nämä palvelevat, noin niin kuin avoimena tietona? Mikä tässä on ajatus? Ihan ensimmäisenä ajattelen valkoista pakoa ja muita vastaavia ongelmia, puhumattakaan siitä terrorismista.. Asuntoja etsiessä voisit nopeasti vilkaista millaiselle alueelle haluaisit muuttaa.. naapureiden etnistä ja koulutuksellista taustaa myöten. Onko tämä nyt ihan ok?

Vahvuudet: kattava määrä dataa, selkeästi esitetty, informatiivinen, liian pienen otoskoon sisältänyt kortteli sentään on jätetty pois laskuista, ettei ihan henkilötasolle päästä, selkeä ja helposti käytettävä.

Heikkoudet: kuka päivittää, kuinka usein, mistä tiedot peräisin, mihin voidaan käyttää ja miksi, kuinka data on kerätty (kyseessä jonkinlainen otanta, miten suoritettu?). Ja tässä on paljon jo valmiiksi asenneladattua tietoa; homoparit, etninen tausta…ihan totta. Mikä tässä nyt on ollut tarkoitus? Jäätävää kyyläystä nyt ihan oikeasti ainakin. Voisin kuvitella että jos sama olisi mahdollista myös Suomessa, olisi kyyläyskulttuuri vielä kamalampaa, ei meillä mutta naapurin Pena..

Mahdollisuudet: Kukaan ei liene voi enää viimeistään tässä vaiheessa väittää, ettei rodullinen tausta vaikuta tulotasoon (käypä selailemassa huviksesi..), tässä siis mahdollista nähdä opetuksellista arvoa, mutta vielä myöskin antaa toivottavasti mahdollisuuden puuttua tulevaisuudessa asioiden muuttamiseksi. Myös mainostuksen ja palveluiden kohdentamiseen tässä voisi olla mahdollisuudet.

Uhat: kuinka helppo hakkeroitua? Ehdoton uhka on väärinkäytökset, myös disinformaatio jota kartta tarjoaa. Ja kuinka ihminen tätä tutkittuaan voi olla välittämättä näistä “tiedoista” vaikka ne ovat vain numeroita ja vieläpä karkeita yleistyksiä! Aina ne vaikuttavat, valitettavasti.

Pidän huomattavasti enemmän Suomen mallista, jossa dataa saa käyttöön vain tarkoin arvioidut tahot, joilla on selvillä oleva ja järkevä tarkoitusperä. Kartanlukutaitokun on aina kartan katsojasta kiinni, en millään tahoisi ihan kenen tahansa päästä tutkimaan esimerkiksi juuri itsekin selailemaan päässyttä tietoa, jossa olisin itsekin kohteena.

Lähteet: