Viikko 2: Teemakarttoja!

Toisella kurssikerralla käsittelimme teemakarttoja hieman syvällisemmin. Viime viikollaikarttojen luominen tuli tutuksi, mutta tällä kertaa tarkoituksena oli sisällyttää teemakarttaan kaksi päällekkäistä ominaisuutta loogisesti ja selkeästi. Tehtävänämme oli analysoida tekemämme teemakartan ulkoasua ja ominaisuuksia, sekä pohtia ilmiöitä, joita kartta esittää.

Päätin tehdä teemakartan (KUVA 1) Kanta-Hämeen maakunnan alueelta, mistä olen itse kotoisin. Sisällytin karttaan kaksi päällekkäistä koropleettikarttaa; eläkeläisten määrän sekä taloudellisen huoltosuhteen. Eläkeläisten määrä on kuvattuna prosentuaalisesti punasävyisillä väreillä ja taloudellinen huoltosuhde rasteriviivoilla. Valitsin kyseiset teemat, koska aihe on Suomessa melko ajankohtainen – suuret ikäluokat eläköityvät ja työssäkäyvien osuus suhteessa eläkeläisiin kasvaa. Kartasta voidaan havaita, että eläkeläisten määrä vaihtelee Kanta-Hämeen alueella noin 22 prosentin ja 30 prosentin välillä. Eniten eläkeläisiä on Forssassa, Humppilassa sekä Ypäjällä. Kyseisissä kunnissa myös huoltosuhde on  korkeimmillaan. Kanta-Hämeen itäisissä kunnissa sekä huoltosuhde että eläkeläisten määrä on matalampi kuin lännessä. Hämeenlinna on maakunnan keskus, jossa kaikki suurimmat palvelut ja työpaikat sijaitsevat. Kunnalla on siis vetovoimaa, jolloin väestöpohja pysyy tasaisena. Toisaalta esimerkiksi Humppila ja Tammela ovat väestömäärältään melko pieniä, ja kunnista löytyy vain peruspalvelut. Muun muassa toiseen asteen koulutusmahdollisuudet puuttuvat, jolloin monet lapsiperheet voivat kokea ympäryskunnat vetovoimaisimmaksi. Tällöin kunnan väestöpohja köyhtyy ja myös eläkeläisten suhteellinen määrä kasvaa. Teemakartan huoltosuhdetta tarkasteltaessa on kuitenkin otettava huomioon myös muu työvoiman ulkopuolella oleva väestö, kuten opiskelijat ja lapset. Siksi kartan kahden teeman välillä ei voida tehdä suoria johtopäätöksiä muuttujien korrelaatiosta.

Koin kartan suunnittelun haastavaksi, koska oli vaikeaa sovittaa kahta teemaa päällekkäin ilman, että kartan ulkoasu kärsii. Lopulta päädyin kahden koropleetin kuvaamiseen, koska tuolloin ulkoasu pysyi suhteellisen selkeänä. Kartan visuaalisessa ilmeessä on kuitenkin parantamisen varaa, värisävyt ovat tummia ja kartta näyttää “ahtaalta”. Informaatio on kuitenkin luettavissa vaivattomasti. Toisen kurssikerran suurimmaksi haasteeksi koinkin kartan visuaalisen suunnittelun ja muun muassa luokkajaon valinnan. Näissä asioissa minulla on vielä paljon opittavaa, mutta syvennymme kyseisiin teemoihin varmasti enemmän tulevilla kurssikerroilla! MapInfon suhteen toinen viikko oli edellistä helpompi; teimme paljon samantyyppisiä toimintoja kuin viime viikolla, joten tekninen toteuttaminen ei tuntunut enää erityisen vaikealta. Itse blogin päivittämisen ja kuvan lataamisen suhteen minulla oli vielä vähän ongelmia, joten tämänkin blogipäivityksen visuaalinen ilme toivottavasti muuttuu vielä jossain vaiheessa paremmaksi…