Småbarnspedagoger

Lektion 4

1) Uppvärmning: Svenska tungvrickare (OBS. skrivfel i en mening: pepparkakorn –> pepparkakor)
2) Studier: Alias på svenska i små grupper
3) Uttal: Ä ja E, tje ja sje, g, + övning
4) Arbetslivet

  • Inledning: video + prat
  • Ordförråd: mind map
  • Egna texter
  • Berätta om ditt arbete
  • Drömjobb

5) Studietekniker (om vi hinner)
6) Läxor

 

 

 

Svenska tungvrickare

  • Vi värmer upp tungan 🙂 med tungvrickare på denna sida
  • Läraren säger en tungvrickare som model och förklarar ord om det behövs
  • Ni får upprepa tungvrickaren “ljudlöst” tre gånger. Snabbare och snabbare.
  • Sedan följande tungvrickare (läraren först, sedan ni äfter)
  • tid: 5 – 10 min

 

 

 

 

 

Alias

    • Spela alias i grupper av 3-4 personer.
    • Ta ett kort turvis och förklara på svenska, vilket ord det är fråga om. Den virtuella kortpackan finns nedan.
    • De andra försöker gissa ordet. Den som gissar rätt får en poäng.
  • Tid: 15 min

 

 

 

 

 

 

UTTAL I SVENSKAN

  • Ä-, G-, SJE- ja TJE-äänteet

Hur uttalar du Ä i följande ord?

  • läsa
  • en lärare
  • färdig
  • en förälder
  • lära sig
  • ett ämne

 

 

 

 

 

 

Ä

äännetään samalla tavalla kuin e-äänne suomessa:
    läsa  = /le:sa/      älska = /elska/

OBS! Jos ä-kirjaimen jälkeen on r, ääntyy ä samalla tavalla kuin suomessa. Muista: vokaali äännetään pitkänä.    
lärare = /lä:rare/   kärlek = /kä:rlek/   nära = /nä:ra/

—> Välkommen i kväll, kära vänner!

 

 

 

 

 

 

Hur uttalar du G i följande ord?

  • gilla
  • gunga
  • gymnastik

 

 

 

 

 

 

G

g äännetään kuten suomen kielen /g/ tai /j/:

  • g + a,o,u,å          gammal    golv        gunga        gång =  /g/
  • g + ä,ö,e,y,i         gärna        göra        ge        gym       =  /j/

 

 

 

 

 

 

 

Hur uttalas följande ord?

  •  sjuk        skicka        choklad

SJE-äänne voidaan kirjoittaa monella tavalla, mutta lausutaan /sh/ suomenruotsiksi (foneettinen merkki: ʃ)

Lyssna på samma ord på rikssvenska: sjukskickachoklad

OBS! Sellaiset sanat joissa on -tion lausutaan myös suhuässällä. Esim. kommunikation -> /kommunikaʃu:n/

Källa för ljudfiler: svenska.se

 

 

 

 

 

 

 

Hur uttalas följande ord?

köpa        godkänd        kjol        tjugo        lektion    
(k + ä,ö,e,y,i)

–> TJE-ljudet kan stavas på många olika sätt, men uttalas /tsch/ på finlandsvenska

  • Öva genom att läsa högt texter (hemuppgift) i små grupper. Ladda ner en Word fil (Lektion 4, alla texter för lektionen med TJE-ljudet markerad) där alla texter finns i förkortad form (lyhennetyt tekstit)
  • Fokusera specielt på TJE-ljudet
  • Ni kan läsa ett stycke (kappale) varje studerande och rotera skifter.

 

 

 

 

 

 

New image

 

VIDEO: 13-åringarna berättar om sina drömjobb

  • Ni kommer att höra rikssvenska
  • Länken till videon. Vi lyssnar/tittar på den tillsammans.
  • Skriv ner alla yrken som du hör!
  • Vilka saker är viktiga i jobbet för ungdomarna?

 

 

 

 

 

Prata i smågrupp

  • Vad var ditt drömyrke som barn?
  • Vad är ditt drömyrke nu? Motivera svaret (perustele). (5 – 10 min)

 

 

 

 

 

 

Hemuppgift 1: Tankekarta

 

 

 

 

 

 

Hemuppgift 2: Sök en egen text

  • Arbeta parvis och berätta om den texten som du valde. Berätta följande saker:
    • Vad heter texten? Var hittade du den?
    • Vad berättas det i texten? Sammanfatta kort.
    • Hur kändes det att läsa texten? Svårt, lätt, helt okej…

OBS! Kompisen lyssnar noga och frågar om hen inte förstår.

  • Tid: ca 10 – 15 min

 

 

 

 

 

 

Vad är viktigt i jobbet?

  • intresse för arbetet
  • bra lön
  • trevliga kollegor
  • kollegornas ålder
  • goda karriärmöjlighetermöjligheter till resor
  • trevlig och sympatisk chef
  • bra läge (sijainti)
  • fina lokaler (tilat)
  • goda naturaförmåner
  • möjlighet till flextid
  • möjlighet till distansarbete
  • korta arbetsdagar
  • känslan att kunna hjälpa andra
  • mångsidiga arbetsuppgifter
  • ansvarsfulla och utmanande arbetsuppgifter
  • arbetsglädje
  1. Välj 3 faktorer som är viktiga, och 3 som inte är så viktiga för dig!
  2. Jämför och diskutera era topp tre -listor i grupp.

 

 

 

 

 

 

Drömjobb

Arbeta i grupper. Diskutera och planera ett plakat med Flinga där ni presenterar muntligt en arbetsplats eller ett jobb som ni skulle vilja ha/där ni skulle trivas bäst.

  • Hur ser en drömarbetsplats ut?
  • Vilka faktorer är viktiga för er i arbetet?
  • Vad är det som får en att trivas på arbetsplatsen?
  • Motivera era val. Varför valde ni just detta/denna?

Ni presenterar muntligt till hela klassen. Alla i gruppen får presentera en liten del.

Tid: Plakat ca 15 min, korta presentationer: 1 – 3 min varje
OBS: Vi fortsätter med denna uppgift nästa gång.