Lektion 4
1) Uppvärmning: Svenska tungvrickare (OBS. skrivfel i en mening: pepparkakorn –> pepparkakor)
2) Studier: Alias på svenska i små grupper
3) Uttal: Ä ja E, tje ja sje, g, + övning
4) Arbetslivet
- Inledning: video + prat
- Ordförråd: mind map
- Egna texter
- Berätta om ditt arbete
- Drömjobb
5) Studietekniker (om vi hinner)
6) Läxor
Svenska tungvrickare
- Vi värmer upp tungan 🙂 med tungvrickare på denna sida
- Läraren säger en tungvrickare som model och förklarar ord om det behövs
- Ni får upprepa tungvrickaren “ljudlöst” tre gånger. Snabbare och snabbare.
- Sedan följande tungvrickare (läraren först, sedan ni äfter)
- tid: 5 – 10 min
Alias
-
- Spela alias i grupper av 3-4 personer.
- Ta ett kort turvis och förklara på svenska, vilket ord det är fråga om. Den virtuella kortpackan finns nedan.
- De andra försöker gissa ordet. Den som gissar rätt får en poäng.
- Tid: 15 min
Ä
äännetään samalla tavalla kuin e-äänne suomessa:
läsa = /le:sa/ älska = /elska/
OBS! Jos ä-kirjaimen jälkeen on r, ääntyy ä samalla tavalla kuin suomessa. Muista: vokaali äännetään pitkänä.
lärare = /lä:rare/ kärlek = /kä:rlek/ nära = /nä:ra/
—> Välkommen i kväll, kära vänner!
Hur uttalar du G i följande ord?
- gilla
- gå
- gunga
- gymnastik
G
g äännetään kuten suomen kielen /g/ tai /j/:
- g + a,o,u,å gammal golv gunga gång = /g/
- g + ä,ö,e,y,i gärna göra ge gym = /j/
Hur uttalas följande ord?
- sjuk skicka choklad
SJE-äänne voidaan kirjoittaa monella tavalla, mutta lausutaan /sh/ suomenruotsiksi (foneettinen merkki: ʃ)
Lyssna på samma ord på rikssvenska: sjuk, skicka, choklad
OBS! Sellaiset sanat joissa on -tion lausutaan myös suhuässällä. Esim. kommunikation -> /kommunikaʃu:n/
Källa för ljudfiler: svenska.se
Hur uttalas följande ord?
köpa godkänd kjol tjugo lektion
(k + ä,ö,e,y,i)
–> TJE-ljudet kan stavas på många olika sätt, men uttalas /tsch/ på finlandsvenska
- Öva genom att läsa högt texter (hemuppgift) i små grupper. Ladda ner en Word fil (Lektion 4, alla texter för lektionen med TJE-ljudet markerad) där alla texter finns i förkortad form (lyhennetyt tekstit)
- Fokusera specielt på TJE-ljudet
- Ni kan läsa ett stycke (kappale) varje studerande och rotera skifter.
VIDEO: 13-åringarna berättar om sina drömjobb
- Ni kommer att höra rikssvenska
- Länken till videon. Vi lyssnar/tittar på den tillsammans.
- Skriv ner alla yrken som du hör!
- Vilka saker är viktiga i jobbet för ungdomarna?
Prata i smågrupp
- Vad var ditt drömyrke som barn?
- Vad är ditt drömyrke nu? Motivera svaret (perustele). (5 – 10 min)
Hemuppgift 1: Tankekarta
- Ta fram tankekartan (s. 32 i kursmaterialet: MATERIALPAKET_SFB2022) och jämför dina svar med dina kamrater
- Kolla facit (vastaukset) via denna länk: Facit_tankekarta_arbetslivet
- Fortsätt med att prata i smågrupp
Titta på videon: En lärare och en barnskötare inom småbarnspedagogik i Esbo stad och diskutera.
• Vad tycker Linnea och Katarina om sitt jobb inom småbarnspedagogiken?
• Hurdana tankar väcker videon hos dig?
- Fortsätt med att prata i smågrupp
- Tid: ca 15 – 20 min
Hemuppgift 2: Sök en egen text
- Arbeta parvis och berätta om den texten som du valde. Berätta följande saker:
- Vad heter texten? Var hittade du den?
- Vad berättas det i texten? Sammanfatta kort.
- Hur kändes det att läsa texten? Svårt, lätt, helt okej…
OBS! Kompisen lyssnar noga och frågar om hen inte förstår.
- Tid: ca 10 – 15 min
Drömjobb
Arbeta i grupper. Diskutera och planera ett plakat med Flinga där ni presenterar muntligt en arbetsplats eller ett jobb som ni skulle vilja ha/där ni skulle trivas bäst.
- Hur ser en drömarbetsplats ut?
- Vilka faktorer är viktiga för er i arbetet?
- Vad är det som får en att trivas på arbetsplatsen?
- Motivera era val. Varför valde ni just detta/denna?
Ni presenterar muntligt till hela klassen. Alla i gruppen får presentera en liten del.
Tid: Plakat ca 15 min, korta presentationer: 1 – 3 min varje
OBS: Vi fortsätter med denna uppgift nästa gång.