Moodlesta apua etäopetukseen

Koronaviruksen vaikutus Moodlessa järjestettävään opetukseen

Moodle-tuki seuraa Moodlen kapasiteettia ja pyrkii mahdollistamaan sen, että Moodlessa tapahtuva opetus toimii normaalisti. Mikäli olet viemässä Moodleen yli 100 henkilön tenttiä, ilmoitathan siitä hyvissä ajoin moodle@helsinki.fi Jos tentti on tähän mennessä vaatinut tenttipalvelun toimenpiteitä, ilmoita ainakin viisi arkipäivää ennen muutoksista tenttipalveluun. Kiitos yhteistyöstäsi!

Moodle verkko-oppimisympäristönä

Verkko-oppimisympäristö Moodle taipuu hyvin etäopetuksen monenlaisiin tarpeisiin. Moodlessa opettajalla on useita mahdollisuuksia teettää opiskelijoilla tehtäviä ja vastaanottaa palautuksia. Mitä työvälinettä milloinkin kannattaa käyttää, riippuu kurssin oppimistavoitteista ja opettajan valitsemista työtavoista.

Mikä Moodle?

Jos verkko-oppimisympäristö Moodle ei ole sinulle tuttu, ks. esittelyvideo (voit tekstityksestä valita suomen): What is Moodle?

Voit myös perehtyä Moodleen itseopiskelukurssilla, ks.  Perehdy Moodlen perusteisiin itseopiskelukurssilla.

Näin saat Moodlen käyttöösi

Voit tilata uuden Moodle-alueen kahdella tavalla:

  1. Tilauslomakkeella, joka löytyy Moodlen etusivulta  moodle.helsinki.fi  > Ohjeet opettajalle: Tilaa uusi kurssialue. Kun alue on luotu, saat sähköpostiisi automaattiviestin, joka sisältää linkin Moodle-alueellesi ja ohjeita mm. alueen avaamiseen opiskelijoille.
  2. Voit luoda Moodle-alueen kurssisivuilla (courses.helsinki.fi). Tällöin Oodissa ilmoittautuneet opiskelijat liitetään automaattisesti opiskelijoiksi Moodle-alueellesi. Ks. WebOodista yhdistetyn Moodle-alueen luonti.

Luento-opetus

Luentoja voi korvata esim. e-aineistoilla, artikkeleilla tai oppimistehtävillä, joissa opiskelija itse etsii aineistoa. Opiskelijat voivat myös jakaa aineistoja toisilleen Moodlessa esim. Keskustelu- tai Sanasto-aktiviteeteilla.

Opettajan Moodle-opas:

Muita ohjeita:

Videoiden jakaminen

Suositus on, että itse tuotetut luentotallenteet jaetaan Moodleen Unitubesta, joka on Helsingin yliopiston oma videojulkaisukanava.

Opettajan Moodle-opas:

Tehtävät mm. referaatit ja esseet

Tehtävä-aktiviteetilla opettaja voi jakaa tehtävänantoja opiskelijoille ja opiskelijat voivat palauttaa opettajalle arvioitavaksi töitään. Opettaja voi arvioida tehtävät Moodlessa ja antaa niistä palautteen.

Tentit

Mieti, voisiko tentin korvata esseellä tai ns. koti-/aineistotentillä. Moodlessa ei ole työkalua, joka “valvoisi” tenttijää tentin aikana. Tenttijällä on siis käytössä mm. kirjallisuus ja nettilähteet. Näin ollen pyri tekemään tenttikysymyksiä, jotka ovat soveltavia. Tentin voi toteuttaa Moodlessa kahdella aktiviteetilla: Tentti- ja Tehtävä-aktiviteella.

Tehtävä-aktiviteetti

Essee-tentit tms. tentit, joissa opiskelija kirjoittaa vastauksensa, kannattaa toteuttaa Tehtävä-aktiviteetilla, jossa on mahdollisuus myös Urkund-plagiaatintunnistukseen.

Tentti-aktiviteetti

Kun tenttijöille halutaan eri kysymykset, se onnistuu käyttämällä Moodlen Tentti-aktiviteettia. Kysymykset laaditaan tällöin kurssialueen kysymyspankin kategoriaan, josta lisätään tarvittava määrä arvottavia kysymyksiä Tentti-aktiviteettiin. Tentti-aktiviteetilla voit myös toteuttaa automaattisesti tarkistettavia tenttikysymyksiä kuten monivalintoja, yhdistämis- ja aukkotehtäviä. Tentti yleensä ajastetaan ja tenttiajan päätyttyä tenttikysymykset menevät automaattisesti piiloon. Jos mahdollista, laita tentin ajankohtaan joustoa tenttimis- ja palautusaikaan esim. niin, että kahden tunnin tentin voi suorittaa kuuden tunnin aikana.

Yli 100 hengen tentit

  • Ilmoita ko. tentin ajankohta viimeistään kolme päivää ennen osoitteeseen moodle@helsinki.fi. Laita mukaan linkki ko. tenttiin. Moodle-tuki pyrkii päivystämään tentin aikana ja varmistamaan, että Moodlen kapasiteetti riittää.
  • Kerro opiskelijoille, että tentin alkaessa Moodlessa saattaa olla ruuhkaa. Tällöin opiskelijan kannattaa odottaa hetki ja avata tentti uudestaan (päivittää selain). Vältä ongelmat porrastamalla sisäänkirjautuminen esim. sukunimen mukaan.
  • Mahdollisuuksien mukaan laita tentti auki useammaksi tunniksi ja rajaa suoritusaikaa.
  • Ohjeista opiskelijoita tekemään tentit mielummin tietokoneella kuin kännykällä.

Muita tenttimahdollisuuksia

Tiedotus ja keskustelu kurssilla

Käytä Uutiset-aluetta, kun sinulla on kiireellistä asiaa, jonka pitää tavoittaa Moodle-alueella olevat opiskelijat. Huomaa, että opiskelijat eivät voi laittaa viestejä Uutisiin. Tällaisissa tapauksissa käytä Keskustelu-aktiviteettia.

Opettajan Moodle-opas:

Ryhmätyöskentely

Jotta voit hyödyntää Moodlen ryhmätyöskentelyä tukevia toimintoja, luo ensin ryhmät Moodleen. Tämän jälkeen voit käyttää työkaluina mm. seuraavia:

  • Ryhmien omat keskustelualueet
  • Chat
  • Ryhmätyönpalautus Tehtävä-aktiviteetilla
  • Wiki esim. ryhmän yhteisen tuotoksen työstämiseen, mutta huomaa, ettei siinä voi työstää samaa sivua yhtäaikaa

Opettajan Moodle-opas:

Muita mahdollisuuksia:

Lisätietoa

Tuki

Video News 1/2020

Videoiden hyödyntäminen opetuksessa kehittyy yliopistolla parhaillaan laajalla rintamalla. Alla lyhyesti tuoreimpia uutisia:

  • Etäopetuksen ja -kokousten järjestämiseen on Adobe Connectin tilalle tullut Zoom-videoviestintäsovellus henkilökunnan ja opiskelijoiden käyttöön. Ohjelma on jo automaattisesti asennettu Windows-koneisiin, ja sovellusta voi käyttää myös Chrome-selaimella. Ohjeita on saatavissa helpdeskin sivuilla ja opetustyön ohjeissa.
  • Software Centerin jakeluun on hankittu lisenssejä Screencast-O-Matic:iin, jolla voi tallentaa ruutukaappausvideoita ja editoida muitakin videoita. Käyttöönotto-ohjeita löytyy helpdeskin sivuilta.
  • Unitube-järjestelmä uudistuu: ohjelmisto päivitetään ajantasaiseen versioon ja uudistettu lataamo julkaistaan. Nämä aiheuttavat tammikuun viimeisellä viikolla pidemmän käyttökatkon, josta tarkempia tietoja Flammassa.
  • Kumpulan Unitube-studio on käytettävissä Exactum DK118:ssa. Työsuhteinen henkilökunta voi varata itselleen tallennusaikoja Office 365:n kalenterista. Tarkempaa tietoa on opetustyön ohjeissa, videoita Unitubessa, ja tukea antaa Esko Kuittinen.
  • Jos olet kiinnostunut esim. 360-videoiden opetuskäytöstä, liity Yammerissa Thinglinkin pilotointi -ryhmään, niin pääset heti kokeilemaan sisältöjen upottamista videoihin.
IN ENGLISH

Tervetuloa CodeRunner-työpajaan 19.2.2020!

Haluaisitko tehdä Moodlen tenttiaktiviteetilla automaattisesti tarkistettavia ohjelmointitehtäviä? Moodleen on nyt asennettu CoreRunner-kysymystyyppi, jolla ohjelmointitehtävien teko onnistuu Python2-, Python3-, C-, C++-, Java-, PHP-, JavaScript- (NodeJS), Octave- ja Matlab-kielillä. Kysymystyyppi tukee oppimista, sillä opiskelija saa heti suoraan palautetta omasta koodistaan.

Tervetuloa tutustumaan, kokeilemaan ja keskustelemaan työpajatyyppiseen CodeRunner-koulutukseen 19.2.2020. Samalla saat myös esimerkkejä, miten CodeRunneria voi käyttää opetuksessa. Lue lisää CodeRunner-kysymystyypistä Moodle New’sistä.

Kouluttajat: Heli Virtanen ja Veera Kallunki

Aika: ke 19.2.2020 klo 13-16

Paikka: Exactum BK114 (Kumpulan kampus)

Ilmoittautuminen: https://tinyurl.com/CodeRunner2020

Videostudio tutuksi!

Welcome to our new video studio!

Nyt se on täällä! Kumpulassa Exactumin pohjakerrokseen on rakennettu videostudio erityisesti opetusvideoiden tallentamista ja opetuksen suoratoistoa varten. Opettajat voivat varata itselleen ja opiskelijoilleen tallennusaikoja Office365:n kalenterista. Pedagogista ja teknistä tukea on saatavilla koulutuksissa ja erikseen sovittavina aikoina.

Tule tutustumaan studion upeisiin mahdollisuuksiin! Ilmoittaudu Suffelissa koulutuksiin, jotka löydät otsikon ”Unitube-studion hyödyntäminen opetuksessa” takaa. Kumpulan ensimmäiset avoimet perehdytykset pidetään 17.10. klo 14.30-16, 23.10. klo 14.30-16 ja 7.11. klo 14.30-16. Keskustan (Aleksandrian) ja Viikin studioiden tilaisuudet löytyvät samasta listasta. Tukea opetusvideoiden toteuttamiseen ja studion käyttöön voit muutoin pyytää studiovastaava Esko Kuittiselta (esko.kuittinen@helsinki.fi).


A great new studio is available for recording and streaming videos on Kumpula campus! The room (DK118) is located on the bottom floor of Exactum. Teachers can book this self-service facility for their own and their students’ video production in Office 365 calendar. Pedagogical and technical support is provided by Esko.Kuittinen@helsinki.fi. Please register for one of the open introductory sessions in Suffeli. Training is provided also for using the studios in Aleksandria (centre) and Viikki.

Piirtonäytöt paperien tilalle

Kumpulan Examinarium-tenttitilassa (Chemicum A123) ollut mahdollisuus tehdä paperitenttejä on poistunut 9.9. alkaen, ja kaikki piirtämistä tai laskemista vaativat tentit tehdään jatkossa piirtonäytöillä, joita on nyt kuudella tenttipisteellä. Näyttöjen vieressä on ohjeet niiden käyttöön ja tiedoston liittämiseen tenttivastaukseen. Ennen tenttiä voi käydä kokeilemassa ja tutustumassa piirtonäytön käyttöön Examinarium-tilassa aamuisin ennen klo 9:30 (maanantaisin klo 10.30 saakka) tai erillisen sopimuksen mukaan.

Paper exams are no longer possible at the Kumpula Examinarium room (Chemicum A123) since September 9, 2019. Instead, there are six tablets that can be used in exams for drawing, writing and calculating. Students and teachers can try out a tablet in the morning before the exams begin at 9:30 (on Mondays until 10:30). Instructions are available at the computers.

Piirtonäytön pikaohje opiskelijoille

Instructions for students

Nyt voit itseopiskella Moodlen perusteet Moodlessa

Oletko uusi Helsingin yliopiston opettaja, jolle Moodle-oppimisympäristö on uusi tuttavuus? Tai kaipaatko Moodlen perustoimintojen kertausta? Miten kurssille lisättiinkään kurssiavain?

Moodlea voi nyt kätevästi opiskella Moodlen perusteet -itseopiskelukurssilla, https://moodle.helsinki.fi/course/view.php?id=33730 . Kurssilla opiskellaan omaan tahtiin ja pystyt kertaamaan oppimaasi myöhemminkin.

Kurssi sisältää ohjevideoita ja kuvankaappausohjeita, joiden avulla on helppo edetä. Jos haluat suorittaa kurssin ja saada siitä merkinnän Suffeli-henkilötietojärjestelmään, tee kurssin pienimuotoiset tentit ja tehtävät, jotka auttavat myös kertaamisessa. Samalla saat opiskelijan roolissa kokemuksen kurssin etenemisestä ja opiskelusta Moodlessa. Tervetuloa!

Vaihtoehtoisesti voit edelleen tulla mukaan lähiopetuskoulutuksiimme tai tilata meiltä räätälöidyn koulutuksen. Katso lisää opetusteknologiapalveluiden järjestämistä Moodle- ja muista koulutuksista: https://blogs.helsinki.fi/opetusteknologia/koulutus/.

Tervetuloa Tekijänoikeudet opetuksessa -seminaariin!

Mietityttävätkö opetusmateriaalien tekijänoikeudet? Pitääkö opetusvideolla esiintyville maksaa palkkiot? Millainen tekijänoikeussopimuksen tulisi olla ja milloin sellainen tulee laatia? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen Tekijänoikeudet opetuksessa –seminaarissa 27.9. Kumpulan kampuksella.

Tekijänoikeudet opetuksessa -seminaarissa käsittelemme lähiopetuksessa ja verkko-opetuksessa huomioitavia tekijänoikeuskysymyksiä ja -ongelmia erityisesti digitaalisiin opetusmateriaaleihin liittyen. Paneudumme myös tekijänoikeussopimuksiin: milloin sopimus tulee tehdä ja kenen kanssa sopimus tehdään.

Tule mukaan kysymään ja keskustelemaan. Kahvitarjoilun takia pyydämme ilmoittautumisen 23.9. mennessä E-lomakkeella. Tervetuloa!

Seminaarin järjestävät Opetusteknologiapalvelut ja Opetuksen toteutuksen digiloikka -projekti. Lisätiedot osoitteesta opetusteknologia@helsinki.fi.

  • Aika: perjantai 27.9.2019 9.00-12.00
  • Paikka: Kumpulan kampus, Chemicum, A.I. Virtasen aukio 1, sali A110
  • Asiantuntija: Lakimies Miikka Timonen
  • Seminaarin ohjelma

Ilmoittaudu Moodle-miittiin!

Maanantaina 3.6. klo 9-12 opettajat esittelevät pedagogisia ratkaisujaan ja verkko-oppimisympäristö Moodlen edistyneempiä toimintoja. Tilaisuudessa tapaat muita Moodlen avulla opettavia ja kuulet hyvistä verkko-opetuksen käytännöistä ja ideoista.

Paikka: Kielikeskus, Juhlasali, Fabianinkatu 26

Alustava ohjelma:

  • klo 9.15 Moodlen uutuudet: mitä 26.6. päivitys tuo tullessaan?
  • klo 9.30 Arvoituksellinen arviointikirja – opettajan apulainen / Olli-Pekka Penttinen, bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta (ympäristötiede)
  • klo 10 Oppitunti-aktiviteetti omaehtoisen opiskelun tukena / Stefan Taubert, matemaattis-luonnontieteellinen tdk (kemia)
  • klo 10.30 Moodle-tentti ja monivalintakysymyksien tekeminen / Nina Peitsaro, lääketieteellinen tdk
  • klo 11 Verkkokeskusteluja 140 opiskelijan kurssilla / Maaria Linko, Avoin yliopisto (sosiologia)
  • klo 11.30-12 Paneelikeskustelu: Opetusta massoille Moodlen avulla?

Varaa paikkasi koulutuskalenteri Henkassa (21.5. mennessä): http://www.helsinki.fi/henkilostokoulutuskalenteri ! (Kirjaudu > ”Koulutus”> ”Koulutusohjelma” > kurssin nimeksi ”Moodle-miitti” > ilmoittaudu)

Register for a teachers’ meeting on the Moodle learning environment. In this morning session you will hear presentations about how teachers have used Moodle’s activities on their courses in different faculties.

Ilmoittaudu Digiloikkaajat 2018 Stagella -seminaariin

Vuoden 2018 digiloikkahankkeiden loppuseminaari pidetään Tiedekulman Stagella 29.5.2019 klo 12-16. Ilmoittautuminen 19.5.2019 mennessä lomakkeella: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/97138/lomake.html

Seminaarissa kuullaan hankkeiden työn tuloksista ja pohditaan, miten projekti on muuttanut opetusta ja oppimista projektiin osallistuvissa koulutusohjelmissa. Seminaari on avoin kaikille opetuksen ja oppimisen digitaalisista mahdollisuuksista kiinnostuneille.

– –

The closing seminar for the 2018 Digital Leap projects will be held on Think Corner Stage on 29 May 2019 from 12.00 to 16.00. Please, register by 19 May 2019 at https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/97138/lomake.html?rinnakkaislomake=English

For more detailed information: https://blogs.helsinki.fi/digiloikka/2019/05/07/vuoden-2018-digiloikkaajat-stagella-29-5-ilmoittaudu-nyt/

Video materials in collaboration with the working life

The Department of Chemistry has produced an extensive video lecture series in cooperation with the Chemical Industry Federation. The series, focusing on legislation and regulation of work practices, will be used as course material in the Master’s programme, but is also freely available for companies and other educational institutions on the department’s website .

The Chemicals and legislation project is an excellent example of how expertise from the working life can be integrated into the university studies through videos. As a new video studio will be opened in Kumpula soon, this type of cooperation can be expanded.

Read more on the university news pages and ask for support from the Educational Technology Services.