Kuudennen kurssikerran aikoihin lomasta ei ollut jäljellä kuin muistot ja rusketus. Ymmärsin, että oli aika palata takaisin hommiin ja niitähän riitti! Tässä kohtaa, kun kirjoitan tätä blogitekstiä, vai pitäisiköhän näitä omia tekstejään alkaa kutsua muistokirjoituksiksi, koska aikaa on taas vierähtänyt luvattoman paljon, jäljellä ei ole enää valitettavasti edes rusketusta, mutta ei myöskään suurta kasaa keskeneräisiä tehtäviä! Hieno fiilis!
Kurssikerta alkoi reippaalla lenkillä Kumpulan ympäristössä kirpeässä pakkassäässä. Keräilimme erilaisia pisteitä Epicollect5 -sovellukseen Melinan ja Merin kanssa. Melinan blogista kävinkin muistuttelemassa mieleeni, että mitä tämän kerätyn aineiston kanssa tehtiin, mutta tätä varsinaista itse kerättyä aineistoa paremmin mieleeni muistui toinen pisteaineistotehtävä, jossa valittiin Google StreetView avulla kaupallisia kohteita korttelista kantakaupungin alueelta ja merkittiin niitä pisteillä. Rehellisesti en kyllä muista, että mitä muuta sille aineistolle sitten tehtiin…
Mutta jotta tämäkin teksti ei mene nyt siihen, että kertoisin vain etten joko muista, tai osaa, niin mennäänpä asiaan. Itsenäisenä tehtävänä oli tuottaa kolmen kartan karttasarja liittyen maanjäristyksiin, tulivuoriin tai meteoriitteihin. Mielenkiintoinen aihe, koska hasardit kiinnostavat. Tavoitteena oli tuottaa materiaalia, jota voisi käyttää opetusmateriaalina.
Päädyin käyttämään kartoissani materiaalina 5 – 8 magnitudin maanjäristysaineistoa sekä tulivuoriaineistoa. Materiaalia oli hyvin tarjolla ja sitä oli helppo hakea. Materiaalin muokkaaminen ja yhdistäminen QGISissäkin onnistui ohjeiden avulla, toki kertaalleen sain käännettyä koko kartan ympäri, koska tässä kohtaa ajattelin latituden ja longituden väärin. Aineistoja yhdistäessä kun piti ajatella, että y – akselille sijoittuvat leveysasteet ja x – akselille pituusasteet. Näin kun sen kirjoittaa, niin se tuntuu kovin selkeältä, mutta aineistoa kerätessä, ajattelin asian juuri toisinpäin. Mutta niin sai aikaan hassun kartan! Harmi etten tajunnut tallentaa kuvaa.
Ensimmäisessä kartassa (Kuva 1.) esitetään kaikki, sekä aktiiviset, että ei aktiiviset tulivuoret. Kiinnitin huomiota tuohon Ruotsissa sijaitsevaan tulivuoreen, mutta Eveliinan blogia lukiessani opin, että aineistossa on kyseisen tulivuoren kohdalla mennyt koordinaatit väärin ja kyseessä on oikeasti Islannissa sijaitseva tulivuori Lakagigar.
Toisessa kartassa (Kuva 2.) yhdistin sekä tulivuoret, että magnitudin 5 – 8 väliset maanjäristykset. Näiden kahden hasardin maantieteellinen yhteys on helppo havaita kartasta ja opetustilanteessa oheen voisi tuoda kartat mannerlaatoista (kuva 3.) sekä mannerlaattojen liikkumissuunnista (Kuva 4.) Kartoista olisi helppo huomata mannerlaattojen liikkumisen vaikutus alueellisesti maanjäristysten aktiivisuuteen sekä tulivuorten sijaintiin.
Tuotin kolmannen kartan (Kuva 5.) samoista aineistoista, mutta visualisoin sen hiukan eritavalla. Kartta on mielestäni visuaalisesti mielenkiintoisempi ja havainnoillistavampi kuin kuvan 2. kartta. Kartassa maanjäristykset esitetään pisteiden sijasta alueina ja alueen väri tummenee mitä useammin alueella on järistys ja mitä voimakkaampi järistys on.
No siinä ne nyt sitten ovat ihan valmiina käytettäväksi opetusmateriaalina! Tämä oli muuten kivaa, ei nyt vieläkään täysin ongelmitta sujuvaa, saati että saisin aikaan mitään mullistavan hienoja esityksiä, mutta kivaa! Tästä jäi hyvä fiilis 🙂
-Satu
Lähteet:
- Nevanto, Milena. 2018. Pisteaineisto maanjäristyksinä. Viitattu 30.3.2018. https://blogs.helsinki.fi/milenane/2018/03/19/kurssikerta-6-pisteaineisto-maanjaristyksina/
- Sirola, Eveliina. 2018. Pakkassäässä reippailua ja pedagogisia karttasarjoja. Viitattu 30.3.2018. https://blogs.helsinki.fi/evsirola/2018/02/26/kurssikerta-6-pakkassaassa-reippailua-ja-pedagogisia-karttasarjoja/