3.3.2021 MAA-202 Itsenäistehtävät

Viimeinen itsenäistehtävä

Viimeistä itsenäistehtävää varten oli tarkoitus itse etsiä dataa, josta tehdä erilaisia karttaesityksiä. Tämä kerta toden todella opetti minulle sen, että järkevän datan ja karttapohjan löytäminen on todella vaikeaa. Kurssilla tottui kivasti siihen, että sai valmiit tiedostot, jotka voi vain lätkäistä ilman sen suurempia toimenpiteitä QGIS:iin. Opin kuitenkin nyt, että tallaisia ihania datasettejä ei ole niinkään helppo löytää. Ennen keksiviikkoa olin jo hieman etsinyt sivustoja, joilta voisi saada järkeviä datasettejä ja löysinkin sivustona, jolla on Itävallan INSPIRE datasettejä. Tein tältä sivustolta saaduilta datoilla karttaesityksen (kuva 1), jossa on ilmaistu Itävallan asukasluku 1 km × 1 km ruudukossa ja lumivyöryriskialueet. Suurin osa sivuston datasta oli rasterimuotoista, joten pääsin myös tutustumaan WMS:ään, jota kautta sain pohjakarttani sekä asukastiedot. Koska pohjakartassani erottuu pinnanmuotoja, voi siitä huomata, kuinka asutus keskittyy pääasiassa laaksoihin ja tasaisemmille alueille. Lumivyöryriskialueet taas keskittyvät luonnollisesti vuoristoalueille ja niillä asuu vähemmän ihmisiä. Olisin halunnut jotenkin tutkia, paljon asukkaita lumivyöryriski alueilla asuu, mutta ilmeisesti se ei ole mahdollista tämän tyyppisellä rasteriaineistolla. Karttani yksi ongelma on myös se, että legendassa on suomea ja saksaa sekaisin, mikä johtuu siitä, etten enää saanut muokattua, mitä eri värit asukasluvuissa tarkoittavat.

Kuva 1. Itävallan lumiriskialueet ja asukasluku 1 km × 1 km ruuduissa (lähde: https://geometadatensuche.inspire.gv.at/metadatensuche/srv/ger/catalog.search#/home).

Itävalta asioiden jälkeen yritin tehdä karttaa koronatapauksista ja löysinkin siihen csv-tiedoston EU:n dataportaalista. Tiedosto oli kuitenkin liian massiivinen, koska siinä oli viikoittaiset tapaukset jokaisesta maailman maasta. Aluksi halusin tehdä siihen uuden rivin, jossa olisi kaikki maakohtaiset tapaukset ja pitkän pohdinnan jälkeen jopa osasin suorittaa toimenpiteen laskemalla summan tapauksista maittain. Tämä kuitenkin teki tiedostosta aivan liian massiivisen ja QGIS:ni kaatuili sen seurauksena seuraavat kaksi tuntia, koska koneellani ei selvästikään ole suorituskykyä pyörittää niin isoja tiedostoja. Kaatuiluun kyllästyneenä päätin vaihtaa lähestymistapaa ja vain kopioida QGIS:n taulukkoon tapausarvoja. Tässä ongelmakseni koitui sopivan kartan löytäminen, jossa olisi taulukossa myös maat eikä vain rajoja. Löysin internetissä seikkailun jälkeen kartan, joka toimi haluamallani tavalla, mutta siitä jostain syystä puuttui osa Euroopan maista, jotka näkyvät kartassani sen takia valkoisena (kuva 2).

Kuva 2. Koronaan sairastuneiden suhteellinen osuus Euroopassa (lähde: https://www.worldometers.info/coronavirus/?utm_campaign=homeAdvegas1?).

Tämä tyyli tehdä karttaesitystä osoittautui todella hitaaksi, kun piti itse naputella arvoja taulukkoon. Lisäksi pohjakarttani ei ollut mitenkään erityisen hyvä sillä siitä puuttui maita. Seuraavaa karttaesitystä tehdessäni löysin kuitenkin vihdoinkin toimivan ja hyvän karttapohjan Euroopasta eurostatin sivuilta, jossa on kaikki maat näkyvissä. Karttaesityksissäni kuvataan EU maiden sukupuolten välisen tasa-arvon indeksiä (kuva 3) ja työssäkäyvien naisten osuutta (kuva 4). Kartoista on havaittavissa, että värit vaalenevat pohjoisesta etelään ja lännestä itään mentäessä. Olin oikein tyytyväinen karttapohjaani, joka oli oikeastaan aika vaikea löytää, sillä se oli kolmen zip-tiedoston takana. Jouduin kuitenkin tässäkin fyysisesti näpyttelemään arvoja taulukkoon. Toisin sanoen tämä kurssikerta opetti sen, että ihanteellisia, juuri haluamiaan datasettejä, on internetin ihmeellisestä maailmasta kuitenkin melko vaikea löytää. Niitä joutuukin usein muokkaamaan, jotta ne saa omaan käyttötarkoitukseen sopivaksi.

Kuva 3. EU maiden sukupuolten välisen tasa-arvon indeksi 2020 (lähde: https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2020/compare-countries/index/bar).

Kuva 4. Työssäkäyvien naisten osuus EU maissa 2020 (lähde: https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2020/compare-countries/work/1/bar).

Muiden kurssilaisten blogeja selatessa oli hauska huomata, että karttaesityksiä on tehty monipuolisesti erilaisista aiheista ympäri maailmaa. Kiinnostavia karttaesityksiä löytyy muun muassa Saaran blogista, jossa on tehty karttaesityksiä ajankohtaisesta aiheeseen, eli kuntavaaleihin, liittyen. Annikan blogista taas löytyy monipuolisesti erilaisia karttaesityksiä Yhdysvaltoihin liittyen. Lisäksi Alexanderilla on todella mielenkiintoinen blogipostaus, jossa on karttaesitys terrorismiin ja pakolaisiin liittyen sekä heatmap piratismiin liittyen, joka on kyllä todella hieno. Kaiken kaikkiaan kurssista jäi hyvä maku suuhun ja koen oppineeni käyttämään ainakin QGIS:n perusominaisuuksia sekä miten suunnilleen paikkatietoa voi hyödyntää. Kurssin edetessä oli hauska huomata, että alussa vaikeilta tuntuneet asiat alkoivat helpottumaan ja ongelmakohtiakin miettiessä tarpeeksi niille alkoi keksimään itse ratkaisuja.

Lähteet

INSPIRE Metadatensuche Österreich. 3.3.2021 https://geometadatensuche.inspire.gv.at/metadatensuche/srv/ger/catalog.search#/home

Worldometer. Reported Cases and Deaths by Country or Territory. 8.3.2021 https://www.worldometers.info/coronavirus/?utm_campaign=homeAdvegas1?

European Institute for Gender Equality. Gender Equality Index. 8.3.2021 https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2020/compare-countries/index/bar

Innanen, A. Harjoitus 7: Karttoja omavalintaisista aineistoista. 9.3.2021 https://blogs.helsinki.fi/anninnan/

Heikkinen, S. Viimeinen kurssikerta. 9.3.2021                                     https://blogs.helsinki.fi/heikkins/

Engelhardt, A. Lesson 7. The End of the Beginning. 9.3.2021            https://blogs.helsinki.fi/alwengel/

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *