Seksuaaliosaamista hyvinvointialojen koulutuksiin

Hyvä käytäntö: Seksuaalisuusopetuskokonaisuuden suunnittelu, Moodle-kurssi

Kohderyhmä: Ammatillisen oppilaitoksen hyvinvointialojen opiskelijat

Laajuus: Yhteensä 30 tunnin laajuinen kokonaisuus

  • Sisältöjä: pedagogista pohdintaa opettamisesta, opetusmenetelmistä, opiskeluilmapiiristä ja ryhmän työskentelystä, käytännön opetusmateriaalia Seksuaalisuus -Moodlekurssialustalle.
  • Kaikki materiaali on oppilaitoksessa jokaisen opettajan saatavilla.
  • Jatkossa voi jokainen opettaja tuoda lisää hyväksi havaitsemaansa materiaalia ja opetuksellisia työkaluja osaksi Moodlekurssia.
  • Moodle -kurssin sisällöt:
    • 1. Seksuaalioikeudet,
    • 2. Elämänkaari ja seksuaalisuus,
    • 3. Oman seksuaalisuuden kohtaaminen,
    • 4. Seksuaalisuus ja kulttuuri,
    • 5. Moninaisuus on meissä.
  • Menetelmiä:
    • Pareittain tai pienryhmissä saa vaikeidenkin asioiden äärellä aikaan hyvää keskustelua ja aktivoitumista pyytämällä paria pohtimaan jotain ilmiötä. Tämän jälkeen he kertovat omat pohdintansa toiselle parille ja toisinpäin.
    • Käytetään laajaa kuvien ja kuvakorttien valikoimaa, joista ryhmän opiskelijat valitsevat kuvan, mikä kuvastaa heidän sen hetken tuntojaan. Reflektoidaan.
    • Rohkaise opiskelijoita kriittiseen ajatteluun. Mitä tarkoittaa monimuotoinen seksuaalisuus ja sukupuolisuus? Miten seksuaalinormit vaihtelevat eri kulttuureissa? Miten tarttuvat seksitaudit? Porno? Erotiikka? Mitä ajatella sinkun yhden illan suhteista? Parisuhde ja suorituspaineet? Normaalius ja epänormaalius?

Hyvä opettaja? Varmaankin luonteva ja rento joka käyttää huumoria rakentavasti. Aina tarpeen tullen hän palauttaa ryhmän takaisin perusasiaan.

Opettajan pitäisi olla ihmisyyden tasolla samanarvoinen opiskelijan kanssa; hän saa ihmetellä ja pohdiskella maailmaa yhdessä opiskelijoiden kanssa, mutta tiedostaa oman opettajan roolinsa.

”Jos haluan viedä toisen ihmisen tiettyyn päämäärään (tiedon lisääntyminen, käytännön uudistaminen, ajattelun kehittäminen, yhteinen oivaltaminen…), minun täytyy ensin löytää hänet siinä, missä hän on ja alkaa juuri siitä… Minun täytyy ymmärtää enemmän kuin hän, mutta ennen kaikkea ymmärtää se, minkä hän ymmärtää. Ellen ymmärrä sitä, ei auta, vaikka osaan ja tiedän enemmän.”

takaisin