Seksuaaliterveysopintoja lähihoitajaopiskelijoille

Hyvä käytäntö: Seksuaaliterveyden opintojen (1op) sisällön suunnittelu hoidon ja huolenpidon tutkinnonosaan

Kohderyhmä: Lähihoitajaopiskelijat

Laajuus: 1 opintopiste

  • Opinnoissa seitsemän pääteemaa:
    • 1) seksuaalisuus,
    • 2) oman seksuaalisuuden pohdintaa,
    • 3) lisääntymisen anatomia ja fysiologia,
    • 4) raskaus ja synnytys,
    • 5) seksi – edistä ja ehkäise,
    • 6) seksuaalisuus puheeksi lähihoitajan työssä ja 7) opitaan lisää seksuaalisuudesta.
  • Opintosisältöä hyödynnettiin oppilaitoksen opetussuunnitelmatyöskentelyssä.
  • Menetelmiä:
    • Seksuaalisuuden puu: opiskelijat kirjoittavat liimalapuille sanoja, jotka heidän mielestään liittyvät sanaan seksuaalisuus. Näistä kootaan luokan yhteiseen puuhun taululle teemoitellen sanoja seksuaalisuusaiheittain eri oksille, esim: kulttuuri, sosiaalinen ympäristö, psyykkinen, henkinen, kognitiivinen, biologinen, eettinen (Selkenevää! 2010- 2012).
    • Seksuaalioikeudet ja analyysitehtävä: Opiskelijat saavat tapauskertomuksen ja seksuaalioikeudet luettavakseen. Opiskelija analysoi seksuaalioikeuksien toteutumista tapausesimerkissä. Tehtävä käydään läpi yhdessä keskustellen.
    • Dokumentti: “Yhdenvertainen vanhuus”.
    • Pienryhmätyöskentelynä posteri Lumme-mallista. Omakohtainen pohdinta Lumme -mallin pohjalta kehitettyihin kysymyksiin.
    • Sananselitys: muodostetaan tarina siittiön reitistä hedelmöitykseen. Jaetaan anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä sanoja pareille. Parit etsivät oppikirjasta 3–5 keskeisintä asiaa omasta sanastaan. Purkuvaihessa opiskelijat tekevät yhteiset muistiinpanot aiheesta.
    • Sukupuolinormit ja jana: Setan oppaassa on sukupuolta vertauskuvattu janaksi, jossa toisessa päässä on mies ja toisessa nainen sekä vapaata tilaa ympärillä sukupuolettomuudelle. Keskustellen.
    • Sateenkaariperheiden kautta käyden läpi erilaisia perhemuotoja ja niihin liitettyjä normeja. Opiskelijat saavat luettavakseen tekstin: 10 askelta sateenkaariperheen kohtaamiseen.
    • Edistä ja ehkäise -rata: 1) Mitä on seksi?: Pohdintaa miellekarttaan seksin määrittelystä. Tässä kohtaa pohditaan myös mitä tulisi seksin yhteydessä edistää ja mitä ehkäistä. 2) Ehkäisy: Vertaillaan erilaisia ehkäisymenetelmiä keskenään vertailutaulukkoon. 3) Seksitaudit: Tutustutaan erilaisiin seksitauteihin, kootaan keskeisitä asiota tehtävämonisteeseen. 4) Raskauden keskeytys: Tutustuaan raskauden keskeytykseen. Mitä se tarkoittaa? Miksi siihen päädytään? Sekä pohditaan raskaudenkeskeytyksen etiikkaa. 5) Mitä on hyvä seksi?: Tehdään ryhmän yhteistä määritelmää mitä kuuluu hyvään seksiin ja mitä siihen ei kuulu.
    • PLISSIT, BETTER, ASK ja ALLOW -mallit (THL 2015) antavat ohjeita seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen hoitotyössä.
    • Opiskelijat suunnittelevat pienryhmissä case -esimerkkitilanteet lähihoitajan työstä, milloin seksuaalisuudesta puhuminen on ajankohtaista. Pienryhmät joko videokuvaavat tai esittävät tilanteet ryhmälle. Keskustelua.

“Mikä tekee sut onnelliseksi, Tekee mut onnelliseksi, Tekee mut onnelliseksi, Onnelliseksi” (Lyriikka: Juju)

takaisin