Aineisto puhuu

Sain vuoden alussa tutustua tutkimusaineistoon Syrjäytymisestä selviytymiseen Suomessa . Se oli koetteleva kokemus. Vain harvoin ihmisten kohtalot tulevat niin lähellä kuin tuota aineistoa lukiessa.

Kyseessä on laadullinen seuranta-aineisto, jonka ensimmäinen kirjoitus on vuodelta 2006 kirjoituskilpailusta Arkipäivän kokemuksia köyhyydestä. Toinen kirjoitus on viime vuodelta. Kirjoituskilpailuun osallistuneet kuvaavat, miten he ovat selviytyneet kuuden vuoden aikana. Myöhemmin aineisto täydentyy haastatteluilla.

Me tutkijat käsittelemme pääsääntöisesti kahdenlaisia aineistoja: numeroita ja tekstiä. Köyhyyttä analysoidaan ja siitä keskustellaan yleensä numeroiden, tarkemmin sanottuna eurojen avulla. Lukumääriä on monia. Ne eivät yleensä säikäytä.

Tämän tutkimushankkeen aineisto iskee vasten kasvoja – ja aivan erityisesti sellaisella tutkijalla, joka yleensä on tottunut vain pyörittelemään numeroita. Ihmiset kuvaavat ahdinkoaan ja sairauksiaan, mutta myös ilojaan ja voimavarojaan niin konkreettisesti ja jännittävästi, ettei aineisto voi olla kourimatta syvältä.

Elämän kirjo ja vaikeuksien ketju voi olla paljon rikkaampi ja rosoisempi kuin missään kirjoissa, tv-sarjoissa tai elokuvissa kerrotaan!

Aineistomme kirjoitukset suorastaan huutavat analyysiä. Ne huutavat vastausta kysymykseen: miten vaikeuksiin joutuvat ihmiset voivat selviytyä?

Heikki Hiilamo
tutkimusprofessori/research professor
Kansaneläkelaitos/Social Insurance Institution of Finland

About Deleted User

Special user account.
This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.