Arvot ne on tutkijallakin

”Vasemmistolaiset tutkijat tekevät vasemmistolaisten toimittajien kanssa jutun ja julkaisevat sen vasemmistolaisessa lehdessä.” Näin summasi sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo kuultuaan Tim Newburnin esityksen Koneen Säätiön järjestämässä Jakautuuko Suomi? -seminaarissa viime viikolla. Newburn on kriminologian ja sosiaalipolitiikan professori London School of Economicsissa (LSE) ja esitteli LSE:n ja The Guardian -lehden yhteistä Reading the Riots -hanketta. Tutkijat ja toimittajat yhteistyössä haastattelivat satoja Lontoon ja lähikaupunkien mellakoihin osallistuneita ja julkaisivat tutkimustuloksia Guardianissa, koska aiheen käsittely akateemisten julkaisujen kautta olisi ollut liian hidasta.

Ja oikeassahan Hiilamo oli. Ihan niinkuin oikeassa oli myös se henkilö (jonka nimeä en valitettavasti muista), joka nosti esiin saman asian Tuula Helneen, Tuuli Hirvilammin ja Kai Alhasen toimittaman kirjan Kriisi-istunto: Dialogi ekologiseen hyvinvointivaltioon siirtymisestä julkistamistilaisuudessa. Vasemmistolaiset tutkijat yhdessä pyrkivät löytämään ratkaisuja ongelmallisiksi kokemiinsa kysymyksiin: köyhyyteen, epätasa-arvoon, ympäristön tuhoutumiseen ja hyvinvoinnin katoamiseen.

Kuten Reading the Riots tai Kriisi-istunto, myös muu yhteiskuntatieteellinen tutkimus on (ainakin merkittävissä määrin) arvosidonnaista: Köyhyystutkijaksi ei ryhdytä, jos köyhyyden vähentäminen ei kiinnosta. Harva sosiaalipolitiikan tutkija kannattaa tuloerojen kasvua. Onko siis ihme, että myös yhteistyötä syntyy yhteisten arvojen ympärille? Minä en tekisi tutkimusta ympäristötieteiden laitoksella, ellen olisi huolissani ympäristön tilasta ja ellei tämä huoli olisi ohjannut opiskeluvalintojani. Siksi teen tutkimusta, joka etsii keinoja kulutuksen vähentämiseen sen sijaan, että miettisin miten ihmiset saadaan ostamaan lisää. Kuulun samaan vihervasemmistolaisten kaupunkilaisten kategoriaan kuin kaikki muutkin kaltaiseni.

Nämä mainitsemani kommentoijat tuskin halusivatkaan niinkään korostaa tutkijoiden ja toimittajien arvomaailmaa kuin nostaa esiin sen, että asioiden muuttamiseksi tarvitsisi polkaista mukavuusalueen kupla puhki ja astua maailmaan, jossa vakuuttuneeksi omista tutkimustuloksista pitää saada myös muut kuin sosiaalipoliitikot. Oma kysymyksensä sitten onkin, miten se tulee tehdä: en usko, että esimerkiksi täysin toista mieltä olevan tutkijan tai toimittajan ottaminen mukaan tutkimukseen olisi välttämättä kovin hedelmällistä.

Kuten Koneen Säätiön seminaarissakin todettiin, tutkijat ovat välillä liian arkoja ottamaan kantaa ajankohtaisiin asioihin. Elina Grundström totesi esityksessään, että tutkijoiden näkyvyys mediassa on heikentynyt ja esimerkiksi professoreista haastateltaviksi osataan pyytää vain muutamia, jo valmiiksi tuttuja kasvoja. Seminaarissa esiteltiinkin kannustavia esimerkkejä siitä, miten yhteistyössä journalistien kanssa olisi mahdollista tehdä ajankohtaisista teemoista tiedettä, joka aukeaisi myös yliopistoyhteisöä laajemmalle yleisölle. Ehkä sieltä joukoista löytyisi sekin kuulija, joka ei jo valmiiksi ole samaa mieltä ja jakaisi samanlaista arvomaailmaa. Tutkijoiden tulisi siis tehdä tutkimuksestaan näkyvämpää ja osallistua rohkeasti yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Tutkija on asiantuntija omalla alallaan, ja tätä asiantuntijuutta pitää uskaltaa käyttää. Tutkijalla on sentään selkänojanaan tutkimusetiikan lisäksi tieteellinen vertaisarviointi. On tärkeää edes yrittää tulla kuulluksi, oli välineenä sitten artikkeli sanomalehdessä, poikkitaiteellinen performanssi tai suomenkielisen kirjan toimittaminen. Myöskään minä en aio olla ottamatta kantaa ympäristökysymyksiin tulevaisuudessakaan, vaikka olenkin hypännyt tutkijan saappaisiin. Ja vaikka työskentelenkin akateemisessa maailmassa, en aio rajata kirjoittamista tieteellisiin julkaisuihin tai puhumista konferensseihin. Koska tiedon kerryttämiseen on ensisijaisesti yksi motivaatio: halu vaikuttaa. Ja se vaikuttaminen ei tapahdu ainoastaan yliopiston seinien sisäpuolella.

Statuskuluttamattajättämistä?

Statussymboli kuvaa omistajansa vaurautta ja yhteiskunnallista asemaa. Kun kulutustuotteet muuttuvat ajan mittaan ylellisistä arkipäiväisiksi, aletaan etsiä uusia ylellisyystuotteita ostettavaksi. Tähän liittyy yhä lisääntyvän kuluttamisen perustelu, vaikka perustarpeemme eivät tosiasiassa muutu tai lisäänny. Statussymbolit ovatkin muuttuneet pesukoneesta ja televisiosta minkkiturkin kautta kaukomatkoihin. Tänään Helsingin Sanomat listasi 2010-luvun statussymboleiksi tillilihan ja ylimääräisen vapaapäivän.

8844229014_8e45b61a6d_oStatuskuluttaminen kuvaa keskiluokan halua kohota eliittiin kuluttamalla luksustuotteisiin ja osoittamalla näin omaa varallisuuttaan. Statuskuluttamiseen liittyy myös turhuus. Uima-allas omalla takapihalla ei ole välttämättömyys, kuten ei myöskään samppanja tai joogaloma Thaimaahan. Kerskakulutukseen on Suomessa aina suhtauduttu varauksella. Hyvätuloisuus saa näkyä, mutta ei liikaa.

Kuva: Earth Day Pictures

Taloussanomat uutisoi jo muutama vuosi takaperin, että vapaaehtoinen hidastaminen on statussymbolina syrjäyttänyt maasturin ja golfin. Samaan aikaan ryhdyttiin puhumaan vapaa-ajan arvostuksen lisääntymisestä ja degrowthista. Todettiin, että jatkuva kuluttaminen ei kannata. Tämä on kuitenkin ristiriidassa statussymboleiden turhuuden kanssa. Kun työelämä on muuttunut yhä hektisemmäksi ja työuupumus on yhä yleisempää yhä nuoremmilla, on hidastaminen enemmän tarpeellista kuin luksusta. Nostaako vuorotteluvapaa ketään luokka-asteikolla ylöspäin?

Syömiseen statuskuluttaminen liittyy ainakin osittain. Luomun ja Reilun kaupan tuotteiden ostaminen ei ole välttämätöntä, vaan ekomyymälöissä asioimalla itsestä luodaan kuvaa ”vastuullisena, epäitsekkäänä, varakkaana tai trendikkäänä kuluttajana”.   Harri Luomala Vaasan yliopistosta kutsuu luomun ostamista ”ideologiseksi statuskuluttamiseksi”.  Toki monet perustelevat luomun ostamista ympäristö- ja eettisillä syillä statuksen tavoittelun sijaan. Samppanja ei koskaan ole ollut välttämätöntä eikä siitä koskaan sellaista tule. Siksi se onkin säilyttänyt statussymbolin arvonsa.

Tavallaan tillilihan nostaminen statussymboleiden joukkoon kääntää statuskuluttamisen takaisin kohti 1950-lukua: statusta haetaan kuokkimalla omalla kasvimaalla, syömällä lähiruokaa ja ompelemalla itse omat vaatteet. Samppanjan lisäksi avaruuslennot sentään pitävät yllä perinteisten statussymboleiden mainetta.

Entä mitkä ovat minun statussymboleitani? Selkein lienee taide. Vaikka uutta taideteosta voi maksaa muutaman kympin kuukausierissä, on se silti selkeästi luksuskulutusta. Ostan myös luomua, liikun polkupyörällä (joka on vanha Helkama, ei Pelago eikä edes Jopo) ja hankin vaatteeni käytettynä milloin mistäkin. Näitä en kuitenkaan osaa mieltää statuskuluttamiseksi. Pyrin elämään kestävästi, koska olen huolissani ympäristöstä ja tunnen kuluttamisesta huonoa omaatuntoa. En myöskään pyri tällaisella kulutuskäyttäytymisellä erottautumaan lähipiirissäni tai nostamaan omaa statustani suhteessa muihin. Haluan olla vastuullinen kuluttaja, en statuskuluttaja.

Kuitenkin mummon kattolamppu tai vaatelainaamon käyttö ovat myös statussymboleita. Ne kuvaavat omaa arvomaailmaamme ja vastuullisuutta, joka tekee meistä parempia ihmisiä suhteessa muihin, vaikka varsinaisesti isotuloisempia emme olisikaan. Voiko kuluttamisen vähentäminen tai kuluttamatta jättäminen siis olla statuskuluttamista? Korvaako itse kasvatetun pinaatin Instagramaaminen materiaalisen osoituksen paremmuudesta, itse statusobjektin? Onko käytettynä ostettu Marimekko samanlainen symboli kuin uutena ostettu Marimekko? Ympäristön kannaltahan yksinkertaistaminen ja hidastaminen eivät ole lainkaan huonoja asioita, kunhan muistetaan, että vielä niillä ei planeettaa pelasteta. Voiko huoli ympäristöstä olla statussymboli?

(Tällä viikolla vietetään muuten nuukuusviikkoa. Viikonlopun aikana Kaapelitehtaalla Kierrätystehdas.)

Millainen on minun materiaalijalanjälkeni?

Materiaalijalanjäljellä tarkoitetaan luonnonvarojen kokonaiskulutusta – sitä, kuinka paljon uusiutuvia tai uusiutumattomia luonnonvaroja kuluu jonkun tuotteen tai palvelun koko elinkaaren aikana. Tämä kokonaiskulutus suhteutetaan näistä tuotteista tai palveluista saataviin palvelusuoritteisiin. Tätä menetelmää kutsutaan myös MIPS-menetelmäksi (material input per service unit). Samalla menetelmällä  voidaan myös selvittää kotitalouksien luonnonvarojen kulutus vuoden aikana. Tätä onkin tutkittu aiemmin esimerkiksi Suomen luonnonsuojeluliiton KotiMIPS-hankkeessa.

Materiaalijalanjäljen laskeminen ei parhaimmillaan ole kovin yksinkertaista. Yksityiskohtaisempi laskenta edellyttää kodin tavaroiden inventoimista, matkojen ja arkiliikenteen arvioimista sekä ruokailujen kirjaamista. Tuloksista lasketaan MI-kertoimien avulla materiaalien kokonaiskulutus henkeä kohti vuodessa.

SPREAD Sustainable Lifestyles 2050 -hankkeessa on kuitenkin kehitetty helppo testi oman materiaalijalanjäljen laskemiseen:Näyttökuva 2014-4-15 kello 22.19.57

 

Testissä kysytään muutamia kysymyksiä esimerkiksi asunnon koosta, energiankulutuksesta ja lomamatkoista. Testin lopuksi saa arvion omasta materiaalijalanjäljestään. Oma tulokseni oli 12 000 – 25 000 kiloa luonnonvaroja vuodessa, jolla päädyn luokkaan “advanced”.

Oma materiaalijalanjälkeäni kasvattaa erityisesti matkustaminen. Vaikka lentämisen materiaalijalanjälki onkin esimerkiksi hiilijalanjälkeä maltillisempi, koska infraa tarvitaan vähän suhteessa kuljettuihin kilometreihin, vaikuttaa se silti myös luonnonvarojen kokonaiskulutukseen merkittävästi. Toinen merkittävä osa-alue on arkiliikenne. Vaikka matkat kulkeekin julkisilla, paljon liikkuvalla ympäristövaikutukset kasvavat helposti suureksi. Asumisen materiaalijalanjälkeä kasvattaa hiilivoimalla tuotettu kaukolämpö, jonka vaikutus on merkittävä vaikka asuinpinta-ala henkilöä kohden jäisikin pieneksi.

Testi on hyvin suuntaa-antava, mutta mahdollistaa nopeasti oman luonnonvarojen kulutuksen kokoluokan arvioinnin.

 

Kuluttajien ruokavalinnoilla on merkitystä

Mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa 26.1.2014

Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa (24. 1.) kritisoitiin uusien ravitsemussuositusten kestävän kehityksen näkökulmaa. Pääkirjoituksen mukaan “on kohtuutonta olettaa, että kuluttaja pystyisi arvioimaan syömänsä ruoan ympäristövaikutukset”.

Kaikkea vastuuta kestävästä kehityksestä ei voikaan sysätä kuluttajille. Esimerkiksi mahdollisuus käyttää joukkoliikennettä vaihtelee Suomessa alueittain. Omaan syömiseen sen sijaan jokainen voi vaikuttaa.

Toisin kuin pääkirjoituksessa väitettiin, näillä valinnoilla on merkitystä: suomalaisten ekologinen jalanjälki on maailman suurimpia, joten myös pienennettävää on eniten. Neljännes kulutuksemme ilmastokuormasta tulee ruoasta.

Ruoan ympäristövaikutusten selvittäminen ei ole niin hankalaa kuin pääkirjoituksessa väitettiin. On jo vuosia ollut selvää, että erityisesti naudanlihan ja juuston vähentämisellä voi pienentää oman syömisen ilmastovaikutuksia. Naudanlihakilon ilmastovaikutus on esimerkiksi kalaan verrattuna kymmenkertainen ja papuihin verrattuna lähes kaksikymmentäkertainen.

Lisäksi punaisen lihan ja kovien rasvojen välttämisellä on positiivisia terveydellisiä vaikutuksia. Ei siis pitäisi olla vaikeaa miettiä, mistä lähteä liikkeelle ruoan ympäristövaikutusten pienentämisessä.

Toisin kuin pääkirjoituksessa mainittiin, vastakkain eivät yleensä ole “tarkasti jäljitettävä kotimainen ruoka ja vajavaisesti tunnettu ulkomainen ruoka”. Kuten kirjoituksessa todettiin, kuljetusten osuus ruoan ilmastovaikutuksesta on usein pieni.

Vastakkain ovat ympäristön kannalta paljon kuormittavat ja vähän kuormittavat elintarvikkeet. Näiden välillä valintojen tekeminen on usein helppoa. Sillä, syödäänkö papujen sijasta kotimaisia luomupapuja, on lihan kulutukseen verrattuna hyvin pieni merkitys kokonaisuuden kannalta.

Koska lihantuotanto vaatii myös rehuntuotantoa karjan ravinnoksi, on sen merkitys vesistöjen ja luonnon monimuotoisuuden kannalta haitallisempi kuin kasvien viljelyllä suoraan ihmisravinnoksi.

On tärkeää, että koko maailmassa siirretään painopistettä kasvisruoan suuntaan. Sen voi aloittaa vaikka meistä suomalaisista. Ei se ole vaikeaa, jos siitä ei tehdä vaikeaa. Alkuun pääsee ostamalla vähemmän lihaa.