Ed-Media 2011 TOP5

Osallistuin kesäkuun viimeisellä viikolla Portugalin Lissabonissa järjestetyyn AACE:n (Association for the Advancement of Computing in Education) konferenssiin ja tässä postauksessa tiivistän keskeisimmät esiin nousseet ajatukset (TOP 5)

1) Twitterin käytöstä:

Alec Couros avasi konferenssin omalla keynote-puheenvuorollaan “Why Networked Learning Matters” . Couros on apulaisprofessori Reginan yliopistossa Kanadassa. Courosin esityksessä kiinnostavinta oli auto-twiittaus, jossa puhuja twiittasi esityksensä aikana keskeisimmät  esiin tulleet linkit. Twiittaus tapahtui huomaamattomasti. Oliko käytössä joko aikataulutettu twitter-plugin vai assistentti, joka twiittasi Alecin puolesta, jäi meille kuuntelijoille epäselväksi? Joka tapauksessa pidin ideasta rakentaa ja tukea omaa esitystä Twitterin välityksellä.Twiittien jakaminen omille seuraajille ja itselle muistiin oli helppoa ja esitys sai twiiteistä ikäänkuin käsikirjoituksen.

Ylipäätään konferenssin twiittaus oli parinkymmenen aktiivisimman varassa (osallistujia konferenssissa oli yli 800). Lähinnä vitsiltä tuntui isoimman konferenssisalin twiit-seuranta, joka oli pienen siirettävän valkokankaan ja pikkutykin varassa. Twiitit taisivat näkyä vain ensimmäisten rivien reunapaikoille.

Alec Courosin blogi Open Thinking

2) Moodlesta:

Moodle mainittiin useasti oppimisympäristöistä puhuttaessa, kuten myös Blackboard. Moodlea käsitteleviä esityksiä oli joitakin ja itse kävin kuuntelemassa kieltenopiskeluun liittyvää Moodle Language Labia (MoodLL) . MoodLL on kehitetty Edmontonissa ja löytyy jo ladattavana pluginina Moodle.orgin sivuilta . Ideana on, että opiskelija voi äänittää omia puhenäytteitään Moodleen, jotka  sitten opettajat arvioivat. Luvassa on kesän jälkeen myös videointimahdollisuus, joten tätä täytyy ihmetellä vielä lähemmin.

3) Videoinnista, tekniikasta ja laitteista:

Videon käyttöä opetuksessa käsitteleviä esityksiä oli tässä konfrenssissa vähemmän kuin esim. Online-Educassa, jonka kokemuksista kirjoitin Signaalissa viime helmikuussa. Itse törmäsin vain yhteen ja se käsitteli vieraan kielen puhumisen harjoittelua mallivideon ja oman puhenäytteen videoinnin avustuksella. Kyseessä oli  Babelium-projekti Espanjasta/Baskimaasta, jossa videon päälle puhuttiin omat vuorosanat ja näyte tallennettiin muiden arvioitavaksi ja “peukutettavaksi”.

Itse konferenssin videointia ei ollut ollenkaan, mikä meitä suomalaisia ihmetytti kovasti.

Itse konferenssin videointia ei ollut ollenkaan, mikä meitä suomalaisia ihmetytti kovasti. Meillä kun on tottunut siihen, että lähes kaikkiin tapaamisiin ja tapahtumiin on mahdollista osallistua etänä tai katsella jälkeenpäin keskeisimmät tallenteet. ED-Mediassa tällaista mahdollisuutta ei tarjottu osallistujille. Syyt saattavat löytyä jo tekniikasta, sillä konferenssitilojen laitteisto oli varsin iäkästä, eikä langaton verkkokaan toiminut koko ajan.

Vaikka Lissabonin yliopiston laitekanta oli parhaat päivänsä nähnyttä, osallistujilla itsellään oli uusimmat laitteet. iPad oli suosituin ja se näkyi yllättävän monen kädestä. Itsekin tein ensimmäisen ulkomaankonfenrenssini pelkästään iPadin kanssa ja olin tyytyväinen ratkaisuuni. Twiittaaminen ja twiittien seuranta, netin selailu ja sähköpostin lukeminen onnistui nopeasti ja helposti, eikä tarvinnut kantaa painavampaa kannettavaa mukana. Esiintyjätkin käyttivät paljon Mac ja iPad -yhdistelmää, jossa esitys näytettiin Macilta ja omat muistiinpanot yms. tarkasteltiin iPadin ruudulta.

Itselleni konferenssissa nousi esiin myös uusi termi “MOBILE MARRIAGE”, jolla tarkoitettiin sitä, miten kiinnittyneitä olemme omiin mobiililaitteisiimme. Joka välissä katsomme viestejä, sähköposteja, kalenterimme on mobiilissa, pelaamme pelejä, etsimme tietoa, ruokaohjeita jne. David Kennedy pisti esityksenssään “Changing Cultures, Changing Practices: Using Mobile Tools, the Cloud and ePortfolios for Authentic Assessment” meidät esim. laskemaan kuinka monta erilaista arkeemme liittyvää toimintoa voimme tehdä puhelimellamme.  Löysimme puhelimistamme yli 100 aktiviteettia tai toimintoa,  jotka on  tehtävissä puhelimella !

4) Avoimuudesta

Keskiviikon Keynotespeakerina oli Erik Duval Leuvenin yliopistosta ja hän puhui varsin innostavasti avoimuudesta On the importance of being open (ks. slideshare ) Esitys rakentui avoimuuden neljän ulottuvuuden ympärille

  1. Open standards
  2. Open contet
  3. Open learning
  4. Open attention

Slidesharessa olevista kalvoista saa hyvin käsityksen esityksestä. Itseäni jäi mietityttämään eräs pikkudetaili ,joka tuli esiin avoimien sisältöjen teemassa. Duval nimittäin mainitsi, että olisi käynnissä projekti, jossa kehitetään Moodlen aineiston jakoon plugaria, jonka kautta Moodleen laitetut materiaalit olisi kaikkien Moodle-käyttäjien saavuttevissa jollakin tavoin. Ilmeisesti ideana olisi, että Moodle-aineistot tulisivat GLOBE:n materiaalipankkiin kts  tms.

5) Tutkimuksellisuudesta ja henkilöstökoulutuksesta

Henkilöstökoulutus ei ollut konferenssin valtavirtaa, mutta päädyin kuuntelemaan yhden aihepiiriin liittyneen esityksen Online Supervisor Complicance Training (Edith Cowan University, Australia) ECU:ssa oli perustettu Graduate Research School , joka tarjoaa tukimateriaalit ja kouluksen kootusti opinnäytetöiden tekijöille ja heidän ohjaajilleen. Miten on laita meidän yliopistossamme? Koulutetaanko tai tuetaanko muilla tavoin keskitetysti esim. väitöskirjojen ohjaajia, osaavatko he oman tutkimuksensa ohella kertoa kaikista esim. väitöskirjan tekemiseen liityvistä hallinnollisista tai opintohallinnollisista asioista?

Matkatoverini Ullan kanssa pohdimme konferenssipäivien jälkeen esitysten sisältämää tutkimusta. Opetusteknologiakeskuksessahan ei tutkimuksen tekoa varsinaisesti resurssoida, jolloin omista koulutuksista ja palveluista on harvoin pientä palautekyselyä kummempaa aineistoa. Kuitenkin konferenssiesitysten (brief papers) tutkimuksellisuus ei ole paljoa esiselvitystä tai arviointia kummempaa, joten enemmän pitäisi meidänkin käydä puhumassa maailmalla siitä, miten meillä asioita tehdään.

Ensi vuonna ED-Media järjestetään Denverissä kesäkuun lopulla ja 2013 on jälleen Euroaapan vuoro toimia järjestäjänä, tosin paikka ei ole vielä selvillä.  Jos mielenkiintoinen e-learning konferenssi on hakusessa, kannattaa pitää ED-Media mielessä tulevinakin vuosina.

 

One thought on “Ed-Media 2011 TOP5”

  1. Kiitos Pauliina hyvistä TOP5 vinkeistä. Olen pitkää kaivannut perusteita Twitterin käytölle, nyt kiinnostus heräsi hieman kun luin postaustasi. Kuulosti mielenkiintoiselta konferenssilta!

Comments are closed.