Esimerkillisiä Moodle-kurssialueita

Moodle.org järjesti hiljattain The Cool Course Competition -kilpailun. Kilpailun tulokset julkistettiin viime perjantaina. Kurssialueita palkittiin mm. kategorioissa “Paras Moodlen aktiviteettien käyttö” ja “Paras mediatiedostojen käyttö”. Kannattaa käydä katsomassa! Saattaa olla, että osalle kurssialueista ei pääse ellei rekisteröidy samalla Moodle.org-sivuston käyttäjäksi.

Ranking Web of World Universities kuvaa yliopistojen näkyvyyttä verkossa

Ranking Web on kahdesti vuodessa julkaistava vertailu, joka mittaa yli 18000 yliopiston ja korkeakoulun näkyvyyttä verkossa. Uusimman mittauksen kärkisijoja verkkonäkyvyydessä pitävät amerikkalaiset yliopistot: Harvard, MIT, Stanford ja Berkeley. Ensimmäinen eurooppalainen yliopisto, Cambridge, on sijalla 27. Parhaiten menestynyt suomalainen yliopisto, Helsingin yliopisto, on sijalla 64.

Tulokset on saatu vertailemalla korkeakoulujen aktiivisuutta verkossa. Menetelmänä on käytetty hakukoneiden antamia tuloksia www-sivujen ja tiedostojen määrissä. Lisäksi on käytetty Google Scholarin antamia hakutuloksia tieteellisen kirjallisuuden verkkojulkaisuista ja vertailtu ulkopuolelta verkkoaineistoon tehtyjen linkkien määrää.

Seminaari verkossa innostaa osallistumaan

Adobe Connect Pron yleistyttyä yhtäaikaisen verkkoläsnäolon välineenä sen kautta toteutettuja verkkoseminaareja on kahden viime vuoden aikana järjestetty kansallisesti mainostettuina tapahtumina useammankin järjestäjän toimesta. Toteutustavat ovat jonkin verran vaihdelleet, ja erilaisia kokemuksia on ehtinyt kertyä. Seminaarien toteuttajat ovat hakeneet hyviä käytäntöjä osallistujien ohjaukseen ja saaneet rutiinia niiden toteuttamiseen.

Olen osallistunut joko osallistujana tai suunnittelijana tai katsellut vierestä suunnittelua ainakin SVY:n seminaarisarjoihin 2008 ja 2009, SVY:n ja VirtuaaliAMK:n yhteiseen seminaarisarjaan syksyllä 2009, OnlineITK:hon syksyllä 2009 ja Kuopion yliopiston Virtukampuksen Onlineseminaariin sosiaalisesta mediasta. Katsoin näiden tapahtumien sisältöjä jälkikäteen ja muistelin valmisteluihin tarvittavaa aikaa. Osallistujan näkökulmasta mietin myös, milloin ”viitsin lähteä paikalle” ja milloin ”en jaksa enää olla ACP:ssä”.

Continue reading Seminaari verkossa innostaa osallistumaan

Sähköistä osaamisesi – miten portfolio voi tukea oppimista?

Onko tentti ainoa tapa arvioida osaamista vai voisiko esimerkiksi portfolion kokoaminen tuoda esiin kattavammin opiskelijan tai opettajan osaamista? Portfolio kertoo tarinan tekijänsä osaamisesta ja se sisältää tiettyyn tarkoitukseen valittuja osioita tai näytteitä portfolion tekijän töistä. Portfoliolla saadaan esiin oppimisprosessi, ei ainoastaan lopputulos ja siinä voidaan tuoda esiin oppimiseen tai osaamiseen liittyviä kokemuksia (process vs. product). Tässä kirjoituksessa tutustutaan lähemmin portfolio-käsitteeseen: mikälaisia portfolioita voi tehdä, mitä portfoliota tehdessä pitäisi ottaa huomioon ja miten sähköiset työkalut voivat tukea portfolion työstämistä ja säilyttämistä.

Portfolioita voi olla monenlaisia: esim. kasvuporftolio esittelee opiskelijan osaamisen kasvua tai muutosta tietyn ajanjakson aikana. Se auttaa kehittämään opiskelijan prosessitaitoja, esim. itsearviointia ja tavoitteenasettelua. Sen avulla voi tuoda esiin vahvuuksia ja heikkouksia. Se tavallaan seuraa opiskelijan kehittymistä tietyllä osaamisalueella. Näyteportfolio puolestaan esittelee osaamista esim. vuoden tai lukukauden lopussa ja kokoaa oppijan parhaat työt esim. eri oppijaksoista. Näyteportfoliota hyödynnetään myös työpaikkahakemukseen liitettävänä osaamisen osoittajana, sillä se esittelee opiskelijan tai hakijan tämän hetkisen osaamisen. Näiden lisäksi voidaan koota myös arviointiportfolio. Se dokumentoi opiskelijan osaamisen ja saavutukset arviointia varten ja arvioi opiskelijan kehittymisen standardeihin tai kriteereihin nähden, toisin sanoen se pistää opiskelijat paremmuusjärjestykseen. Continue reading Sähköistä osaamisesi – miten portfolio voi tukea oppimista?

EduFeedr yhdistää avoimet alustat kurssiksi

Hans Põldojan EduFeedr-projektissa kehitetään työkalua avointen palvelujen ja alustojen sitomiseen kurssiksi. Välineellä voi hoitaa kurssin hallinnan ja osallistujien seurannan, varsinainen työskentely tapahtuu wikeissä, blogeissa, mikroblogeissa, jne.  Lupaava hanke, joka toteutuessaan vaikuttaisi ideaalilta ratkaisulta avointen verkkokurssien tai henkilökohtaisten oppimisympäristöjen organsoimiseen. (Via FLOSSE Posse.)

[slideshare id=2564412&doc=hanspoldojaedufeedr-091123100006-phpapp01]

Horizon ennuste vuodelle 2010: “Avointa ja mobiilia oppimista”

Kansainvälinen New Media Consortium julkaisi äskettäin yhdessä EDUCAUSE Learning Initiativen kanssa vuosittaisen Horizon-raportin, jossa laaja joukko asiantuntijoita on luonut tiiviin katsauksen siihen, mitkä ovat opetuksen ja oppimisen kannalta mielenkiintoisimpia nousevia tekniikoita ja ilmiöitä juuri nyt. Esimerkiksi mobiililaitteet ovat jo pitkään löytyneet jokaisen opiskelijan taskusta, mutta vasta nyt älypuhelimien ja miniläppäreiden myötä niillä alkaa olla merkittävää potentiaalia monimediaisen ja vuorovaikutuksellisen oppimisen kannalta.

Toinen mielenkiintoinen ja raportissa lähimpään tulevaisuuteen sijoitettu trendi on avoimet oppisisällöt ja miten ne voivat yleistyessään haastaa perinteistä instituutioihin sidottua oppimista. Raportin kenties paras anti onkin siinä, ettei siinä vain tyydytä listaamaan trendikkäitä tekniikoita, vaan pyritään syvällisesti ymmärtämään mitä laajempia kehityskulkuja tällä hetkellä kytkeytyy opetukseen ja oppimiseen.

Lisätietoja julkaisusta: http://www.nmc.org/horizon

Esitystyökalu Prezi nyt ilmainen opettajille ja opiskelijoille

Prezi, työkalu epälineaaristen esitysten laatimiseen, on nyt ilmainen opettajille ja opiskelijoille. Oppilaitokseen kuuluminen tarkistetaan sähköpostiosoitteen perusteella, eli esimerkiksi helsinki.fi-päätteisellä osoitteella päivitys edu-lisenssiin onnistuu. Ilmaisuus rajoittuu “Prezi Enjoy” -lisenssiin, joka eroaa kalliimmasta Pro-lisenssistä vain kahdella tavalla: Siinä on vähemmän säilytystilaa, ja erillinen työpöydältä käsin toimiva esityseditori ei ole käytettävissä.

Millainen palkinto edistäisi opetusteknologian innovaatioita ja käytänteitä parhaiten?

Yksi vaihtoehto voisi olla kansallinen, kaikkien yliopistojen keskeinen kisa.  Yhteiseen pottiin kertyvä palkintosumma voisi olla suuri ja houkutella runsaasti osallistujia. Sarjojakin olisi mahdollista olla useita: paras digitaalinen oppimateriaali, opetuskäytänne, teknologinen innovaatio, kansainvälinen hanke… Palkinnon saaja ja yliopisto saisivat julkisuutta ja mainetta ja palkinto voitaisiin juhlallisesti jakaa vaikka jokavuotisille ITK-päivillä Hämeenlinnassa.

Hyviä opettajia ja hyvää opetusta kannattaa palkita. Palkinnot ovat kiitosta hyvästä työstä ja kannustavat jatkamaan. Palkinnon jakaja tietenkin toivoo, että hyvät käytänteet leviäisivät ja innostaisivat muitakin. Kannattaa käydä katsomassa Helsingin yliopiston opetusteknologiakilpailuun osallistuneita ja palkittuja hankkeita!

Pidä sinäkin PowerPointiton tammikuu!

Mikael Jungnerilla oli muutama viikko sitten kiinnostava päivitys Twitterissä:

Reilun kuukauden päästä se taas koittaa, powerpointiton tammikuu. Presentaatioissa hersyviä kielikuvia organisaatiokaavioiden sijaan... Nam! -MikaelJungner

En tiedä, onko kyse Jungnerin henkilökohtaisesta perinteestä vai yleisemmin YLEläisestä käytännöstä. Joka tapauksessa idea on loistava! Jokaisen meistä olisi syytä ajoittain tarkistaa suhteensa käyttämiinsä teknologioihin ja välineisiin. Varsinkin niihin, joiden käyttöä ei enää kyseenalaisteta niiden mahdollisesti vahingollisista seurauksista huolimatta. Continue reading Pidä sinäkin PowerPointiton tammikuu!

Versionhallinnan kulttuuri tukee kollektiivista oppimista

Neuvottelin hiljattain oppimateriaalin laatimisesta verkkoon. Tulin ehdottaneeksi, että suorittaisin työn sarjana editointeja olemassaolevalle wikisivustolle, jossa on jo aiheeseen liittyvää materiaalia. Ajattelin että tämä olisi järkevä tapa toteuttaa kyseessä oleva oppimateriaali, mutta mietin samalla, että näin ei kyllä ole tapana tehdä. Tietoa tuotettaessa, varsinkin silloin kun siitä maksetaan, pitäisi muodostua itsenäinen kokonaisuus. Sarjaa fragmentteja, muokkauksia, ei mielletä työkokonaisuudeksi.
Continue reading Versionhallinnan kulttuuri tukee kollektiivista oppimista