Kerta 4 Ruutuaineistoja ja rastereita

Neljännellä kurssikerralla jatkoimme QGISiin tutustumista ja jälleen opeteltavana oli uusia komentoja ja tapoja analysoida aineistoja. Käsittelimme ja loimme ruutuaineistoja, perehdyimme rasteriaineistoihin ja lopuksi loimme itse uusia tasoja ja piirsimme olemassa olevan kartan päälle.

Kurssikerta alkoi ruutuaineistoilla; loimme pääkaupunkiseudun kartalle ruudukon, jonka avulla pystyimme tutkimaan väestötietoihin tallennettuja muuttujia. Oikein tehty ruudukko mahdollistaakin myös absoluuttisten arvojen esittämisen kartalla, mikä ei yleensä ole suotavaa. Tämä johtuu siitä, että samankokoiset ruudut mahdollistavat alueiden välisen vertailun – yleensä onkin parempi vertailla suhteellisia arvoja, koska alueet ovat vähintäänkin eri kokoisia keskenään. Tietenkään ruudut eivät voi tasoittaa muita alueiden välisiä eroja ja tuoda niitä täysin samalle viivalle.

Ruutujen tekeminen kartalle tuntui yllättävän vaivattomalta, mutta kuten Tomi Kiviluoma (2020) toteaa, saa käskyjen kanssa olla varsin tarkkana. Esimerkiksi polygonit ja viivat voivat tuottaa samannäköisen ruudukon, mutta vain polygonit luovat todella ruudun, jonka sisään jää aineistoa. Artun johdolla teimme 250m x 250m ruudukolle muunkielisten määrää kuvaavan kartan ja kotitehtäväksi jäi toteuttaa sama, jollakin toisella muuttujalla. Tehtävässä pyydettiin valitsemaan muuttuja, joka ei olisi niin itsestään selvä. Sainkin korkealentoisen idean yrittää kuvata opiskelijoiden sijoittumista kartalla. Toteutin tämän laskemalla ensin yhteen ikäluokat 20-24 v., joiden ajattelin olevan ainakin suurelta osin opiskelijoita. Tämä ei tietenkään pidä täysin paikkaansa, mutta ajattelin tulosten olevan vähintäänkin suuntaa antavia. Ruutukookseni valitsin 500m x 500m, sillä maanantain pienemmät ruudut veivät varsin paljon aikaa. Ajattelinkin tämän olevan sopiva puoliväli tarkkuuden ja nopeuden väliltä. Suunnitelmani oli esittää ikäluokan jakautuminen kartalle sekä prosentteina että absoluuttisina arvoina. Myös Matias Sarajisto (2020) oli pohtinut blogissaan tällaisen esittämistavan etuja. Tein molemmat kartat, mutta koska QGISn kanssa tapaa tulla yllätyksiä, tallentamisessa tapahtui jotakin kummallista. Molemmilla kartoilla on omat otsikkonsa ja kuvansa (esim. pohjoisnuoli) mutta itse kartta ja ruudukko on tallentunut molempiin karttoihin samana. Niinpä tässä on vain kartoista huonompi – yritys esittää suhteellinen osuus kartalla, lopputuloksena kuitenkin vain yhteen laskettuja prosenttilukuja. Absoluuttisten lukujen kartta näytti, että oletettuja opiskelijoita on eniten siellä, missä on muutenkin paljon ihmisiä – Helsingin keskustassa ja tärkeimpien liikenneväylien yhteydessä. Prosenttikartasta voidaan sanoa sen verran, että nuoret ovat jakautuneet pääkaupunki seudulle varsin tasaisesti. Rohkeampi tarkastelija voisi ehkä todeta, että nuoria on paljon esimerkiksi Kalliossa, kun taas Helsingin kalliimmilla alueilla kuten Kulosaaressa ja Katajanokalla on vain vähän nuoria.

Varsin epäonnistunut yritys kuvata opiskelijoiden (20-24 vuotiaat) suhteellista määrää.

Lopputuloksesta sanoisinkin, että idea ei ollut välttämättä huono mutta toteutus vaatisi vielä paljon hiomista: aineiston valinnasta itse kartan koostamiseen asti. Tällaisenaan kartta ei kerro juuri mitään. Yritin tehdä kartan uudestaan, mutta tallennettu versio ei jostain syystä suostunut lisäämään aineistoa takaisin kartalle. Koska en tiennyt missä vika oli, en halunnut aloittaa täysin alusta, joten näillä mennään.

Rasteriaineiston käsittely vaikutti todella mielenkiintoiselta. Omalta osaltani se ei kuitenkaan oikein sujunut: rasteriaineisto ja peruskartta eivät suostuneet asettumaan päällekkäin. Joka tapauksessa, sivusta seurattuna rinnevalovarjostuksen ja korkeuskäyrien lisääminen kartalle olivat todella mielenkiintoisia.

Kiviluoma, T. 7.2.2020: Ruutujen takaa. Luettu 11.2.2020 https://blogs.helsinki.fi/tomingeoblogi/2020/02/07/51/

Sarajisto, M. 11.4.2020: Kurssikerta 4. Luettu 11.4.2020 https://blogs.helsinki.fi/matisara/2020/02/11/artikkeli-4/