Kurssikerta 5

Viidennellä kerralla harjoiteltiin mm. bufferointia eli puskurointia. Bufferointi osoittautui varsin näppäräksi työvälineeksi selvittäessä tietyn alueen ominaisuuksia sekä aineiston rajaamisessa. Loppupuoli kurssikerrasta käytettiin itsenäisten tehtävien tekoon. Homma sujui suht sutjakkaasti, mutta eri melualueiden vaikutusalueiden rajaaminen vaati mietintää ja kestikin tovin ennekuin tajusin, miten pystyy valitsemaan vai yhden melualueen osista. Jonkin aikaa myös ihmettelin uskaltaako bufferia tehdessä distance -kohtaan kirjoittaa kylmän viileästi 0:n… Etenkin kun ohjelma on aikaisemmin ollut herkkä kaatuilemaan vääriä lukuarvoja syöttäessä (ja ihan muuten vaankin). Mutta kyllä uskalsi eikä QGIS edes jumahtanut.

2. itsenäistehtävässä ongelmia tuotti etenkin taajama-alueiden valitseminen. En onnistunut mitenkään saamaan kaikkia kohteita valittua ja luotua niistä bufferia. QGIS kaatui melkein aina kun yritti bufferoida tai luoda alueesta spatial queryn. Myös latausajat oli välillä naurettavan pitkiä (parhaimmillaan bufferoinnissa kesti yli 20 minuuttia…). Tuon päivän uutiset tulikin luettua hyvin tarkkaan, kun odotteli latausten valmistumista. Useammalla eri koneella ja lukemattomien yritysten jälkeen sain kuitenkin edes taajaman kaikkien asukkaiden määrän ylös ja laskettua ainakin tällä rajauksella taajamassa asuvien määräksi 57,9% koko väestöstä. Loppujen taajama-tehtävien kanssa en löytänyt enää yhteistä säveltä QGISn kanssa.

Malmin lentokenttä
Asukkaat 2km säteellä 57029
Asukkaat 1km säteellä 8711
Helsinki-Vantaan lentokenttä
Asukkaat 2km säteellä 11317
      Joista 65db alueella (%) 0,25
Asukkaita väh. 55 dB alueella 11822
Asukkaita poikkeusreitillä 12406
Asemat
Asukkaita alle 500m lähimmästä asemasta 106631
Kaikista asukkaita alle 500m lähimmästä asemasta (%) 21
Työikäisistä alle 500m päässä lähimmästä asemasta 73108
Taajamat
Asukkaita taajamissa (%) 58
Kouluikäiset taajaman ulkopuolella               (kokonaisuudessaan : 676)
Ulkomaalaisten osuus
Koulut
Uusia oppilaita seuraavana vuonna 14
Yläasteikäisiä seuraavana vuonna 62
Kouluikäisten osuus asukkaista (%) 10
Muunkielisiä kouluikäisiä alueella
Uima-altaat
Uima-altaita pääkaupunkiseudulla 885
Asukkaita taloissa, joissa uima-allas 12170
Omakotitaloja 345
Kerrostaloja 181
Rivitaloja 113
Saunoja pääkaupunkiseudulla 21922
Saunallisia asuntoja (%) 24
Eniten uima-altaita                                Lauttasaaressa; 53

Taulukko 1. Tehtävien vastauksia.

Muut tehtävät menivät sitten (suurimmaksi osaksi) tosi näppärästi ja on ollut kiva huomata, miten pystyy käyttämään ohjelmaa helpommin. Nyt pystyy jo itse soveltamaan oppimaansa ja ongelmia saa ratkottua vähintään hetken mietinnän jälkeen. Etenkin valitsemis-työkalujen käyttö alkaa sujua näpsästi ja huomaa ajattelevansa milläs näistä tekniikoista saisi helpoiten selvitettyä vastauksen. Perus aineiston tuomiset ja properties -ikkunan käyttö sujuu jo leikiten, vaikka esimerkiksi vector -valikon työkalujen käytössä pitää välillä vilkaista vanhoista ohjeista vinkkejä muistin virkistämiseksi. Kaiken kaikkiaan koen pystyväni käyttämään QGISiä suhteellisen hyvin ja käyttö alkaa tuntua jo tutulta. Tosin en meinannut millään tajuta tämän kerran tehtävissä, miten saan rajattua tietyn talotyypin kaikista asunnoista (”Omakotitalo = 11, mmmikä oli?!), kunnes tajusin kurkata niinkin ilmiselvään paikkaan, kun open attributeen, ja ahaa! nämähän ovat tietty numerokoodattu! Uima-allas -karttaan (kuva 1) olen aika tyytyväinen, mutta numeroinnit ovat osasta rannikon alueista hyppineet ”hieman” vinoon… Osassa uima-altaiden määrät ovatkin luettavissa hieman meren puolelta. Jätin lopullisesta kartasta pylväät pois, vaikka ne ensin teinkin. Kartta tuntui niiden kanssa liian täydeltä ja mielestäni väritys antaa riittävän hyvän kuvan uima-altaiden määrästä kullakin alueella. Koulu -tehtävässä omat lukuarvoni heittelevät muutamalla sinne tänne verrattuna esimerkiksi Matti Moisalan saamiin lukuihin.

Kuva 1. Uima-altaat Pääkaupunkiseudulla.

Lähteet:

Moisala, Matti. 5. Viisi QGIS -tähtee. https://blogs.helsinki.fi/moisalam/2018/02/21/5/