Sosiaaliset oikeudet; hoiva ja valinnanvapaus sosiaali- ja terveyspalveluissa

Koordinaattorit:

Yrjö Mattila, johtava tutkija, Kela
yrjo.mattila@kela.fi
Anne Isotalo, VTM, TtT-opiskelija, Turun yliopisto
anne.isotalo@utu.fi

Abstraktit

Torstai 22.10. klo 15.00–17.30 Unioninkatu 40 sali 8
Pj. Anne Isotalo
15.00–15.05 Työryhmän avaus
15.05–15.25 Miisa Chydenius, Liina-Kaisa Tynkkynen & Mikko Niemelä: Valinnanvapaus terveydenhuollossa – miksi?
15.25–15.45 Timo Sinervo & Vesa Syrjä: Valinnanvapaus perusterveydenhuollossa. Mitä valitaan ja millä perusteella?
15.45–16.05 Mikael Nygård, Janne Autto, Mikko Kuisma & Josefine Nyby: The demise of “freedom to choose”? A study of the politicization of Finnish family policy in the light of election manifestos 2015
16.05–16.10 tauko
16.10–16.30 Laura Hietapakka & Maijaliisa Junnila: Julkisen terveydenhuollon ammattilaisen näkemyksiä valinnanvapauden toteutumisen esteistä
16.30–16.50 Jenni Hämäläinen: Terveydenhuollon kansainvälinen valinnanvapaus laajeni, liikkuvatko potilaat?
16.50–17.10 Minna Zechner: Vanhushoivan markkinoistamisen taustalla olevat ideat
17.10–17.30 Kirsi Kuusinen-James: Vapaa valinta ja sen hallinta

Perjantai 23.10 klo 9.00-11.45 Unioninkatu 40 sali 8
Pj. Yrjö Mattila

9.00–9.05 Työryhmän avaus
9.05–9.25 Soili Vento: Tarpeet ja halut hoivapalveluissa
9.25–9.45 Teppo Kröger & Mathew Puthenparambil: Vapaa vai pakotettu valinta
9.45–10.05 Olli Karsio: Hoivapolun monet todellisuudet
10.05–10.25 Paula Vasara: Asumispolun siirtymät: Ikäihmisten kokemuksia muuttamisen seurauksista suhteessa odotuksiin ja tarpeisiin
10.25–10.30 tauko
10.30–10.50 Emilia Leinonen: Perhehoito ikääntyneen asumismuotona
10.50–11.10 Anne Isotalo: Elektiivisen leikkauspotilaan valinnanvapaus suomalaisessa julkisessa terveydenhuollossa
11.10–11.30 Yrjö Mattila: Omaishoidon työntekijöiden haastattelututkimus
11.30–11.45 Yrjö Mattila: Työryhmän esitysten yhteenveto

Hoiva on perustavalla tavalla välttämätön osa ihmiselämää, sillä jokainen tarvitsee hoivaa elämänkaarensa jossain vaiheessa. Viime vuosina sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta on uudistettu ja painopiste on siirtynyt avohoitokeskeiseen suuntaan. Laitosmaisia rakenteita on pyritty purkamaan lisäämällä tehostettua palveluasumista ja kotiin annettavaa palvelua. Omaishoidon tuesta on samalla tullut keskeinen kehittämiskohde sosiaali- ja terveyspolitiikassa.

Potilaan oikeudet ymmärretään eettisten periaatteiden ja lainsäädännön yhdistelmänä. Suomessa laki potilaan asemasta ja oikeuksista vuodelta 1993 on selkiyttänyt potilaan ja terveydenhuollon ammattihenkilöstön välisen vuorovaikutuksen sääntöjä ja potilaan oikeusturvaa. Sitä on täydentänyt vuonna 2011 voimaan tullut terveydenhuoltolaki, jonka lähtökohtana on asiakkaiden aseman, palvelujen ja hoidon parantaminen. Näihin tavoitteisiin pyritään muun muassa antamalla asiakkaalle mahdollisuus valita hoitopaikkansa, takaamalla palvelujen yhdenvertainen saatavuus sekä parantamalla hoidon laatua ja potilasturvallisuutta. Asiakas voi aikaisempaa vapaammin valita hoitopaikkansa ja mahdollisuuksien mukaan myös häntä hoitavan terveydenhuollon ammattilaisen. Vuoden 2014 alusta lähtien kiireettömän hoidon hoitopaikkaa koskeva valinnanvapaus on laajentunut koko maahan sekä tietyin reunaehdoin myös rajat ylittävästi toisiin EU-maihin.

Työryhmässä tarkastellaan eri näkökulmista sosiaali- ja terveyspolitiikan kentällä tapahtuvaa muutosta ja pohditaan, mitä hoivan palvelurakennemuutos ja uudet käytännöt merkitsevät eri toimijoille; palveluja tarvitseville asiakkaille ja potilaille, omaistaan hoitaville ja terveydenhuollon ammattihenkilöille, mitä valinnanvapauden laajentaminen edellyttää eri toimijoilta sekä miten valinnanvapautta voidaan tukea eri konteksteissa. Työryhmään ovat tervetulleita empiiriset, teoreettiset ja metodologiset hoivaa, terveyspalveluja ja valinnanvapautta koskevat esitykset.