Lentomelukartat ja koulujen oppilasmäärät

Kurssikerralla viisi harjoiteltiin bufferointia, ja olin todella iloinen ja ylpeä, kun sain kartat tehtyä suhteellisen kivuttomasti ja vielä niin, että niistä tuli mielestäni varsin onnistuneet, vaikka ohjelma tökki kummallisesti. Hyvä minä!

Ensin tutkin Malmin lentokentän aluetta, ja lentomelun vaikutuspiirissä asuvien asukkaiden määriä, ja sen jälkeen samoja asioita Helsinki-Vantaan lentokentän ympäristöstä. Lopuksi tarkastelin, miten laskeutumissuunnan kääntäminen kulkemaan Tikkurilan yli vaikuttaisi lentomelulle altistuvien määrään. Tehtävä oli mielenkiintoinen ja ensimmäinen, jossa osasin itse oikeasti tehdä jotain, mikä varmasti osaltaan vaikutti siihen, että tehtävä tuntui mielekkäältä.

Malmin kartassa olisi pitänyt valita värit vähän toisin. Nyt kiitorata on samaa väriä kuin vesistöt, mikä ei ole hyvä, ja lilan sävyt ovat ehkä turhan lähellä toisiaan. Kontrastia pohjakartan kanssa ei synny ehkä riittävästi, ja lentomelualueelle jäävän asutuksen olisi voinut vielä värjätä eri värillä muun asutuksen kanssa. Muuten mielestäni kartta on ihan onnistunut.

Kartta 1 Malmin lentokentän melualue ja asutus

Toisessa tehtävässä piti tarkastella, kuinka paljon asukkaita altistuisi lentomelulle, jos lentokoneiden laskeutumisreitti siirrettäisiin kulkemaan Tikkurilan yli.  Harmillisesti unohdin värjätä kuvaa varten eri väriseksi lentomelulle altistuvat asutuksen kohteet, mutta ehkä kartta silti tuo ilmi, millä alueella lentomelulle altistutaan tällaisella lentoreittien muutoksella.

Kartta 2 Tikkurilan lentomelualue

Vastaukset itsenäisiin tehtäviin:

Lentomelu, teht 1

Vantaalla asukkaita 490 173

• 2km säteellä Malmin lentokentästä asuu 57 659 asukasta
  • 1km säteellä Malmin lentokentästä asuu 8 920 asukasta
  • 2km säteellä Helsinki-Vantaasta asuu 12 642 asukasta, joista 31 asukasta eli 0,25% asuu 65dB melualueella
  • HKI-Vantaan lähellä vähintään 55dB:n melualueella asuu yhteensä 11 913 asukasta

Tikkurilan lentomelu

• vaikutusalue 7km kiitoradan alusta, 1km leveydeltä à 24 159 asukasta altistuu

Asemat

• 500m etäisyydellä asemista asuu yhteensä 106 691 asukasta
  • 21,8 % alueen asukkaista asuu alle 500m päässä juna-asemasta
  • alle 500m päässä juna-asemista asuvista työikäisiä on 68,5 % eli 73 108 asukasta

Taajamat, teht 2

• Tarkastelualueella taajamissa asuu 478 371 asukasta eli 97,6 % tarkastusalueen asukkaista
  • Kouluikäisten eli 7-16-vuotiaiden määrä tarkastelualueella on 54 979. Heistä 53 575 asuu taajamassa, eli taajaman ulkopuolella asuu 1 222 kouluikäistä. Tämä on noin 2 % kaikista alueen kouluikäisistä.

KOULU-tehtävä, teht 3

• Helsingin yhtenäiskoulun koulupiirissä on aineistonkeruuhetkellä 14 6-vuotiasta. Jos oletetaan, että he aloittavat kaikki koulunsa vasta seuraavana vuonna, ollessaan 7-vuotiaita, kouluun olisi tulossa 14 uutta ekaluokkalaista.
  • 13-vuotiaana mennään 7.luokalle, joten aineistokeruuvuonna 12 vuotta vanhat aloittavat seuraavana vuonna yläasteen. Heitä on Yhtenäiskoulun koulupiirissä 18 lasta.
  • Helsingin yhtenäiskoulun koulupiirissä asuu 184 kouluikäistä lasta (7-16-vuotiasta). He muodostavat 9,7 % alueen asukkaista.
  • Alueella asuu 110 muunkielistä. Jos suhdeluku kouluikäisten ja muiden välillä on sama kuin edellisessä, alueella asuu noin 11 muunkielistä kouluikäistä lasta.
Kartta 3 Helsingin yhtenäiskoulun oppilaaksiottoalue ja sen asutus